• Majala

Hjälp 5 månader, vaknar tusen gånger på natten

Sonen, dryga 5 månader vaknar jättemånga gånger på nätterna. Det är omöjligt att han är hungrig alla gånger han vaknar men enda sättet att få honom att somna är bröstet. Får han inte bröstet direkt blir han jättevaken och det tar ca 1 timme att söva honom, vill då inte heller ha bröstet. Är även jättesvår att lägga ner på kvällarna (på dagen går det bra). Han skriker så fort han nuddar sängen och blir tyst när han får bröstet.

Har försökt införa kvällsrutiner men han somnar alltid vid bröstet vid kvällsmatningen. Vi vågar inte ha honom sovande i sängen, främst min sambo är oförutsägbar i sömnen men jag litar inte på mig själv heller.

Någon som har tips på vad vi kan göra? Detta börjar bli ohållbart.

• Svar på tråden Hjälp 5 månader, vaknar tusen gånger på natten
  • lövet2

Problemet är kanske just det där med var han sover. Spädbarn är programmerade för att sova med sina föräldrar, och de allra flesta sover dåligt om de inte har en varm kropp bredvid sig. På vilket sätt litar du inte på dig själv när du sover? En förälder som är nykter och frisk ligger väldigt stilla när de har en baby bredvid sig. Man sover lite ytligare och känner undermedvetet att babyn finns där och är ömtålig.

Att han behöver ammas för att somna om är inte konstigt alls. Bröstmjölken är inte bara mättande, utan den innehåller både smärtstillande och sövande ämnen. Därför spelar det ingen roll om han är hungrig eller inte när han vaknar; han behöver en liten skvätt för att kunna somna om.

• Jag är bara jag

Napp? Sover han i spjälsäng? Vår yngsta sover fortfarande som en kratta, men napp och babynest väldigt länge hjälpte. Babynest i spjälsängen alltså. Han somnar fortfarande efter amning och i soffan och sen lägger vi ner honom sovandes i sängen. Skulle aldrig gå direkt.

• Tow2Mater

Lär barnet sova med napp. Den kan han dessutom hitta själv när han tappar den.

• Tow2Mater
    lövet2 skrev 2021-03-03 21:35:19 följande:

Problemet är kanske just det där med var han sover. Spädbarn är programmerade för att sova med sina föräldrar, och de allra flesta sover dåligt om de inte har en varm kropp bredvid sig. På vilket sätt litar du inte på dig själv när du sover? En förälder som är nykter och frisk ligger väldigt stilla när de har en baby bredvid sig. Man sover lite ytligare och känner undermedvetet att babyn finns där och är ömtålig.

Att han behöver ammas för att somna om är inte konstigt alls. Bröstmjölken är inte bara mättande, utan den innehåller både smärtstillande och sövande ämnen. Därför spelar det ingen roll om han är hungrig eller inte när han vaknar; han behöver en liten skvätt för att kunna somna om.

Det är väldigt individuellt, för barn som vuxna. I vår familj föredrar vi alla att sova själva utan varm kroppskontakt från någon annan, gällde bebis, barn, som vuxna.

Sövande ämne i mjölken, kanske, det gäller ju vanlig komjölk också sägs det. Men en frisk bebis ska inte behöva nåt smärtstillande för att sova på nätterna.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Tow2Mater skrev 2021-03-04 02:09:36 följande:

Det är väldigt individuellt, för barn som vuxna. I vår familj föredrar vi alla att sova själva utan varm kroppskontakt från någon annan, gällde bebis, barn, som vuxna.

Sövande ämne i mjölken, kanske, det gäller ju vanlig komjölk också sägs det. Men en frisk bebis ska inte behöva nåt smärtstillande för att sova på nätterna.

Amning ger mättnad, tröst, trygghet, närhet, mys, osv så det är inte konstigt och helt normalt att bebisen vill amma ofta ofta, det är alltså inte bara något de gör för att äta och bli mätt. Napp är något man ger som suptitut för bröstet och inte tvärt om.

Den är bara 5mån än också så det är inget konstigt med att den vaknar på nätterna heller

Som lövet säger så är det väldigt ovanligt att nyktra friska föräldrar ligger ihjäl sina barn och de allra flesta barn vill ligga nära så jag hade börjat där, kanske kan börja med att barnet ligger i babynest med er för att det ska kännas tryggare. Ger du inte napp så kanske det kan vara ett alternativ att försöka få in så kanske du kan få någon timme extra utan att behöva ta fram bröstet
  • Anonym (myself)

Ja, vissa barn behöver sova bredvid sina föräldrar. Vi var emomt samsovning, men redan på BB har både jag och min man insett att antingen sover vi alla 3 i samma säng eller så sover ingen av oss då dottern vaknade hela tiden och inte kunde komma till ro i spjälsäng.

• Majala

Sonen sover i spjälsäng med borttagen långsida bredvid mig. Vi har gjort ett arrangemang med sovorm och påslakan så att det är som ett babynest. Han har napp men upplever inte att han får så mycket tröst av den då han är trött, stoppar man in den i munnen då han har tappat den upplever jag att han vaknar till litegrann...

Jag vet att det är ovanligt att barn dör i samsovning om man gör det rätt men det händer och med tanke på att min sambo har knuffat till honom och slängt täcket på oss när jag tagit upp sonen i sängen för att amma (i sömnen så klart) känner jag inte att det är en risk jag är villig att ta. När han dessutom har kunnat sova i egen säng tidigare så borde han väll kunna göra det igen?

Fullt medveten om att han nog kommer vakna på nätterna en tid till men som det är nu hinner jag ibland inte ens somna mellan uppvakningarna så vill verkligen få honom att sova bättre på nätterna.

• Anonym (Mamma till 5)
    Majala skrev 2021-03-04 10:09:29 följande:

Sonen sover i spjälsäng med borttagen långsida bredvid mig. Vi har gjort ett arrangemang med sovorm och påslakan så att det är som ett babynest. Han har napp men upplever inte att han får så mycket tröst av den då han är trött, stoppar man in den i munnen då han har tappat den upplever jag att han vaknar till litegrann...

Jag vet att det är ovanligt att barn dör i samsovning om man gör det rätt men det händer och med tanke på att min sambo har knuffat till honom och slängt täcket på oss när jag tagit upp sonen i sängen för att amma (i sömnen så klart) känner jag inte att det är en risk jag är villig att ta. När han dessutom har kunnat sova i egen säng tidigare så borde han väll kunna göra det igen?

Fullt medveten om att han nog kommer vakna på nätterna en tid till men som det är nu hinner jag ibland inte ens somna mellan uppvakningarna så vill verkligen få honom att sova bättre på nätterna.

Styr spjälsängen kloss mot din sida så bebisen inte kan ramla ner sedan ligger du i mitten så din sambo inte kommer åt honom. Då kan du liggamma så du oxå kan slumra under tiden han ammar. Med all säkerhet kommer han att kunna sova i sin säng igen men just nu kansle han vill ha lite extra närhet och trygghet för att ni alla ska få sova
  • Anonym (Grattis)

Det låter som en normal bebis :)

• Anonym (Sara)

I den åldern har båda mina barn sovit jämte mig, med bröstet nära ;)

• CamillaLeino

Har tyvärr inget tips då jag och min son på 4 månader har samma problem sen typ 1 månad och vi samsover och gjort de sen BB. Men jag har fått förklarat för mig att det är pga intryck och att dom lär sig så mycket i just den åldern och därför sover oroligt. 

Jag väntar själv och hoppas på bättre sömn snart, lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Lilant

Tyvärr så blir det kanske inte bättre för mellan 7-10 månader kommer barnet på att dom kan bli övergivna och då vaknar dom 20 ggr per natt för att se vart mamma och pappa är, vår 8 månaders får sova i vagnen och vaknar då ändast 5 ggr per natt men det tar henne 3-4 timmar att somna på kvällen ändå gången man fick sova en hel natt med henne är när hon va mellan 5-6 månader då sov hon hela natten (19-04) men sen slutade det igen:(

Svar på tråden Hjälp 5 månader, vaknar tusen gånger på natten