Varför väljer man dagmamma?
Jag skulle tänka en gång extra innan jag valde dagmamma åt mitt barn. Vill ha flera vuxna omkring och flera barn så att man aldrig lämnas ensam med den vuxne.
Min mamma valde dagmamma istället för "dagis". Vi var bara fyra barn där so mest, ibland var man ensam. Dagpappan utsatte mig för sexuella övergrepp i ett par års tid. Tidigaste minnet var jag ca fem år. Då jag Ibland var där även på helger så fortsatte detta tills jag var 8 år. Ingen märkte något. Jag hade vad som såg ut som svamp (irriterat och rött underliv) och mamma tog mig till läkare, men ingen vidare utredning. Att jag hade utbrott varje gång vi skulle till dagmamman var bara trots... det skulle dröja till vuxen ålder innan jag vågade säga rakt ut vad jag varit med om. Dagpappan manipulerade otroligt väl och passade på då dagmamman skulle gå till affären. Hon var heller inte helt frisk. Minns att deras ena barnbarn var där en dag och hon tvingades äta upp en jättestor portion spagetti och köttfärssås trots att hon var mätt. Hos dagmamman åt man alltid upp! Barnbarnet spydde upp mat på tallriken, och tvingades äta upp det igen. Mår så dåligt av minnena från den tiden.
I efterhand har jag fått veta att dagpappan även våldförde sig på sitt eget barnbarn som också var deras dagbarn. Han var även på en pojke. Tyvärr får vi tre aldrig upprättelse pga. preskribering.
Detta var i skarven 80/90-talet. Hoppas dock att verksamheterna kontrolleras noggrannare nu och att barn blir lyssnade på. Jag har svårt till relationen till min egen mamma som inte förstod/ville förstå att något var fel. Jag är själv så rädd att mitt eget barn ska råka ut för detta. Har mycket svårt med tilliten till andra vuxna kring mitt barn.