• Anonym (??)

Vem går vårdnaden till?

Hej jag väntar barn med min pojkvän, vi bor ihop men är inte gifta. Vi är sambos men inte skrivna på samma adress. Vi har inte skrivit några papper alls om vårdnad, undrar vem vårdnaden går till då? Måste man skriva på något papper för ensam vårdnad eller är de endast om man vill ha delad vårdnad man skriver på?

Vi har skrivit faderskapsintyg redan.

• Svar på tråden Vem går vårdnaden till?
  • Anonym (??)

För att förtydliga, går ensam vårdnad automatiskt till mig (Mamman) utan att behöva fylla i några papper.

• Anonym (??)

Kan man se nånstans att man har ensam vårdnad? Tex Skatteverket, försäkringskassan?

• Anonym (??)
    Anonym (C) skrev 2021-04-04 13:20:55 följande:

Spelar det nån roll, ni ska väl ändå ha delad vårdnad?

Vad har du med det att göra? Vf svarar du på min fråga med en fråga?
  • Anonym (??)
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-04-03 08:36:07 följande:

Du får automatiskt vårdnaden. Vill ni ha gemensam kan ni skriva det samtidigt som ni gör faderskapet. Men ni måste inte. Om ni senate vill ha gemensam kan ni skriva papper på det närsomhelst. En del vill vänta med gemensam vårdnad om man exempelvis vill att mamma själv ska kunna ta ut alla föräldrardagar utan att några går förlorade.

Ja precis tack! Går alla papper om namn osv hem till mamman då om man inte skriver vårdnaden? Är de skatteverket som skickar ut namnpapprena om bebisen eller hur funkar det? Om du vet
  • Anonym (??)

Jag är skriven på en annan adress o undrar om papprena kommer dit jag är skriven.

• Anonym (??)
    Anonym (Gjhfgjjgf) skrev 2021-04-04 17:11:10 följande:

Ja, de skickas till din folkbokföringsadress. Vet du om att du begår ett brott inom att du inte bor där du är folkbokförd?

Skaffa ett liv
Svar på tråden Vem går vårdnaden till?