• Aliona

Småbarnsförälder och alkohol

Jag tycker inte att det är problematiskt att dricka framför barn, under förutsättning att det just är kontrollerat. Vi har söndagsmiddag och de flesta firande hemma hos morföräldrar och då dricker några av oss för det mesta ett glas vin eller en öl till maten. Har också träffat vänner under sommaren tex. där föräldrarna tagit ett glas champagne eller en drink medan barnen lekte i trädgården. Har dock alltpd varit någon som inte druckit. Vi kan också absolut ta ett halvt glas till maten här hemma när vi känner för det.

Vad som alldeles självklart aldrig är ok är att dricka när man ammar eller samsover, när man har hand om så små bebisar och barn att de behöver konstant övervakning, eller att bli full när man har hand om eller är med barn. Men det hoppas jag är självklart!

• Aliona
    Citronsaft skrev 2021-04-11 20:54:33 följande:

Dricker inte och tycker det är extremt fel att dricka vare sig barnen somnat eller inte. Som förälder vill jag vara 100% redo alltid och klar i huvudet om någon av barnen skulle behöva mig.

Skulle jag vilja dricka om det är t ex bröllop och liknande så skulle jag ordna barnvakt.

Är du ensamstående?
Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol