Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Småbarnsförälder och alkohol

Anonym (Maja) skrev 2021-04-11 20:41:52 följande:

Tar absolut ett glas vin eller bubbel till middagen ibland, eller när barnen är nattade. Växte upp med föräldrar som var nykterister, och det kändes dels ganska udda jämfört med vänners föräldrar, dels bidrog det lite till att när jag som 17-åring en gång drack mig askalasfull tordes jag inte ringa hem (för det kändes som extra syndigt och fel med tanke på mina föräldrars alkoholsyn). Vi dricker oss absolut aldrig berusade inför barnen, men vill samtidigt visa att man ibland kan dricka med måtta.

Så resonerar vi.

Anonym (Love) skrev 2021-04-11 20:47:06 följande:

Själv är jag uppvuxen med att mina föräldrar tagit ett glas vin, eller en öl till maten, men det är inte förren i vuxen ålder jag sett någon av dem berusad. För mig är alkohol helt avdramatiserat och har alltid varit. Ser inga som helst problem med att dricka ett glas eller två, om man som min man eller mina föräldrar kan uppföra sig helt som vanligt trots detta. 

Håller med här. Mina föräldrar drack då och då när jag växte upp, men jag såg dem aldrig fulla. När jag blev äldre pratade de ofta om olika viner och druvor och efter jag fyllde 18 fick jag ibland smaka en liten, liten sipp om jag ville (fick aldrig ett eget glas såklart). Fick följa med till systemet och allt vad alkohol hette var helt avdramatiserat för mig. Det var aldrig nåt dom kändes spännande eller förbjudet och jag hade aldrig nån kalasfylla under tonåren. Drack inte ens innan jag blivit myndig.

Kommer ihåg att jag hade jämnåriga vänner som knappt trodde att man fick gå in på systemet om man inte var 20+ och alkohol var en sån stor grej för dem. För många vart det ju en ritual att gå på systemet på 20-årsdagen, vilket jag inte gjorde. Hade ju bättre saker för mig. Jag är glad att jag växte upp som jag gjorde och att alkohol inte var så laddat och hemligt.
Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol