Solblomma30 skrev 2021-04-17 07:03:50 följande:
Det normala är att en bebis som har börjat med fast föda bajsar varje dag. Var tredje dag är för sällan och egentligen varannan dag också. Så försök att hitta en lösning (!) som gör att din dotter bajsar varje dag. Jag håller däremot inte med bvc om att ni måste skynda med maten, hon är ju bara sju månader. Egentligen ska man långsamt introducera mat mellan 6-12 månader och amning kan utgöra majoriteten av näringen. Anledningen till att barnet ska börja äta fast föda efter 6 månader är att hon annars riskerar att få järnbrist. Så om ni satsar på järnrik mat, berikad gröt, leverpastej osv så kommer hon att få i sig järnet och sen kan du amma lite mer för att stabilisera magen.
Om det skulle vara så att ni behöver ge laktulos så tycker jag dock inte att du ska undvika det eller oroa dig för det. Laktulos är inte beroendeframkallande och inte heller farligt. Det består bara av sockerarter som drar in vätska i tarmen så att bajset blir mjukare.
Om din dotter följer sin egen kurva och verkar må bra (förutom bajsandet) så är det nog ingen anledning för dig att vara orolig. Amma lite mer, ge laktulos eller katrinplommon, så ska du se att det ordnar sig :)
Tack för svaret!
Solblomma30 skrev 2021-04-17 07:03:50 följande:
Det normala är att en bebis som har börjat med fast föda bajsar varje dag. Var tredje dag är för sällan och egentligen varannan dag också. Så försök att hitta en lösning (!) som gör att din dotter bajsar varje dag. Jag håller däremot inte med bvc om att ni måste skynda med maten, hon är ju bara sju månader. Egentligen ska man långsamt introducera mat mellan 6-12 månader och amning kan utgöra majoriteten av näringen. Anledningen till att barnet ska börja äta fast föda efter 6 månader är att hon annars riskerar att få järnbrist. Så om ni satsar på järnrik mat, berikad gröt, leverpastej osv så kommer hon att få i sig järnet och sen kan du amma lite mer för att stabilisera magen.
Om det skulle vara så att ni behöver ge laktulos så tycker jag dock inte att du ska undvika det eller oroa dig för det. Laktulos är inte beroendeframkallande och inte heller farligt. Det består bara av sockerarter som drar in vätska i tarmen så att bajset blir mjukare.
Om din dotter följer sin egen kurva och verkar må bra (förutom bajsandet) så är det nog ingen anledning för dig att vara orolig. Amma lite mer, ge laktulos eller katrinplommon, så ska du se att det ordnar sig :)
Tack för svaret <3
Jo jag vet att laktulos inte är farligt. Jag vill bara inte ge henne mer mat än hon klarar av på egen hand om det inte är nödvändigt. Nu gav vi henne laktulos imorse eftersom skadan redan är skedd.
Vi har gett henne smaksensationer sen hon va 4 månader. När hon blev 6 månader ökade vi mängden till en tesked och då blev det direkt långsammare med bajset. Därför gav vi henne som mest två teskedar mat om dagen första veckan. Allt vi gav innehöll järn. Så hade vi BVC-kontrollen 11 dagar efter hon blivit 6 månader och dom ville att vi skulle öka mängden mat trots magkrångel. Dom sa att två teskedar var för lite och hon behöver mycket mer. När jag frågade hur mycket mer hade dom inget svar utan bokade istället ett möte med en annan sköterska tre veckor fram i tiden där vi skulle prata om matintroducering. Så vi ökade mängden mat och hon förlorade ganska snabbt det intresse hon hade från början. Hon brukade älska att smaka på mat men nu är inte inte speciellt entusiastisk längre. Vi har aldrig tvingat henne att äta men försökt lite extra ibland för att få i henne mer mat. Och nu känner jag att det var fel.
Det är svårt att veta vad som är rätt att göra.