• Anonym (M)

ivf med donatorägg

Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 10:05:27 följande:

Ska man hårdra det så ja. Ivf är att slösa skattepengar men tycker personligen att det är försvarbart i de fall man börjar i tid och det handlar om underliggande sjukdom och inte enbart nonchalans(att man väntat för länge). Adoptioner är ofta oetiska ja, men inte alltid. Ofta behöver barnet föräldrar och då är det väl mycket bättre att man tar hand om dessa barn.

Varför skulle ÄD vara oetiskt? Jag skulle själv utan problem donera ägg, att de har lika gener gör dem ju inte till mina barn. Om jag inte donerar ägg så blir det ju inga barn alls, hur är det mer etiskt riktigt? För de första människor är det ju mer värdefullt att finnas till än att inte finnas till.

Sen detta med att vänta för länge är ju bara att moralisera. Man vet i regel inte på förhand när det kommer att vara kört, så hur kan individen belastas för det i efterhand? Dessutom kan man ju ändra sig på vägen. En del vill inte ha barn när de är unga, men ändrar sig med tiden. Om det är möjligt att hjälpa dem, varför inte göra det? För att straffa dem?
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 15:57:48 följande:

Jag menar du måste väl någonstans inse att det är oetiskt att beröva en annan människa en stor och viktig del av sin identitet. Och att det inte blir bättre av att dessutom förneka att det är så.

Varför skulle ÄD beröva folk en stor och viktig del av ens identitet? Har du nå länkar till studier som visar att det är så det upplevs av majoriteten av donatorbarnen? Eller är det bara ditt tyckande som ska ligga till grund för sånt här?
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 15:57:48 följande:

Jag menar du måste väl någonstans inse att det är oetiskt att beröva en annan människa en stor och viktig del av sin identitet. Och att det inte blir bättre av att dessutom förneka att det är så.

Varför skulle ÄD beröva folk en stor och viktig del av ens identitet? Har du nå länkar till studier som visar att det är så det upplevs av majoriteten av donatorbarnen? Eller är det bara ditt tyckande som ska ligga till grund för sånt här?
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 15:18:57 följande:

Har radat upp det redan men några kränkta skulle istället anmäla inläggen så att de togs bort istället för att ta det till sig.

För att du skapar ett liv med dina gener och tar inte ansvar för att det barnet har rätten på sin sida enligt barnkonventionen till sitt genetiska ursprung. Vidare exploateras många kvinnor i andra länder för den svåra påfrestning för kroppen det faktiskt innebär mot betalning.

Forskning visar på att barn som blir donerade och adopterade Oftast utvecklas psykisk ohälsa kopplat till detta och det handlar bland annat om att inte känna sig hel och vetskapen att som donerad aldrig få reda på vem som är din mamma. Kvinnan som tar emot ägget är inte mer genetiskt mamma till barnet än vilket surrogatmodern som helst. Det spelar ju uppenbarligen ingen roll för henne för hon vill så gärna ha ett barn, förstår inte varför hon inte kan adoptera hellre då men i alla fall. För barnet är det i de allra flesta fall väldigt viktigt.

Donerar du ett ägg är du genetiskt mamma till ett barn, lika mycket som en mamma som bortafopterad sitt barn är.

Därav är det oetiskt från alla vuxna som ägnar sig åt denna typ av produktion. Också olyckligt att kala det för biologiskt barn som ligger nära till hands att tänka att hon faktiskt är barnets genetiska mor trots att så är inte fallet. Hon har skyldighet att berätta för barnet att det ej är hennes men det finns heller inget sätt att reglera detta i praktiken.

Hade jag blivit donerad från exempelvis ett annat land, hade det varit mycket mycket viktigt för mig att få veta vem min mamma var och få bekanta sig med min kultur. På samma sätt kan jag se att många adopterade känner på samma sätt då jag är mycket nära vän med flera adopterade och vet vad de går genom. Det är nonchalant att låtsas som om det är ett icke-problem trots att barn som blivit till såhär faktiskt liderz

Det är inte så att de paren som tar emot äggen är nå random pundare från gatan, utan vanliga människor som förmodligen blir lika bra föräldrar som jag skulle vara. Så jag håller inte med om att det är ansvarslöst att donera könsceller som blir till barn hos andra människor.

Att barn har rätt till sitt genetiska ursprung är ju enkelt löst genom att man låter dem veta vem donatorn är.

Nu tror jag inte att just äggdonation är en sån påfrestande industri som t ex surrogatmödrarskap eller adoption. Eller organhandel för den delen. Men ja, exploatering är fel. Att förbjuda donation i Sverige för att kvinnor i andra länder eventuellt tvingas sälja sina ägg är dock ologiskt.

Länka gärna till dessa studier du pratar om. Ska bli intressant att läsa.

Sen blir det konstigt att du förespråkar adoption, de barnen som måste adopteras till främlingar i Sverige är få.

Varför är genetik så himla viktigt för dig? Jag känner inget särskilt pga någon genetisk koppling till människor i min närhet. Jag skulle tycka att en surrogatmamma är mer mamma till barnen hon bär än äggdonatorn är. Man brukar kalla den som bär barnet för dess biologiska mamma, känner personligen att den erfarenheten gjort mig mer till mina barns mamma än att vi delar gener.

Vissa av dina argument är ju enbart inriktade på äggdonation från andra länder. Och du verkar likställa det med adoption. Jag tycker inte att det håller, skillnaderna är så enorma. Att donera sina könsceller och att ge bort ett barn går ju inte att jämföra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:20:29 följande:

[quote=81083884][quote-nick]Anonym (M) skrev 2021-04-23 17:04:31 följande:[/quote-nick]Det är inte så att de paren som tar emot äggen är nå random pundare från gatan, utan vanliga människor som förmodligen blir lika bra föräldrar som jag skulle vara. Så jag håller inte med om att det är ansvarslöst att donera könsceller som blir till barn hos andra människor.

Huruvida de är pundare eller ej är inte relevant. Oavsett är det fortfarande oetiskt att beröva ett barn dess identitet. En del av dess identitet. Vidare genomgår inte de någon utredning så som adoptivföräldrar gör utan de behöver enbart gå på ett kurstorsamtal så de kan i praktiken vara vilka som helst.

I många fall är ju inte donationen (i många fall försäljningen av ägg) med öppen donator. Att detta är tillåtet är djupt oetiskt.

Du tror inte det. Men kvinnorna genomgår för kroppen påfrestande behandlingar för att kunna få fram dessa ägg.

Det är snarare regel än undantag att svenska kvinnor åker utomlands för att ta utländska kvinnors ägg och inte inom Sverige. Därav kan man heller inte säkerställa att det gått till på ett etiskt sätt.

Jag har skrivit ett arbete i ämnet och den databas jag använde då har jag inte längre tillgång till i och med att jag sedan länge avslutat mina studier. Men är du intresserad i ämnet kan du försöka efterforska lite självständigt. Jag hade mycket underlag att välja på när jag tillsammans med en nuvarande kollega skrev uppsats i ämnet.

Gällande adoption finns redan dessa barn till skillnad från donerade barn och dessa är utsatta redan och behöver således snabbt hjälp.

Genetik är viktigt för de allra flesta, vem som är ens föräldrar på riktigt varför man ser ut som man gör, varför man har vissa talanger osv. Om du frågar mig personligen handlar det väl om en fråga att ha kontroll över hela sin identitet, sin kulturella tillhörighet, att få känna sig hel och det är en rättighet alla människor faktiskt har, att få reda på vem som är ens föräldrar.

Även om det är föga viktigt för dig är det inte lika med att det inte är det för de flesta andra. Det är lätt för gemene man att säga som inte varit i situationen. Men du kan inte veta vad du föder för känslor genom att begå detta övergrepp mot ett barn.

Förklara exakt för mig varför man ska göra skillnad på adopterade barn och äggdonerqde barn? De är precis lika lite släkt med mamman på pappret.

Så varför ska inte donerade barn få rätt till sitt ursprung, varför göra skillnad?

Du kan tycka vad du vill men ett barn är lika lite släkt med sin surrogatmamma som ett äggdonerat barn är med mamman på pappret.

Om jag vänder på det, varför adopterar man inte istället ett barn som behöver det istället för att skapa ett problem som inte behöver finnas?

Vad är poängen med att välja en äd framför adoption? Förstår verkligen inte.

Ja men precis då borde ju surrogatmamman i och med att hon bör betraktas som biologisk mor också ha vårdnaden och umgängesrätt med de barn hon fött, inte sant? Det är exakt samma sak.

Ger man bort sin könscell är man barnets ena förälder. Det kan ingen förneka.

Så det oansvariga ligger i att barn berövas identiteten vid anonym donation? Då är ju inte det systemet vi har i Sverige något problem då.

Proceduren är den samma som vid IVF, förutom återföreningen då. Så jo, jag känner till vad det innebär.

Det håller ju liksom inte att påstå att man har en massa källor men att sedan välja redovisa dem. Länka din uppsats i ämnet då, där finns väl all info + källor? Såvida du inte kan referera specifika studier så är det bara ditt tyckande du för fram här.

De barn som finns tillgängliga för adoption av främlingar är väldigt få. Och efterfrågan på barn är bra mycket större än utbudet.

Återigen så blir de flesta (om inte alla) av dina invändningar lösta av att man inte har en anonym donator. Jag har ingenstans förespråkat anonym donation, så jag vet inte varför du hakar upp dig på det.

Du skriver först att surrogatmodern inte på något sätt är mamma till barnet, men sedan att hon borde ha vårdnaden om barnet? Väldigt otydligt vad du vill ha sagt med det.

Ja, donerar jag ett ägg så är jag genetiskt sett det barnets förälder. Men jag ser inte varför det automatiskt ska göra mig till juridisk eller faktisk/känslomässig förälder. Du har inte övertygat någon här om att genetiken ska ha den överordnade rollen i dessa fall.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:28:19 följande:

Läs mitt senaste svar (det innan detta angående studier). Det är inte mitt eget tyckande som ligger till grund för mina påståenden även om jag personligen är helt anti äd och anser att det bör förbjudas.

Studier i ämnet talar sitt tydliga språk.

Har ens kvinnor som tar ägg från andra reflekterat över detta? Känns skrämmande att så många lever i total förnekelse kring dessa frågor och försöker låtsas att de är barnets riktiga föräldrar (genetiska föräldrar alltså den riktiga mamman). Det är att ljuga inte bara för sig själv och omgivningen utan mest illa, för barnet vilket är det centrala och egentligen enda viktiga i sammanhanget.

Hur hade du själv känt om du fått veta att din mamma inte är din riktiga mamma och att din riktiga mamma finns utomlands? Men blivit uppmanad att släppa det då genetik inte är viktigt för kvinnan du växte upp med.

Jo, så länge du inte kan peka på nå studier så är det ditt tyckande. Vi vet inte om det finns studier, hur dessa i so fall är gjorda, om de är av god kvalitet, om du förstått den korrekt, osv. Man måste redovisa sina källor om man ska åberopa dem!

Jag jag ju bara spekulera i hur jag hade reagerat. Jag hade nog sökt upp den genetiska föräldern av en nyfikenhet. Men jag jag inte tänka mig att jag skulle känna något mindre för de föräldrar jag växte upp med för det, eller att det skulle skapa någon identitetskris i mig. Jag kan tänka mig att jag skulle vara tacksam för att någon donerat ägg, för annars hade jag ju inte fått möjligheten att leva.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 22:00:31 följande:

Ja precis där ligger felet.

Nä och hur många donerade barn umgås med sina genetiska föräldrar här i Sverige menar du? Det är i alla fall bra att de har rätten på sin sida lagligt i Sverige i varje fall. Men att de flesta skulle ske inom Sverige stämmer ju inte alls överens med sanningen. Oftast sker det utomlands med anonym donator.

Nej, du ser inte det, men barnet lär göra det på ena eller andra sättet. Om vi för en stund kan bortse från vad du som vuxen tycker och känner som faktiskt inte ens bör uttala dig då du inte är den målgruppen som diskussionen gäller. Det gäller barns rättigheter. Bortse från dina egna tyckanden. Kan du tänka dig in i situationen barnet utsätts för? Att få veta att mamma är inte mamma och du kan inte söka upp henne. Du är från ett annat land och har dessutom syskon (det är ofta ett krav att mamman ska ha sedan tidigare). Men du kommer aldrig att få träffa dessa. Vet att du säger att du inte förespråkar utomlandsdonation men verkligheten ser så ut.

Jag har förklarat att jag inte har tillgång till detta material längre och det ligger inte heller på mitt bord yrkesmässigt i den roll jag har just nu att ha forskningsansvaret. Jag delar mina kunskaper baserat på en gedigen forskning i ämnet som inte är allt för inaktuell. Har du själv studerat vet du ju hur det där fungerar, inte sant?

Tvivlar starkt på att du när du går till en läkare exempelvis eller uppsöker en advokat kräver att få ut en lista över kurslitteratur som ligger till grund för dennes uttalanden. Liknelsen blir svår då ingen här känner mig eller vet vad jag specifikt arbetar med, men jag tror du förstår kontentan.

Mitt arbete med barnrättsfrågor ligger mig varmt om hjärtat som sagt och så är det. Det är naturligtvis frånskilt mitt eget tyckande i mitt yrkesliv.

Surrogatmödraskap tog jag upp som ett illustrerande exempel utan att lägga in någon personlig värdering i det. Vad anser du själv? Varför bör inte surrogatmödrar och barnen de burit om de med din logik är barnet/-s biologiska mor? Om inte - varför ska man i så fall ge bort ägg överhuvudtaget? Det talar ju emot sig själv.

Det kan inte för dig vara helt främmande att genetisk bakgrund är viktig. Har du till exempel haft nära kontakt med någon adopterad någon gång?

Men läs vad jag faktiskt skriver...

Jag har inte gjort några påståenden om var flest äggdonationer görs. Men du måste vara tydlig med om du är emot äggdonation generellt eller om du är emot anonyma donationer. Dina argument vänder ju sig uteslutande mot anonyma eller internationella donationer, men samtidigt skriver du att du är emot donationer i allmänhet. I fallet med TS var det inte alls självklart att detta gällde internationell donation, du kom in och fördömde all äggdonation baserat på ditt tyckande om internationell donation, men utan att differentiera dem emellan.

Ditt andra stycke är dessvärre helt obegripligt. Vad syftar du på? Du frågade mig vad jag skulle tycka om jag var resultatet av äggdonation, jag svarade för att du frågade. Lite konstigt att du sen går igång på att jag inte borde ha uttalat mig om saken.

Alltså, jag kan ju säga att jag skrivit min doktorsavhandling i ämnet men vägra redovisa både avhandlingen och källorna. Du borde väl rimligen ha tillgång till din egen uppsats?

Och alltså nej, din liknelse med läkare är bara för korkad. Du får ju gå ut med din identitet och dina akademiska meriter om du nu ska hävda att du har nån relevant kompetens.

Jag är rätt ointresserad av att kapa tråden ytterligare för att diskutera surrogstmödrarskap. Kan dock tänka mig att göra det i någon annan tråd om du vill starta en. Samma sak med adoption.
Svar på tråden ivf med donatorägg