• Dibella

Lågt AMH och långa protokollet

Vi är många som "hänger" i IVF 2021 tråden, där kan du också få många bra svar och stöd också, märker att trådar utanför dessa lätt förbises.

Jag är 31 och har lite lägre AMH och genomgått IVF 2 gånger hittils. Korta protokollet båda två.

Första IVF maxdos Gonal-F (375) resulterade i 3 blåsor -> 3 ägg -> 2 befruktade -> en ET som inte blev något.

Andra IVF maxdos GonalF (375) och Menopur (75) blev 11 blåsor  -> 6 mogna ägg, 5 omogna ägg -> 5 befruktade -> en ET som misslyckades och 1 blasto till frysen som vi ska spara på. Vid andra IVF så drog jag i mig rätt mycket D-vitamin då jag läst att det kan bli bättre resultat, vilket det blev, men osäker om det bara var D-vitaminet, menopuren eller en bra cykel för mig :) 

Det jag var orolig för innan hela processen var såklart hur jag skulle må, skulle saker göra ont osv. och det är såklart individuellt för alla, men för mig så var det inga problem med biverkningar, sprutor, tabletter osv. Äggplocken har gått smärtfritt och smidigt. Hade kunnat hålla ett rullande schema med IVF varje månad (rent fysiskt), det som varit jobbigast är det psykiska (väntan och sen få minus) för min del.

Jag hoppas verkligen att IVF omgångarna kommer ge dig guldägget och att allt kommer gå bra Hjärta

• Dibella
    levandecharader1 skrev 2021-05-17 19:36:14 följande:
    Hej Dibella,

När du skriver att du åt mkt D-vitamin var det någon specialare från en hälsokostaffär eller vad tog du för typ och hur mkt? :D 

Körde bara vanligt D-vitamin jag köpt från apoteket, nu har jag gått över till Vitamin D3 som ska vara lättare för kroppen att ta upp tror jag?

Jag käkade som en "underhållsdos" ca 2000-2500 ie per dag och sedan så ca en gång i veckan en dos på 10 000 ie. Jag läste boken "it starts with the egg" och de rekommenderar t.e.x att man tar 10 000 i två veckors tid för att  man antar att det finns ett underskott man behöver bygga upp och sedan 4 000 ie varje dag istället. Så lite olika bud. Men är svårt att "överdosera" på D-vitamin, så jag går mer på något mellanting. 

Även börjat med lite mer kosttillskott som rekommenderats, ska bli spännande och se om det blir någon skillnad till IVF nr 3 sen, men alltid svårt att veta vad som är vad. Men finns vissa studier som ändå säger att D vitamin, zink osv gör skillnad för fertilitet, så sålänge det inte skadar, så är det nog värt att testa.

Lycka till med pågående IVF {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Lågt AMH och långa protokollet