• Anonym (TS)

Min granne / arbetskamrat...

... som är en idiot? Nja jag vet inte om det är den rätta ordet i detta sammanhanget.

Vi kom i kontakt genom hans fru. Vi var nyinflyttade o kände inte några i området , en dag fick jag en meddelande att de bor några hus borta , våra barn går i samma förskola o det vore trevligt att lära känna varandra. Vi träffade några gånger men det funkade inte så bra mellan barnen och mina började gnälla att de vill inte umgås mer med de. Då höll han på att bygga något och jag föreslog vänskapligt att min man som är snickare kan hjälpa till. Så blev det . Och de bjöd på middag. Vi bjöd tillbaka. O så gick det . (Jag tyckte(tycker) han är jätte sexig och föll för honom liite. - Nja det har inte att göra med saken egentligen)

Det visade sig att han är arbetsledare på ett plats vilket matchar mitt yrke väldigt bra. Och de hade en ledig plats. Jag var fortfarande utan jobb. Han presenterade mig till hans chef, som tyckte om mig och jag fick jobbet .

Nåväl från och med då blev han även mitt arbetsledare. Ok. Men det blev det lite komplicerat. Mina kollegor behandlar honom som ?chef?. Jag fallerar inte framför honom, jag håller en vänskapligt ton även på jobbet och behandlar honom som en kompis. Jag märkte att det var kanske inte vad han förväntade sig. Arbetsplatsen ligger utanför samhället ca 30-40 km, utan kollektivtrafik, vi åker bil. Jag hör alltid av mig till honom när jag kommer med eget bil och frågar om han vill komma med mig. Så är det inte från hans sida. Varje gång jag vet att vi ska jobba båda två dagen innan hör jag av mig för att samprata vad ska vi komma med. Det gör han aldrig. Han är min arbetsledare. Så han bör veta mycket väl vilka dagar kommer jag och när jag är ledig. Ändå har det hänt att han körde med sitt bil till jobbet och inte ens frågat om jag vill åka med.

På jobbet vissa dagar är han gullig och vänskapligt. Och ibland är han nästan sur och håller näsan högt upp.

Jag vet inte hur ska jag behandla det här ...

• Svar på tråden Min granne / arbetskamrat...
  • Anonym (TS)
    Anonym (haha ok) skrev 2021-05-09 11:23:59 följande:

Tycker det låter rätt sjukt att du ts erbjöd din man att hjälpa grannen för att DU var intresserad utav han och fann han attraktiv. Dessutom körde du över barnens vilja om att inte vilja umgås med barnen.

Det var ju snällt att grannen hjälpte dig att fixa jobb. För det var antagligen p ga han som du ens fick jobbet (med tanke på hur omogen du låter vara).

Och på det så behandlar du honom som vem som helst (vän) fast han har en högre auktoritet över er vanliga arbetare. Visst, man kan ha fantasier osv. Men det bör stanna där, spec när ni alla bor grannar, barnen gillar inte vara med deras och hela din ekonomi bygger på att ni har en god relation.

Du är redan bevisat dig att du skiter i vad barnen känner. - Minus den.

Du lånar ut din man för att du är kåt i den andra mannen. - Minus på den.

Du klarar inte särskilja vänskap utanför arbetet vs arbetet.

Samt du riskerar att förlora arbetet dessutom utöver grannosämjan.

Låter som att du bör söka nytt arbete för att enbart hålla eran grannrelation på fritiden då du inte klarar av att respektera din granne på arbetet.

O sen, bara för att du tycker att hans kvinna kanske är vacker så är det inte säkert att han tycker det. Du jobbar med mannen du vill åka bil med han och du vill vara med han på din fritid. Kom igen, var har du ansvaret gentemot din egna mat och familj? 

Det är en stor skillnad mot din mans relation med grannfrun kan jag anta då de antagligen har kontakt p ga kommunicera ang barnen. Medans du flörtar konstant med mannen, fritid, bil, och jobb.

Du behöver sätta tyngd på dina snurriga tankar för snärt spinner det så fort att alltihop bara exploderar.

Stämmer inte. Jag har inte träffat honom än när jag erbjöd frun min mans hjälp av vänlighet. Det var först efter han hjälpte de när de bjöd oss på middag lärde jag känna honom .
  • Anonym (TS)

Fattar för övrigt fortfarande inte varför vissa påstår att man måste slick röv för sitt chef.

Jag sa aldrig att jag sätter mig emot hans vilja på jobbet,jag är självklart medveten om att han är där för att samordna och ta ansvar för oss andra . Jag följer hans instruktioner jag struntar inte i vad han säger. Jag behandlar bara honom som en vanlig människa.

Och för att tydligt göra för andra vad jag menade utvecklar jag.

Vi jobbar på ett spa. Jag är massageterapeut,han är spa manager. Våra högsta chefar kommer regelbundet på massage/ansiktsbehandling. Vi terapeuter byter massage emellan oss. Fick jag en massage av någon så är jag skyldig med en för hen. Eftersom vi är öppet alla dagar året runt har vi två spa manager som jobbar växelvis:han o en tjej. Då och då typ en gång i månaden kommer de och vill ha massage. Tjejen brukar dock ge tillbaka. Han förväntar det som ?chef?. Det jag menade att jag behandlar honom inte som mina kollegor var att när han fick massage av mig så sa jag efteråt att han var skyldig mig med en massage. Det var det. Han blev lite rundögd fast nu kommer jag få massa påhopp pga covid

• Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-09 18:43:53 följande:

Vi jobbar på ett spa. Jag är massageterapeut,han är spa manager. Våra högsta chefar kommer regelbundet på massage/ansiktsbehandling. Vi terapeuter byter massage emellan oss. Fick jag en massage av någon så är jag skyldig med en för hen. Eftersom vi är öppet alla dagar året runt har vi två spa manager som jobbar växelvis:han o en tjej. Då och då typ en gång i månaden kommer de och vill ha massage. Tjejen brukar dock ge tillbaka. Han förväntar det som ?chef?. Det jag menade att jag behandlar honom inte som mina kollegor var att när han fick massage av mig så sa jag efteråt att han var skyldig mig med en massage. Det var det. Han blev lite rundögd fast nu kommer jag få massa påhopp pga covid

Ts, förutom din tråd så är ju det där systemet helt sjukt. Jag betalar hellre pengar än att vara skyldig fysiska tjänster..... Och du har ingen skyldighet att massera honom bara för att han är chef!! Då ska han boka tid och betala precis som alla andra kunder. Han utnyttjar er bara! Att han blev "rundögd" var väl för att han aldrig fått krav tillbaka.
  • Panduro
    Anonym (TS) skrev 2021-05-09 18:43:53 följande:

Fattar för övrigt fortfarande inte varför vissa påstår att man måste slick röv för sitt chef.

Jag sa aldrig att jag sätter mig emot hans vilja på jobbet,jag är självklart medveten om att han är där för att samordna och ta ansvar för oss andra . Jag följer hans instruktioner jag struntar inte i vad han säger. Jag behandlar bara honom som en vanlig människa.

Och för att tydligt göra för andra vad jag menade utvecklar jag.

Jag tror att du skojar med oss. Du gör det dock jävligt bra, just eftersom man inte är helt säker.

Behandlar du honom som en chef, en kollega eller en kompis? Det är tre helt olika saker, och du är ganska oklar i dina förklaringar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2021-05-09 18:47:57 följande:

Ts, förutom din tråd så är ju det där systemet helt sjukt. Jag betalar hellre pengar än att vara skyldig fysiska tjänster..... Och du har ingen skyldighet att massera honom bara för att han är chef!! Då ska han boka tid och betala precis som alla andra kunder. Han utnyttjar er bara! Att han blev "rundögd" var väl för att han aldrig fått krav tillbaka.

Jag har inga problem med det . Jag skulle inte heller ha råd med så mycket massage hur mycket jag kan få på den här sättet. Vi har fasta arbetstider men ofta inte kunder från morgon till kväll. Man hinner väl när han ändå är där. Han får det utan återkrav av mina kollegor. Medan jag tycker att det har inte så mycket med jobbet än göra utan det är snarare en vänlig tjänst vi gör för varandra, jag behandlade honom inte som ?chef? i den situationen och sa att han var skyldig med en massage - lite halv-allvarligt, lite för att hetsa för skojskull för jag märkte att han vill synas så mycket mer än vi andra. (Jo nu kommer säkert någon som ska hoppa på mig för han är ju vår överträdare. Men jag tycker inte ena är mer än den andra som människa)

För övrigt fick jag tillbaka massagen några månader senare. Och det påverkar också min uppfattning om varför tycker jag att han är visst intresserad , o snarare vill bara förtycka det inom sig.
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-09 18:59:42 följande:
    Jag har inga problem med det . Jag skulle inte heller ha råd med så mycket massage hur mycket jag kan få på den här sättet. Vi har fasta arbetstider men ofta inte kunder från morgon till kväll. Man hinner väl när han ändå är där. Han får det utan återkrav av mina kollegor. Medan jag tycker att det har inte så mycket med jobbet än göra utan det är snarare en vänlig tjänst vi gör för varandra, jag behandlade honom inte som ?chef? i den situationen och sa att han var skyldig med en massage - lite halv-allvarligt, lite för att hetsa för skojskull för jag märkte att han vill synas så mycket mer än vi andra. (Jo nu kommer säkert någon som ska hoppa på mig för han är ju vår överträdare. Men jag tycker inte ena är mer än den andra som människa)

För övrigt fick jag tillbaka massagen några månader senare. Och det påverkar också min uppfattning om varför tycker jag att han är visst intresserad , o snarare vill bara förtycka det inom sig.
    Självklart ska det vara ge och ta även för chefer om ni har det systemet, fortfarande väldigt konstigt måste jag säga. Men, du behöver inte läsa in mer i massagen än att han gav tillbaka då han var skyldig dig. Såvida det inte var happy ending....
  • Anonym (TS)
    Panduro skrev 2021-05-09 18:51:18 följande:

Jag tror att du skojar med oss. Du gör det dock jävligt bra, just eftersom man inte är helt säker.

Behandlar du honom som en chef, en kollega eller en kompis? Det är tre helt olika saker, och du är ganska oklar i dina förklaringar.

Det är ganska otydligt även på vårt arbetsplats tro mig. Vi är som ett stor familj. Alla är huller o buller om andra. Många av mina kollegor veckopendlar och bor kvar i hotellet under veckorna och delar rum med de andra. Här är gränsen mellan kollegor och vänner helt upplöst. När man sover i samma rum med sina kollegor, dricker öl på kvällarna. Har tillgång till bassängerna osv. Så hela stämningen är mycket löst . Här är det ingen snack om att vara ?professionella?. Ja mot kunderna absolut. Men inte emellan varandra.

Chefer går ut och röker tillsammans med de andra, äter ihop. Här är gränsen mellan kollegor och chef ganska löst. Det är svårt att skilja vad är vad.

Finns vissa saker man inte gör. Som att nästan ingen får massage av honom , då ingen ställer krav på honom att ge tillbaka. Det var det jag gör annorlunda än de andra. Samt att jag brukar fråga även tjejerna på receptionen om de vill få massage.
  • Anonym (TS)
    Anonym (F) skrev 2021-05-09 19:02:20 följande:

Självklart ska det vara ge och ta även för chefer om ni har det systemet, fortfarande väldigt konstigt måste jag säga. Men, du behöver inte läsa in mer i massagen än att han gav tillbaka då han var skyldig dig. Såvida det inte var happy ending....

Nää det var det inte :) men det var speciellt på något sätt , det var annorlunda
  • Anonym (Bea)

Du avslöjar mycket om dig själv. Du är medveten om att om han, hans fru eller någon kollega eller annan person som känner dig väl hittar denhör tråden, så är risken stor att de vet vem du är.

Du är massageterapeut, din man snickare, din granne spamanager, ni bor 3-4 mil från arbetsplatsen, barn i samma förskola, många kollegor som samåker osv.

• Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-09 19:09:38 följande:
    Nää det var det inte :) men det var speciellt på något sätt , det var annorlunda
    Det var det säkert för DIG, däremot inte för honom.
Svar på tråden Min granne / arbetskamrat...