Inlägg från: CocoJet |Visa alla inlägg
  • CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • CocoJet
    urba skrev 2021-05-14 18:01:58 följande:

Nej ta det inte, tänk om du får jobbiga biverkningar nu när du är gravid. Spara krafterna och boosta ditt immunförsvar i stället för att ta ett osäkert vaccin. Ta det sen när barnet är ute isf.

Och vadå skyddar mot blodproppar? Det är väl snarare blodproppar man kan få av tex AZ.

Hade aldrig tagit risken och hade hellre isolerat mig.

Skulle jag få biverkningar, vilket såklart är väldigt troligt, så får jag väl en del av de vanligaste biverkningarna såsom trötthet, lokal ömhet i armen, illamående, kanske lite feber om jag har otur, men då handlar det om besvär i någon/några dagar. Och i slutändan av att ha tagit vaccinet så är det ju just det jag gjort, boostat mitt immunförsvar. Det gör jag däremot inte genom att genom att hålla mig isolerad bara.

Graviditeten överlag är mycket jobbigare än så tycker jag för min egen del med dålig sömn, sammandragningar, karpaltunnelsyndrom, svullna fötter, halsbränna till och från och lite foglossning på det till och från och illamående ibland.

Appropå blodproppar ochuAstra Zeneca vaccinet, så ges dessutom inte det till gravida, endast Pfizer eller Modernas covid-vaccin.
  • CocoJet

Tack för alla era svar, jag har tänkt och tänkt, och kommit fram till att jag ska ta vaccinet. Kanske just för att jag är så långt gången faktiskt. Det har vänt till att det känns tryggt att jag är i princip fullgången och barnet är färdigutvecklat redan. Nämnde inte i trådstarten men jag räknas som riskgrupp pga ålder över 35.

Att kunna få antikroppar så tidigt jag kan inför att barnet kommer/så tidigt som möjligt i barnets liv känns som en chans jag inte vill missa. Kanske inte kan få vaccinera mig förrän i slutet av sommaren annars, då jag bara hamnar i fas 4 med alla andra. Och att ha den oron över mig att fortfarande inte ha något skydd för covid i sommar och med ett spädbarn med som man oroar sig för ändå med allt, då känner jag att jag gärna gör vad jag kan för att mildra den oron...

Jag ska vaccinera mig på sjukhus i Göteborg i morgon. Vet inte om jag får Pfizers eller Modernas vaccin än, men fick reda på att jag kommer att få dos 2 nånstans i vecka 22 troligtvis. Så då är jag kanske tom färdigvaccinerad innan barnet kommer. Kan berätta hur jag mår imorgon och om jag får biverkningar...

• CocoJet

Fast det här med att jag skulle få dos två vecka 22 redan... Kanske blandade de ihop veckonummer eller så missförstod jag kanske. Får kolla med dem imorgon.

• CocoJet

Fick Pfizers vaccin imorse. Överarmen känns lite öm bara, inga andra biverkningar än så länge. 6 veckor till andra dosen.

Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin