Inlägg från: S23 |Visa alla inlägg
  • S23

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Nu svarar jag utan belägg och bara min känsla.

Så sent i graviditeten hade jag inte tagit det.

Med 4-6 veckor kvar av graviditeten hade jag isolerat mig istället (vilket jag har möjlighet till, det kanske inte du har) och valt att ta vaccinet efter att barnet fötts

• S23
    Limeblad skrev 2021-05-12 22:56:54 följande:

Eftersom det är för tidigt att bedöma om barnen påverkas så skulle jag inte ta det. Att det inte finns något som tyder på risk är inte tillräckligt för mig.

Samma här. Framförallt om jag vore tidigt i graviditet. Finns rimligen ingenting gällande vaccin i tidig graviditet som går att lita på eftersom dom barnen inte är födda ännu
  • S23
    Sockerikaffet skrev 2021-05-12 23:23:26 följande:

Jag tänker tvärtom. Alla läkemedel innebär vissa risker, men man får väga nyttan mot risken. Ju tidigare i graviditeten man är desto mer nytta har man av att vara vaccinerad under graviditeten. Om det bara är några få veckor kvar till förlossning känns nyttan mindre och då kanske det inte är värt risken.

Jag förstå absolut hur du tänker.

För mig handlar det om att det hittills fötts barn som är friska där mamman vaccinerats sent i graviditeten.

Vaccinet kan dock mycket väl påverka på andra sätt tidigt i graviditeten, det vet vi inget om i dagens läge. Därför skulle jg vara tryggare med att vaccinera mig sent i en graviditet. Samtidigt så skulle ju jag med 4 veckor kvar av graviditet inte vaccinera mig. Men det är ju också med förutsättningarna jag har som också gör det möjligt att isolera mig
  • S23
    Gameofthrones skrev 2021-05-12 23:28:49 följande:

Kommer ni ihåg svininfluensan,?

Nästan alla som tog vacvin även gravida fick narkolepsi?!

Ja, vacvin har biverkningar.

Men jag skulle vänta ett tag? Nu är du i vecka 36.

Vad menar du med att nästa alla som tog vaccinet fick narkolepsi? Det var en väldigt låg procent som fick det?
  • S23

Och utan covid är det 5% som föds prematur. Mao 5 på hundra. Så skillnaden är ju inte enorm.

(Själv skulle jag absolut vara rädd för att få covid ändå. Men vill bara poängterat att risken att föda prematur inte egentligen är så mycket drastiskt större)

• S23
    momjanet skrev 2021-05-19 23:00:04 följande:

Det är en icke-fråga.

Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.

Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...

Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?

Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?

Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.

Varför är det det? Du och ingen annan heller har en aning om hur fostret påverkas av vaccinet. Framförallt inte i en tidig graviditet.

För mig är det snarare ett självklart val att som gravid inte vaccinera mig i det fall jag i övrigt kan isolera mig.

Jag förstår den som är gravid och vill ta vaccinet. Men ingen kan veta hur det påverkar fostret. Det måste vägas mot risken att bli sjuk och utöver det risken för påverkan för fostret om man blir sjuk. För mig finns det ingen tvekan om att INTE ta vaccinet som gravid. Men då har jag också möjlighet att isolera mig i stor utsträckning
  • S23
    vissli skrev 2021-05-24 13:15:06 följande:

Vet någon om det har kommit någon studie än på gravida kvinnor som fått vaccinet tidigare än trimester 3? De jag har läst står bara att det huvudsakligen gjorts på kvinnor som fått vaccinet i sista trimestern, vilket känns jobbigt när man erbjuds vaccinet i andra trimestern när helt andra saker (väl) utvecklas hos barnen?

Det bör inte finnas eftersom dom barnen inte hunnit födas ännu. Alternativt precis har fötts
  • S23
    JosHed skrev 2021-06-09 09:04:02 följande:

Narkolepsi fick man ju av svininfluensan, alltså hade dessa personer fått narkolepsi även av att bli smittade av sjukdomen. Alltså inte vaccinets innehåll. Samma med blodproppar, det är ju för att Corona ger blodproppar, inte att vaccinet i sig gör det (utan coronan i dem).

Ja och där har du ju då en riskbedömning. Den som tar vaccinet får vaccinet till 100%. Den som inte tar det kommer inte till 100% få viruset.

Så. Om man är en av dem som kommer få propp eller narkolepsi av viruset så är vaccinet en större risk. Eftedom man inte med 100% kommer få viruset om man inte vaccinerar sig.

Sedan går det ju inte att veta innan ändå om man kommer drabbas av propp eller inte. Så helt omöjligt att göra den riskbedömningen
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin