Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
Men ska ni ta vaccin även om ni inte är riskgrupp!?
Men ska ni ta vaccin även om ni inte är riskgrupp!?
Jag skulle tagit det.. o kommer själv ta första dosen på lördag - då är jag gravid i sista dagen på v.22.
Jag skulle vara orolig över o föda på sjukhuset ovaccinerad för vem vet om ens barnmorskorna har vaccinerat sig.
Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.
Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll.
[quote=81136151][quote-nick]Dagsmeja skrev 2021-05-19 12:17:44 följande:[/quote-nick]Jag har fått vaccin för att jag är läkare. Om du fyller 35 i år (född -86 eller tidigare) tillhör du riskgrupp enligt FoHMs definition. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan man inkluderar alla gravida som vill vaccineras.[/quote
Ja jag är född precis efter.
Nåväl, läste att alla gravida i Kanada tror jag vaccineras.
Kanada är ju inte dåligt land när det gäller vård.
Så jag kommer tacka ja tror jag ganska säkert.