Inlägg från: Sockerikaffet |Visa alla inlägg
  • Sockerikaffet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Jag har blivit erbjuden och kommer vaccinera mig. Men jag kommer vara i v 25 när jag tar vaccinet så för mig gör det att hela sommaren blir friare och tryggare. Jag är inte alls rädd för vaccinet, men du kommer ju knappt hinna få en tid och sen bygga upp ett skydd innan barnet föds ändå. Kanske är det lättare att bara hålla sig isolerad till förlossningen?

• Sockerikaffet
    S23 skrev 2021-05-12 23:06:41 följande:

Samma här. Framförallt om jag vore tidigt i graviditet. Finns rimligen ingenting gällande vaccin i tidig graviditet som går att lita på eftersom dom barnen inte är födda ännu

Jag tänker tvärtom. Alla läkemedel innebär vissa risker, men man får väga nyttan mot risken. Ju tidigare i graviditeten man är desto mer nytta har man av att vara vaccinerad under graviditeten. Om det bara är några få veckor kvar till förlossning känns nyttan mindre och då kanske det inte är värt risken.
  • Sockerikaffet
    Dhalia skrev 2021-05-14 13:12:09 följande:

Fast numera erbjuds alla gravida att ta vaccin från v12. Jag tillhör ingen riskgrupp förutom att vara gravid bara.

Om du har blivit erbjuden vaccin nu så är du över 35 år, har BMI över 30 eller någon av de sjukdomar som fhm har listat som extra riskfaktorer.
  • Sockerikaffet

Jag fick första sprutan för en vecka sedan i v. 25. Det ska bli så himla skönt att inte behöva sitta isolerad hela sommaren och inte behöva oron för att bli smittad.

Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin