Inlägg från: Knepochknåp |Visa alla inlägg
  • Knepochknåp

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Limeblad skrev 2021-05-13 10:16:55 följande:

Socialstyrelsens egen analys är inte mer precis än det jag citerade. Det framgår inte hur stort urval de kollat på. Eftersom det är ur register tror jag inte det finns underlag om hur allvarlig covid de har haft, de som fött för tidigt. Samtidigt kan man ju inte veta i förväg om man kommer drabbas milt eller hårt av covid.

Det där med ålder tycker jag är intressent, fattar inte varifrån det kommer att de över 35 år är risk. Har bara sett att FHM skriver att de är risk men ingen studie eller så.

Socialstyrelsen skriver följande: Kvinnor med BMI över 30 löpte högst risk att föda prematurt vid covid-19- infektion. Det sågs dock inga direkta samband med ålder eller sjukdomstillstånd hos kvinnan före graviditeten, exempelvis hjärtsjukdom, astma eller hypertoni.

I andra länder, tex usa räknas gravida kvinnor över 35 som "advanced maternal age". Ju äldre msn är desto stlrre är risken att drabbas av komplikationer såsom högt blodtryck, diabetes, för tidig födsel osv. Verkar inte som att man pratar om ålder på samma sätt i Sverige. Jag ör 37 och min barnmorska har inte sagt något om min ålder, inte heller efter riktlinjerna om vaccin till gravida kom. Nu när jag frågat henne sa hon att jag är så frisk i övrigt att det främst är risken för blodpropp vid allvarlig sjukdom som gör att jag borde ta vaccinet, och för att det ger antikroppar till bebisen.

Är i v. 34 och vet dock inte om jag ska ta...
  • Knepochknåp
    Dagsmeja skrev 2021-05-18 00:17:27 följande:

Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.

Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll. 

Tycker det är svårt att väga mina tankar om att JAG inte vill bli sjuk (tex långtidscovid) mot hur det påverkar barnet i magen. Det är säkert för den som är gravid, men vad finns det för studier på hur säkert det är för bebisen?

Kan jag leva med att mitt val/min rädsla att bli sjuk gick före mitt barns hälsa?

Vågar jag vänta till efter förlossningen (är i v. 34)...
  • Knepochknåp
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:44:50 följande:

Vet någon hur många gravida som fått corona har hamnat på IVA? Generellt är det ju fler män som drabbas vet jag men har någon lite mer data på det?

Rapporten "Bedömning av om pågående graviditet ökar risken att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp... " som Socialstyrelsen publicerade i februari nämner 38 kvinnor på IVA mellan 200101-210115 samt att det var 1732 kvinnor som fått covid under pågående graviditet.
  • Knepochknåp
    vissli skrev 2021-06-08 10:35:27 följande:

Ni som skrivit och funderat i denna tråd, hur har ni gjort med vaccinering?

Jag har inte vaccinerat mig. Kommer ta så fort jag kan efter förlossningen. Är nu i v.37.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin