Inlägg från: Dhalia |Visa alla inlägg
  • Dhalia

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Grustradgarden skrev 2021-05-13 19:43:19 följande:

Jag har 5 dagar till bf och blev också erbjuden vaccin (pga övervikt). Jag tänker inte ta det nu, men hade jag haft mer än 14 dagar kvar till bf hade jag absolut(!!!!!!) gjort det. Är så ledsen över att jag fick erbjudandet först igår. hade verkligen velat ge mitt barn antikroppar. <3

Åh så härligt att läsa att det snart är dags :) jag plussade ju lite innan dig i höstas. Men nu är jag gravid igen och har kommit till vecka12. Går in i v13 på måndag :)
  • Dhalia

Angående vaccineringen så fick jag också hem brevet. Men jag är för rädd för att ta det då bebisen ännu utvecklas ganska mycket tänker med hjärnan och så, jag kanske hade mer vågat i slutet på graviditeten. Är nu i v12 (11+4). De kan vara bra att ha i åtanken att inga studier finns på bebisens utveckling efter födseln (dvs där barnet hunnit bli några år) där föräldrarna tagit vaccinet under graviditeten.

• Dhalia
    Limeblad skrev 2021-05-14 07:28:04 följande:

Gravida som inte är i annan riskgrupp erbjuds inte vaccin. Om du menar generellt så kommer jag vaccinera mig när jag inte längre är gravid.

Fast numera erbjuds alla gravida att ta vaccin från v12. Jag tillhör ingen riskgrupp förutom att vara gravid bara.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-14 13:20:55 följande:

Men det stämmer ju inte med FHMs sida. Är du över 35?

Det stämmer, jag fick hem papper denna veckan att jag kan vaccinera mig. Är 31 år. Förr förra veckan när jag hade inskrivning hos barnmorskan kom de ut samma vecka att dem erbjuder alla gravida efter v12. Tillhör västra götaland om de gör skillnad.
  • Dhalia
    Sockerikaffet skrev 2021-05-14 15:31:54 följande:

Om du har blivit erbjuden vaccin nu så är du över 35 år, har BMI över 30 eller någon av de sjukdomar som fhm har listat som extra riskfaktorer.

Jag har som sagt inget av de utan kom ut förr förra veckan iaf i västra Götaland region att man ska erbjuda alla gravida, info från min barnmorska samt att jag i veckan fick hem brevet ändå trots att jag sa till henne att jag intr vågar nu kanske sent i graviditeten. Man skulle boka tid på speciella platser och inte på vanlig vårdcentral. Tex så skulle man gjort vaccineringen på Sahlgrenska.
  • Dhalia
    urba skrev 2021-05-14 18:03:55 följande:

Nej fy ta det inte, man vet aldrig hur ngt så starkt påverkar ett så omoget foster. Ta hand om dig!

Jag kommer inte ta det vågar absolut inte så här tidigt. Kämpat dels i flera år att bli gravid så vågar inte riskera något. Håller mig lite isolerad.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-14 20:41:54 följande:

De följer alltså inte FHMs rekommendationer? Undrar vad de baserar det på då.

Hon sa man har redan vaccinerat många gravida i usa och england dvs dem vaccinerar alla gravida inte bara riskgrupp då därför att man nu börjat här med. Kanske kommer FHM uppdatera sin sida snart.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-14 21:42:52 följande:

Låter ju dock bakfram, regioner som går före FHM har ju fått bakläxa tidigare. Vad konstigt!

Jag tänker att man har vaccinerat många gravida men uppföljningen är ju fortsatt framför allt på gravida som fått det i slutet av en graviditet, och uppföljning på bebisar har ju inte hunnits än.

Fast sen är FHM ganska sega på det sättet att dem väntar med rekommendationer, på både bra och dåligt.

Men just därför kommer jag inte att ta det. Sambon ska ta så han förhoppningsvis får vara med på förlossningen, den är ju inte förrän i november så mycket hinner väl hända tills dess.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-20 08:39:26 följande:

Svaret är väl att man inte vet, men att det högst sannolikt inte är positivt för barnet att mamman hamnar på IVA tex eftersom det är en belastning på kroppen för mamman.

Att det är fler unga på IVA är ju också en fråga att diskutera. Hur många fler? Sett i graferna på svenska intensivvårdsregistret är det en fluktuerande kurva på de med ålder 30-40 på iva men ingen dramatiskt ökande trend uppåt vecka för vecka. Det går ju att följa där om det ändras.

Jag menar inte att de som vill vaccinera sig inte ska göra det, det är ett fritt val och det är inga risker som rapporterats in än vad jag hört. Att barnet verkar kunna få antikroppar en tid efter födsel är ju också något många ser som positivt. Jag tycker bara inte det är en sådan totalickefråga som du säger. Inga studier finns på barnen till vaccinerade mammor en tid efter födsel och vad jag sett finns inte några större studier på barn som fötts efter att mamman fått vaccin i trimester 1 eller 2. Nu innebär inte det att det finns oupptäckta risker, men studierna saknas. Det finns, vad jag förstått, andra vaccin idag som också har ett ofullständigt kunskapsläge och där man gör enskilda avvägningar. Inte för att man är säker på att vaccinet är farligt utan för att man inte har fullständig kunskap.

Bra sagt vissli !! Tycker det är upp till var och en att tänka efter vad som känns rätt för den personen. Att bara tycka det är självklart att vaccinet ska tas trots att inga långtidsstudier finns på detta är ju väldigt nonchalant.

Man visste nog också vad vaccinet för svininfluensan innehöll men att vissa ungdomar skulle få narkolepsi (av alla saker!!) de hade dem ju ingen aning om. Det kallas för att göra långtidsstudier dvs följa personer under flera år innan ett vanligt vaccin ger till allmänheten i sån utsträckning som det gjorts nu. Allt kanske går bra och med åren kanske det visar sig inte påvekar negativt alls men skulle det göra det dåå fan skulle man stå där med konsekvenserna. Hade jag inte varit gravid hade jag vågat mer att ta det men absolut inte nu såhär tidigt i en graviditet.
  • Dhalia

Vet någon hur många gravida som fått corona har hamnat på IVA? Generellt är det ju fler män som drabbas vet jag men har någon lite mer data på det?

• Dhalia
    Knepochknåp skrev 2021-05-22 13:07:44 följande:

Rapporten "Bedömning av om pågående graviditet ökar risken att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp... " som Socialstyrelsen publicerade i februari nämner 38 kvinnor på IVA mellan 200101-210115 samt att det var 1732 kvinnor som fått covid under pågående graviditet.

Tack ska kolla in den.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-21 16:06:22 följande:

Tror jag såg en siffra på runt 65 st i tabellerna de publicerat från IVA-registret, räknat under hela pandemin. Med reservation att jag tolkat det fel.

Tack ska kolla in mer om de hade med att dem tillhörde någon riskgrupp också.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin