Limeblad skrev 2021-05-13 08:32:01 följande:
Siffrorna baseras på Socialstyrelsens analys av ?aktuella svenska data från graviditetsregistret och smittskyddsanmälningar i SmiNet? (vet inte vad det senare är). Enligt socialstyrelsen är det dock ingen högre risk för allvarlig sjukdom.
Limeblad skrev 2021-05-13 08:53:28 följande:
Det är störst riskökning för extremt tidigt födda, den skulle jag nog säga är drastisk.
Extrem prematur (v 22-27) 0,3-0,35% till 2,86%
Mycket tidigt födda (v28-31): 1-1,2% till 1,43%
Måttligt tidigt födda (v32-36): 4-5% till 7,68%
Har utgått från en artikel i Läkartidningen för de allmänna risk-siffrorna och socialstyrelsen för Corona.
Det är störst riskökning där, helt klart. Även om riskerna fortsatt inte är skyhöga. Jag undrar fortfarande om detta gäller ALL infektion med covid (dvs från asymptomatisk smitta till sjukhusvårdad covid till IVA) eller allvarlig covid. Har läst olika i olika tolkningar så det vore fint om det fanns källor på det med. Hur många gravida med covid ingick i underlaget?
Har också läst i någon amerikansk (tror jag) kommentar att ett antal prematurer var pga kejsarsnitt, skulle gärna vilja veta om samma gäller i Sverige och vad snitten kom sig av då.
Jag skulle bara önska att FHM ansåg att underlaget man har för vaccinet är starkt nog för att rekommendera alla gravida, det skulle kännas lite mer stabilt för min del. Nu avvaktar ju FHM själva till de har ett större underlag. (Och ja, så är det ju för många vaccin, att de inte rekommenderas brett utan rekommenderas till vissa, men då är det ju i dialog med läkare enskilt.)
Jag vill såklart inte heller föda prematurt, vill att bebis ska få växa klart därinne, men det tänker jag att ingen gravid vill oavsett ålder eller vikt?