Inlägg från: vissli |Visa alla inlägg
  • vissli

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

CocoJet skrev 2021-05-12 21:16:57 följande:

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

Jag är osäker. Har bara sett studier på gravida i sen graviditet och ingen uppföljande på barnen efter förlossning. Tycker det hade känts tryggare om FHM rekommenderat alla gravida efter v 20, och inte velat ha mer kunskap för göra en allmän rekommendation.

Samtidigt är antikroppar, om än bara några månader, såklart bra för barnet att få.

Vill också ta vaccinet men tvekar under graviditeten, efter under amning hade jag tagit det.
  • vissli
    Semlan3 skrev 2021-05-13 07:09:08 följande:

Hade det varit så sent hade jag kanske väntat. Jag är i vecka 12 och tog första dosen innan jag visste att jag var gravid. Var inte gravid än med det räknas ju som det med tanke på hur man räknar (från senaste mens). Blev erbjuden att ta andra dosen ändå. USA och Storbritannien har vaccinerat gravida länge tydligen. Och man har inte sett några negativa biverkningar på varken mor eller barn. Dock har man ju sett att gravida blir väldigt sjuka i covid jämfört med en icke gravid. Klart jag tvivlar. Men skulle kännas skönt att intr vara lika rädd för att bli sjuk

Har man verkligen det? Man har ju sett att risken för att en gravid får värre covid ökar jämfört med en ickegravid, men det är inte samma sak som att alla gravida får värre symptom än ickegravida. En ökad risk utifrån en liten risk kan fortsatt vara en låg risk, även om den är högre.

Jag är för att prata risker, men att prata om dem på rätt sätt.
  • vissli
    Semlan3 skrev 2021-05-13 08:12:53 följande:

Nej det är klart att inte alla blir väldigt sjuka. Men risken att bli allvarligt sjuk är större som gravid än ickegravid enligt barnmorskan. Tänker framförallt i slutet när magen är stor, lungorna är ihoppressase som det är och man har svårt med andningen. Samt att om man får covid mellan vecka 22 och 27 är risken 1 på 35 att man föder extremprematurt. Och 1 på 70 mellan vecka 28-31. Källa vårdfokus.

Skulle gärna se studierna som ligger bakom de siffrorna, de låter mkt högre än vad jag sett tidigare nämligen. Gäller det all typ av covid eller enbart en allvarlig infektion? (Dvs ökar risken lika om du tillhör de som drabbas lindrigt.)

Det jag menar är inte att risken inte ökar, det är att det låter väldigt ödesmättat att säga så utan att ha riskerna med i siffror när man pratar. En dubblerad risk kan ju vara från 25-50% eller från 0,01-0,02%. Det är stora skillnader i slutlig risk där, även om båda är dubblerade risker.

Det är därför jag tycker det är viktigt att ha med hela bilden.

Jag vill inte att det ska framstå som jag tror att covid är ofarligt för gravida, men eftersom det är tal om riskbedömningar vill jag få riskerna tydliga så gott det nu går, när alternativet är att ta ett nytt vaccin under graviditet, vilket de allra flesta inte nånsin behöver ta ställning till.
  • vissli
    Limeblad skrev 2021-05-13 08:32:01 följande:

Siffrorna baseras på Socialstyrelsens analys av ?aktuella svenska data från graviditetsregistret och smittskyddsanmälningar i SmiNet? (vet inte vad det senare är). Enligt socialstyrelsen är det dock ingen högre risk för allvarlig sjukdom.

Limeblad skrev 2021-05-13 08:53:28 följande:

Det är störst riskökning för extremt tidigt födda, den skulle jag nog säga är drastisk.

Extrem prematur (v 22-27) 0,3-0,35% till 2,86%

Mycket tidigt födda (v28-31): 1-1,2% till 1,43%

Måttligt tidigt födda (v32-36): 4-5% till 7,68%

Har utgått från en artikel i Läkartidningen för de allmänna risk-siffrorna och socialstyrelsen för Corona.

Det är störst riskökning där, helt klart. Även om riskerna fortsatt inte är skyhöga. Jag undrar fortfarande om detta gäller ALL infektion med covid (dvs från asymptomatisk smitta till sjukhusvårdad covid till IVA) eller allvarlig covid. Har läst olika i olika tolkningar så det vore fint om det fanns källor på det med. Hur många gravida med covid ingick i underlaget?

Har också läst i någon amerikansk (tror jag) kommentar att ett antal prematurer var pga kejsarsnitt, skulle gärna vilja veta om samma gäller i Sverige och vad snitten kom sig av då.

Jag skulle bara önska att FHM ansåg att underlaget man har för vaccinet är starkt nog för att rekommendera alla gravida, det skulle kännas lite mer stabilt för min del. Nu avvaktar ju FHM själva till de har ett större underlag. (Och ja, så är det ju för många vaccin, att de inte rekommenderas brett utan rekommenderas till vissa, men då är det ju i dialog med läkare enskilt.)

Jag vill såklart inte heller föda prematurt, vill att bebis ska få växa klart därinne, men det tänker jag att ingen gravid vill oavsett ålder eller vikt?
  • vissli
    Limeblad skrev 2021-05-13 09:17:06 följande:

Som jag tolkar det har socialstyrelsen matchat registret av förtidigt födda med mammor med konstaterad covid. Så alla svårighetsgrader av covid. Men är inte säker.

Jag hade som sagt inte heller vaccinerat mig som det ser ut nu. Är i v 31 men ingen ytterligare riskgrupp så jag omfattas inte av rekommendationen. Jag är så försiktig jag kan istället (dock inte isolerad) och har klarat mig hittills. Hoppas dock att yngre personer kommer få vaccineras snart så min man kan vaccinera sig för att minska risken ytterligare och för att säkra upp att han kommer kunna vara med på förlossningen.

Ok, tack. Har läst formuleringar som att risken för prematur födsel pga covid kom efter värre covid med den ansträngning på kroppen det gör men det kan ju varit en feltolkning det med. Därför jag hellre går till studier än till artiklar om studier, lätt att någon tolkar in en egen bedömning.

Min riskgrupp är ålder, vilket i en studie från Socialstyrelsen jag läste inte påverkade prematurriskerna vid covid tillräckligt för att säkerställa ett samband där.

Jag tycker det är svårt just eftersom jag inte skulle ha tagit något annat vaccin som man inte var helt säker på under graviditeten utan istället riskminimerat (typ, hade jag inte varit fullvaccinerad mot TBE hade jag undvikit riskområden för det och haft anpassade kläder ute hela sommaren).

Samtidigt tror jag kanske inte att riskerna med det här vaccinet är jättestora direkt (få vaccin är ju det när jag läst på) men osäkerheten är något jag känner olust inför.
  • vissli
    Limeblad skrev 2021-05-13 10:16:55 följande:

Socialstyrelsens egen analys är inte mer precis än det jag citerade. Det framgår inte hur stort urval de kollat på. Eftersom det är ur register tror jag inte det finns underlag om hur allvarlig covid de har haft, de som fött för tidigt. Samtidigt kan man ju inte veta i förväg om man kommer drabbas milt eller hårt av covid.

Det där med ålder tycker jag är intressent, fattar inte varifrån det kommer att de över 35 år är risk. Har bara sett att FHM skriver att de är risk men ingen studie eller så.

Socialstyrelsen skriver följande: Kvinnor med BMI över 30 löpte högst risk att föda prematurt vid covid-19- infektion. Det sågs dock inga direkta samband med ålder eller sjukdomstillstånd hos kvinnan före graviditeten, exempelvis hjärtsjukdom, astma eller hypertoni.

Jo, så är det ju att man inte vet hur man drabbas. Statistiskt vore det ändå intressant att se, för risken för allvarlig covid är väl olika beroende på ålder ändå?

Det verkar ju som att prematurrisken är rätt oavhänget ålder hos de som får covid, och att det är den man mest ser som risk (?). Men om den är lika stor oavsett ålder borde ju alla gravida rekommenderas det på samma vis, kanske i samråd med läkare för en total riskbedömning.

Jag är väl mest oroad över oupptäckta biverkningar när studierna som finns ändå är så pass begränsade på gravida och bebisar efter födsel, det är väl det det kokar ned till för min del. Såg någon intervju med mammor med barn i Sthlm där de frågat om de skulle vaccinera barnen om möjligt, och flera sa att ja, om man sett med tiden då att biverkningarna är begrämsade så. Och det är nog det för mig, jag oroas av det okända när det är så pass nytt allt.
  • vissli
    Knepochknåp skrev 2021-05-13 12:01:41 följande:

I andra länder, tex usa räknas gravida kvinnor över 35 som "advanced maternal age". Ju äldre msn är desto stlrre är risken att drabbas av komplikationer såsom högt blodtryck, diabetes, för tidig födsel osv. Verkar inte som att man pratar om ålder på samma sätt i Sverige. Jag ör 37 och min barnmorska har inte sagt något om min ålder, inte heller efter riktlinjerna om vaccin till gravida kom. Nu när jag frågat henne sa hon att jag är så frisk i övrigt att det främst är risken för blodpropp vid allvarlig sjukdom som gör att jag borde ta vaccinet, och för att det ger antikroppar till bebisen.

Är i v. 34 och vet dock inte om jag ska ta...

Har inte hört något här heller, frågan är om man går mer individuellt här?

Jag skulle gärna sett mer om detta med antikroppar med; hur mkt det skiljer mellan att ge det när barnet är i magen och att ge det vid amning.
  • vissli
    Semlan3 skrev 2021-05-14 08:32:14 följande:

De kommer erbjudas så småningom men man vill ta gravida i riskgrupp först. Jag blev erbjuden då jag redan tagit dos 1.

Det vet man dock inte än. Än så länge väntar man in kunskapsunderlag för en generell rekommendation. Flera vaccin som funnits längre har ju inte heller en generell rekommendation för alla gravida utan mer att gravida kan rådgöra med sin läkare om dem.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-14 13:12:09 följande:

Fast numera erbjuds alla gravida att ta vaccin från v12. Jag tillhör ingen riskgrupp förutom att vara gravid bara.

Men det stämmer ju inte med FHMs sida. Är du över 35?
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-14 20:39:43 följande:

Det stämmer, jag fick hem papper denna veckan att jag kan vaccinera mig. Är 31 år. Förr förra veckan när jag hade inskrivning hos barnmorskan kom de ut samma vecka att dem erbjuder alla gravida efter v12. Tillhör västra götaland om de gör skillnad.

De följer alltså inte FHMs rekommendationer? Undrar vad de baserar det på då.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-14 21:25:44 följande:

Hon sa man har redan vaccinerat många gravida i usa och england dvs dem vaccinerar alla gravida inte bara riskgrupp då därför att man nu börjat här med. Kanske kommer FHM uppdatera sin sida snart.

Låter ju dock bakfram, regioner som går före FHM har ju fått bakläxa tidigare. Vad konstigt!

Jag tänker att man har vaccinerat många gravida men uppföljningen är ju fortsatt framför allt på gravida som fått det i slutet av en graviditet, och uppföljning på bebisar har ju inte hunnits än.
  • vissli
    Dagsmeja skrev 2021-05-18 00:17:27 följande:

Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.

Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll. 

Fast visst håller den passiva immuniseringen för barnet bara någon-ett par månader? (Det var svaret jag fick av en forskare iaf). Tack för förklaringen annars, jag hade bara läst att man bar osäker på om vaccination under amning gav bebisen skydd med.

Jag är inte heller orolig av de korttidsstudier som gjorts, utan pga avsaknad av långtidsstudier/studier på födda barn en tid efter födsel och avsaknad av studier på vaccinerade kvinnor i trimester ett och två. Och på det faktum att FHM inte känner att de har underlag att gå ut med en generell rekommendation för alla gravida. Det är samma oro jag upplever för alla vaccin som det inte finns ordentligt med underlag för, inte för vaccin i sig.
  • vissli
    Dagsmeja skrev 2021-05-18 00:17:27 följande:

Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.

Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll. 

Hej! Du som hade en del koll; i denna studie pratas ju om att både IgA och IgG gått över i bröstmjölk, och pratas om covid19-specifika IgA-antikroppar? Kan de ändå finnas alltså?

www.contemporaryobgyn.net/view/antibodies-in-breast-milk-after-covid-19-vaccination
  • vissli
    momjanet skrev 2021-05-19 23:00:04 följande:

Det är en icke-fråga.

Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.

Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...

Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?

Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?

Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.

Svaret är väl att man inte vet, men att det högst sannolikt inte är positivt för barnet att mamman hamnar på IVA tex eftersom det är en belastning på kroppen för mamman.

Att det är fler unga på IVA är ju också en fråga att diskutera. Hur många fler? Sett i graferna på svenska intensivvårdsregistret är det en fluktuerande kurva på de med ålder 30-40 på iva men ingen dramatiskt ökande trend uppåt vecka för vecka. Det går ju att följa där om det ändras.

Jag menar inte att de som vill vaccinera sig inte ska göra det, det är ett fritt val och det är inga risker som rapporterats in än vad jag hört. Att barnet verkar kunna få antikroppar en tid efter födsel är ju också något många ser som positivt. Jag tycker bara inte det är en sådan totalickefråga som du säger. Inga studier finns på barnen till vaccinerade mammor en tid efter födsel och vad jag sett finns inte några större studier på barn som fötts efter att mamman fått vaccin i trimester 1 eller 2. Nu innebär inte det att det finns oupptäckta risker, men studierna saknas. Det finns, vad jag förstått, andra vaccin idag som också har ett ofullständigt kunskapsläge och där man gör enskilda avvägningar. Inte för att man är säker på att vaccinet är farligt utan för att man inte har fullständig kunskap.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:44:50 följande:

Vet någon hur många gravida som fått corona har hamnat på IVA? Generellt är det ju fler män som drabbas vet jag men har någon lite mer data på det?

Tror jag såg en siffra på runt 65 st i tabellerna de publicerat från IVA-registret, räknat under hela pandemin. Med reservation att jag tolkat det fel.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:42:06 följande:

Bra sagt vissli !! Tycker det är upp till var och en att tänka efter vad som känns rätt för den personen. Att bara tycka det är självklart att vaccinet ska tas trots att inga långtidsstudier finns på detta är ju väldigt nonchalant.

Man visste nog också vad vaccinet för svininfluensan innehöll men att vissa ungdomar skulle få narkolepsi (av alla saker!!) de hade dem ju ingen aning om. Det kallas för att göra långtidsstudier dvs följa personer under flera år innan ett vanligt vaccin ger till allmänheten i sån utsträckning som det gjorts nu. Allt kanske går bra och med åren kanske det visar sig inte påvekar negativt alls men skulle det göra det dåå fan skulle man stå där med konsekvenserna. Hade jag inte varit gravid hade jag vågat mer att ta det men absolut inte nu såhär tidigt i en graviditet.

Det är ju det här. Jag är för vaccin som skydd, jag tycker det är en grym uppfinning som hindrar massa lidande och jag har tagit väldigt mycket vaccin under årens lopp. Hade det bara gällt mig själv hade jag tagit det här vaccinet så fort möjlighet givits eftersom jag vill ha ett slut på den här pandemin, och inte känna att man alltid riskerar att smitta sårbara grupper. Jag var personligen mer oroad för att smitta känsliga grupper än för mig själv när jag var ogravid, och har därför försökt följa alla råd som kommit för att inte vara en del av dem som sprider på smittan.

För min egen del hade riskbedömningen känts enklare, eftersom den då bara rörde mig. Som gravid tycler jag inte det är lika enkelt med ett vaccin som inte har några års studier iaf. Jag skulle av samma skäl ha tvekat för en del andra vaccin där man gör enskilda bedömningar för gravida även om man inte sett tydliga tecken på risker. Nu är jag rätt fullvaccinerad mot mycket så då blir det här det vaccinet jag behöver ta ställning till.

Och ja, jag tvekar av det skälet. Andra tänker annorlunda.
  • vissli

Vet någon om det har kommit någon studie än på gravida kvinnor som fått vaccinet tidigare än trimester 3? De jag har läst står bara att det huvudsakligen gjorts på kvinnor som fått vaccinet i sista trimestern, vilket känns jobbigt när man erbjuds vaccinet i andra trimestern när helt andra saker (väl) utvecklas hos barnen?

• vissli
    S23 skrev 2021-05-24 13:33:15 följande:

Det bör inte finnas eftersom dom barnen inte hunnit födas ännu. Alternativt precis har fötts

Ok. Tänker på om någon visste om en kommande studie på det iaf kanske. :) Hade bara känts tryggare att ta något där det finns någon/ett par studier på de som varit i samma del i graviditeten som en själv liksom, rent känslomässigt.
  • vissli

Ni som skrivit och funderat i denna tråd, hur har ni gjort med vaccinering?

Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin