Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:31:52 följande:
Kan han dra ner mitt umgänge med två dagar varannan vecka pga. Att han anser att det är jag som inte samarbetar? Kommer det inte gå emot honom om jag drar detta vidare igen?
Tänker med på detta att han kommer byta veckor. Vad händer om jag behåller vårt barn min vecka ändå? Då jag inte har något reglerat umgänge så är det ju inte heller tydligt när jag kan ha barnet.
Jag jobbar vanliga arbetstider. Det är mer att jag planerat efter att ha barnet jämna veckor. Med aktiviteter osv.
Får man ha med sig advokat på samarbetssamtal?
Tingsrätten ansåg att det fanns frågor kring min lämplighet som boendeförälder.
Vill inte gå in på varför då jag skrivit tidigare här om tvisten, så det kan bli för tydligt för ev bekanta osv..
Du har verkligen inte förmågan att se till ditt barns bästa om du gör en sådan sak att behålla barnet och skapa konflikt. Förstår du inte att det endast påverkar ditt barn negativt? Bara för att du vill vara tyken mot pappan. Så ja det kommer påverka utgången negativt mot dig. Du försvårar umgänget. Speciellt när du redan en gång blivit stämplad som olämplig boende förälder.
Du skriver att det inte är tydligt när du ska ha barnet. Men det är ju bara ännu en anledning att inte skapa en sådan konflikt eftersom pappan kommer yrka på egenmäktigthet och att du behållt barnet utan att ni bestämt det. Så precis som du tror du kan göra så för att inget avtal finns kan ju han också göra så.
Samarbetsamtal är frivilliga. Att ta dit en advokat är högst onödigt eftersom det är ni föräldrar som ska komma överens. Inget är legimt där förens alla parter skriver under avtalet men för att komma till avtal krävs det några samarbetsamtal och en visst prövotid först.
Aktiviteter är din ursäkt men dom flesta aktiviteter sker ju varje vecka så vad är problemetet? Är det att du planerat egna aktiviteter är det väl bara att planera om? Hur hade du känt om det var omvänt? Ett jobb är viktigare än aktiviteter. Därmed inte sagt att han får bestämma sådär bara själv men att utgå ifrån att han gör allt mot dig med meningen är ju som bäddat för konflikt. Det handlar inte om er. Det handlar om vad som är bäst för barnet.