• Anonym (Jadu)

Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande

Ts jag misstänker att du är den person som på din advokats inrådan flyttade dryga 20 mil från pappan för att du skulle få ensam vårdnad? Där det hela slutade med att pappa fick boendet?

Oavsett så förstår jag inte vad ditt problem är med att byta veckor? Pappans schema gör det omöjligt att ha det schema ni haft tidigare och du sätter dig på tvären bara av ren princip?

Att du anser att barnet borde bo hos dig är inte relevant. Rätten tycker annorlunda.

Och naturligtvis skall barnet vara skrivet där hen har sitt boende. Alltså hos pappan. Du sätter dig emot domen genom att inte skriva på detta vilket knappast är gynnsamt för dig

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 22:54:56 följande:

Enligt familjerättens rekommendationer skulle jag vara boendeförälder då JAG är barnets anknytningsperson. Det krävs särskilt gott samarbete för att ha växelvist boende. Och då jag varit boendeförälder hela tiden, och ser barnets behov samt alltid informerat pappan om viktiga saker så bör också jag fortsätta vara boendeförälder. Det har ingenting att göra med underhåll.

Ja och trots familjerättens rekommendation (som gjordes innan du flyttade 20 mil) så valde rätten att döma boendet till pappan. Du har knappast sammarbetat väl med pappan tidigare. Så försök att göra det nu för ditt barns skull
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 07:56:35 följande:

Då jag inte yrkade på något umgänge (en stor miss) i det fall att pappan skulle bli boendeförälder så kunde inte domare fastställa något umgänge I domen. Däremot står det att mitt barn har behov av ett omfattande och frekvent umgänge med mig, och att dom litar på att pappan ser till att det blir så..

Pappan har dessutom i sina yrkandet lovat att ge min minst växelvist boende.

Ja och pappan försöker ju se till att ni får omfattande umgänge? Bland annat genom att se till att ni kör halv vecka vid byta av vecka så att det inte blir två veckor utan umgänge?

VARFÖR kan inte du byta veckor? Det verkar vara enbart tjurskallighet från din sida och det är DU som kommer uppfattas vara den som inte kan samarbeta
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 08:15:55 följande:

[quote=81126874][quote-nick]Anonym (Jadu) skrev 2021-05-15 08:05:07 följande:[/quote-nick]Ja och pappan försöker ju se till att ni får omfattande umgänge? Bland annat genom att se till att ni kör halv vecka vid byta av vecka så att det inte blir två veckor utan umgänge?

VARFÖR kan inte du byta veckor? Det verkar vara enbart tjurskallighet från din sida och det är DU som kommer uppfattas vara den som inte kan samarbeta"

Veckorna är viktiga för mig då jag blev erbjuden jobb som endast är ojämna veckor kvällstid.

Ja då hamnar ni ju i en annan situation. Och du borde då också kunna förstå att pappan precis som du inte bara kan styra sina arbetstider?

Om jag var du skulle jag försöka få fram en kompromiss där du under jämna veckor kanske har två dagars umgänge. Och umgänge på dina lediga dagar på de ojämna veckorna.

Tar du ett sådant arbete får du också räkna med att du hamnar i situationen där du inte kommer kunna ha barnet varannan vecka även om pappan skulle tycka att det var ok med så mycket umgänge.

Bor du fortfarande kvar 20 mil bort och detta är avgörande för att du skall kunna flytta?
  • Anonym (Jadu)

Erat barn är dessutom fortfarna i förskoleålder så inget hindrar ju dig att ha umgänge dagtid på de ojämna veckorna?

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 08:23:34 följande:

Tack för svar.

Jag bor i samma stad som pappan.

Han sa detta med veckobytet till mig redan i januari, så jag borde ju ha varit mer uppmärksam på det.

Hur menar du med umgänget? Att barnet ska vara hos mig lite ena veckan och när jag är ledig veckan efter när jag jobbar? Typ tis-ons vecka 1, sen fre-mån vecka 2?

Ja något i den stilen. Erat barn är ju ganska litet så det är ju också rimligare att inte ha varannan vecka.

Ja du borde varit mer observant. Han har flaggat för detta innan domen ens föll så du har nog inte så mycket att sätta emot gällande den biten
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 08:23:34 följande:

Tack för svar.

Jag bor i samma stad som pappan.

Han sa detta med veckobytet till mig redan i januari, så jag borde ju ha varit mer uppmärksam på det.

Hur menar du med umgänget? Att barnet ska vara hos mig lite ena veckan och när jag är ledig veckan efter när jag jobbar? Typ tis-ons vecka 1, sen fre-mån vecka 2?

Sedan får du tänka på att pappan troligtvis inte har lust att vrida utochin på sig själv för din skull med tanke på ditt tidigare beteende.

Han skall se till att barnet får umgänge. Han är inte skyldig att ändra sina arbetstider.

Om du ursprungligen inte varit så dum mot honom så kanske han hade varit mer villig att föröka ändra sina tider. Som du betett dig finns det ingen anledning att dansa efter din pipa helt i onödan.

Jag tolkar det som att du då faktiskt dessutom har ett arbete och inte nödvändigtvis måste ta detta som är kväll varannan vecka för din överlevnads skull?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 11:36:27 följande:

Ja men i o med att jag bor flera mil från mitt jobb med vanliga arbetstider så har jag fått se mig om efter ett annat jobb. Vilket innebär att jag anpassat de arbetstiderna efter hur jag har barnet. Vilket i sig gjorde att jag fick kvällsskift ojämna veckor när barnet ska vara hos sin pappa

Fast stopp nu. Du visste för många månader sedan att pappan behlvde byta veckorna och det är således det du skulle bett om att dina arbetstider när du söker nytt arbete anpassas till.

Som jag förstår det så har du faktiskt ett arbete inom pendlingsavstånd från den ort barnet och du nu flyttat tillbaka till? Om du sedan söker nytt arbete trots att du redan har ett kan du knappast förvänta dig att pappan skall försöka ändra sina tider pga du sökt nytt arbete med tider som inte passar
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (ddd) skrev 2021-05-15 12:02:19 följande:

Jag gissar att detta är samma TS som skrev den där långa tråden om att försöka få vårdnaden, drog till annan ort med barnet men sedan förlorade. 

Ja det har ts underförstått redan erkänt eftersom hon inte bestridit något av det som sagts gällande detta redan.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 18:50:24 följande:

Jag vrider inte på sanningen. Men det är svårt att få med allt i skrift.

Jag anser inte att han är den som bör vara boendeförälder. Och kommer troligtvis gå vidare med detta längre fram. Pappan har inte informerat mig om förskola, inskolning eller något av det som han borde ha gjort för att jag ska kunna planera så det blir så tryggt som möjligt för barnet.

Dessutom har jag inte fått tillräcklig med informeration angående adressändringen, då skatteverket menar att han skickat in om adressändring från maj redan, men det var sagt i juni. Jag har bara fått en adress och ska godkänna flytten via mail till skatteverket vilket jag inte tycker är rimligt.

Släpp detta med vad du anser om att han ska vara boendeförälder.

Om du inte hade flyttat 20 mil så hade det troligtvis blivit så att man dömt till växelvis boende varannan vecka.

Nu flyttade du utan godkännande från pappan och får stå ditt kast.

Det är tråkigt om du anser dig få för lite info. Men det har ingenting med problemet att du inte accepterar hans förslag till umgänge att göra.

Varför är det inte rimligt att du skall godkänna via Mail? Barnet skall bo hos pappan och således vara skriven där. Godkänner du inte kommer Skatteverket göra en utredning och finna att barnet bor i huvudsak hos sin pappa och då skriva honom där oavsett om du godkänt eller inte.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-16 08:59:34 följande:

Ja barnet är fortfarande skrivet hos mig, men pappan gjorde ansökan om förskola vilket innebär att han lämnade sin adress! Jag har fått jaga information själv på förskola för att ens få reda på när barnet ska börja!

Nu blir det inskolning på min vecka och jag kommer vara den som är med, som tur är.

Angående information om folkbokföringen är det faktiskt så att jag inte fått någonting från skatteverket. Det är pappan som sagt datum och adress. Så får jag inga riktiga dokument eller papper från skatteverket så vet jag inte vad jag godkänner.

Jo men snälla, berätta för mig vad jag är för typ?

Och vad du tror dig veta kommer hända om jag går vidare med detta igen?

Förskolan skickar papper till den adress barnet är skrivet så att du inte fått info är bara skitsnack.

Jag antar att det i mailet står vad det är du godkänner?

Antar att de flesta här nu inser att stora delar av det du säger enbart är skitsnack.

Acceptera att det är du som skapat situationen som är och nu får stå ditt kast för det.

Jag tror inte ett dugg på att pappan inte informerat dig med tanke på den info vi fått från andra om honom förut och hur du beter dig för att försöka sätta dit honom. Han verkar vara smart nog att inse att han inte skall göra idiotiska saker som kan äventyra hans relation till barnet. Exempelvis genom att inte ge dig info, han förstår nog att det är grundläggande att faktiskt följa de regler som finns kring umgänget. Något som du uppenbarligen inte har förmågan att förstå
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Flytta tillbaka) skrev 2021-05-16 22:20:11 följande:

Mitt råd är att du flyttar tillbaka till orten ni bodde på som ett par. För det är väl där pappan bor och barnet snart ska bli folkbokförd på? Då har du mycket lättare att så småningom få varannan veckas umgänge.

Om du fortsätter bo ca 20 mil från barnet blir det ju i framtiden så att du förmodligen enbart kan ha umgänge varannan helg/lov etc pga skola.

Självklart kan det vara enormt jobbigt för dig att flytta tillbaka om du inte kan få ett jobb motsvarande din utbildning/erfarenhet , inte har släkt/ vänner där etc. Det tror jag nog vi alla förstår. Men som situationen nu är måste du anpassa dig.

Ts har redan flyttat tillbaka
Svar på tråden Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande