• AndreaBD

stökiga föräldrar

Jag förstår absolut att du retar dig över det. Jag retar mig också över betydligt mindre, så självklart, det är irriterande. Samtidigt tänker jag - det är dina föräldrars hus och du kommer kanske ändå snart flytta hemifrån. Se fram emot att du kan göra helt som du vill då! 

Är du orolig att det bara blir värre och värre? Den oron förstår jag verkligen, jag har just varit med om sånt med en nära släkting själv. Tyvärr så är det väldigt svårt att få såna människor att ändra på något. Det enda man kan göra är att vänta på rätt tillfälle, när det finns en chans att de kanske själva inser att de måste ändra på något. T.ex. när det orsakar dem problem någon gång.

Jag har också försökt läsa på om problemet och märkt att det inte finns så jätte
    mycket om det ännu. Dvs man vet ännu inte riktigt hur man ska hjälpa såna människor. Kanske blir det bättre så småningom. Jag menar, man kanske utvecklar terapiformer. Det är svårt att ändra på vuxna människor, som inte vill ändra på något, tyvärr. 

• AndreaBD
    morotskaka123 skrev 2021-05-18 13:49:50 följande:
    Precis, det känns skönt att veta att jag snart kommer flytta ut och slippa detta. Men det finns ändå mycket jag oroar mig över, till exempel när de blir äldre kommer jag och mina syskon behöva ta hand om allt det som samlats och behöver ordnas. Detta är inte bara i vårt bostadshus utan även sommarstuga och hus efter släktingar där det finns mängder av skrot som de inte tagit tag i att slänga, eller sälja husen för den delen, och jag tror tyvärr inte de kommer göra det heller. Det känns såklart ännu jobbigare att detta, som du säger, är något man inte kan påverka. 
    Ja, absolut, så är det ju. Men att du redan oroar dig över detta nu! Jag har precis haft just detta - jag fick ta hand om allt, både efter mina föräldrar och efter min syster (det var hon som var hoarder, fast betydligt värre). Men jag är långt över 50, du är knappt 18 år. Det är inte dags än på länge! Och det vore väl tråkigt om du oroar dig dem närmaste 40 åren eller så! 

Jag förstår att du hellre vill lösa det, men du kan inte bestämma över dina föräldrars hus. Om de nu absolut vill leva så, så kan man ju inte hindra dem. Kanske kan du hitta andra lösningar. Kanske behöver ni inte vara hemma hos dem. Julafton och såna tillfällen - kanske kan ni vara hos dig när du har eget. Det kan hända så mycket, man vet ju aldrig hur det blir. Kanske har man tur och det löser sig på något sätt. Du är snart vuxen och kan flytta hemifrån, men hur gamla är dina syskon?  Är du orolig för dem?
Svar på tråden stökiga föräldrar