Inlägg från: Stålmamma |Visa alla inlägg
  • Stålmamma

Havandeskapsförgiftning igen?

Ni som haft havandeskapaförgiftning med ett barn fick ni det med andra barnet också?

Jag fick havandeskapaförgiftning med dottern, är nu gravid igen ( vecka 29) och ligger ganska högt men ändå inom ok ramen på blodtrycket (135/85) och inget protein i urinen. Är risken stor att jag får det igen eftersom jag haft det när jag varit gravid innan?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning igen?
  • Stålmamma

Här har det aldrig varit tal om varken några extra kontroller eller medicinering för att förebygga att få der igen. Måste fråga min bm varför då jag dessutom ligger där på gränsen till högt blodtryck redan nu

• Stålmamma
    Carolaline skrev 2021-05-19 14:27:45 följande:

Vanligtvis sätts man in på trombyl från ca vecka 12 fram till typ 36 så det hinner gå ur innan eventuellt snitt.

Beroende lite på hur långt havandeskapsförgiftningen gick påverkar det återfallsrisken. Stannade det i bra tid så är det möjligt men inte förhöjd risk att få det vid nästa graviditet om pappan är densamma. Fortskred havandeskapsförgiftningen även efter att barnet var förlöst, eller att det startade i tidiga veckor så är risken förhöjd att få det igen. Då är det täta kontroller, medicinering av trombyl som gäller. Gärna en blodtrycksmätare hemma och god uppmärksamhet.

Fick det i v 37 (36+) blev blev sedan igångsatt i v 39+1
  • Stålmamma
    Carolaline skrev 2021-05-19 19:15:33 följande:

Det är positivt! Det finns ett brytdatum kring vecka 32 om jag missminner mig. Innan så är risken procentuellt förhöjd :)

Åh håller tummarna att risken är låg
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning igen?