Anonym (GbgLina) skrev 2021-06-04 13:40:15 följande:
Jag skulle göra NIPT test i veckan och på ultraljudet så hittade man två foster i v 6 utan hjärtaktivitet. Jag skulle precis gå in i v 12.
Saken är att jag har så otroligt starka graviditetssymtom. Hemskt illamående, gått ner 4 kg, ömma bröst och växande mage. Jag blev verkligen chockad. Hur vanligt är detta? Jag har läst att många får mindre symtom.. men mina blev snarare starkare...
Ni som haft ma, har ni råkat ut för det igen?
Tyvärr så är det ju inte ovanligt att man har kvar symtom, till och med att de ökar, trots att grynet har dött om man inte har börjat blöda ännu.
Jag har två misslyckade graviditeter bakom mig innan vi fick levande barn (tvillingar).
Första gången var det spontant missfall i v12. Där hade symtomen börjat avta ett par veckor innan, trodde att jag kommit in i "spökveckorna" och oroade mig inte. Började störtblöda lagom när vi berättat för min pappa och mina morföräldrar att vi skulle bli föräldrar. Åkte till gynakuten och hade HcG-värden som gjorde att de misstänkte både utomkveds och mola även fast det blödit så pass att de först tvivlade på att jag varit gravid. Så här i efterhand misstänker jag att jag var gravid med tvillingar den gången.
Andra gången blev det upptäckt på KUB-ul. Liten hade dött i v9 och jag gissar på att liten dött i samma vecka även första gången då symtomen började försvinna även denna gång ett par veckor innan. Började spontanblöda på kvällen efter att vi varit på KUBen.
Tredje gången gick det hela vägen men med mycket oro. Fick ett VUL via min gynekolog i v8. Sen blev det KUB-ul i v13, RUL i v19 och därefter TUL då det var tvillingar i v28, 32 och 36. Hade jag inte fått dessa extra hade jag nog krävt det ändå pga oron för att det skulle gå åt skogen igen.
Var 32 när vi började försöka och hade nyss fyllt 37 två veckor innan tvillingarna föddes.
Håller tummarna för att det går vägen för dig. Försök att få till så att du får tidiga kontroller nästa gång. Prata med din BM om detta redan nu. Lycka till