Inlägg från: Tessaloniki |Visa alla inlägg
  • Tessaloniki

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Hej allihopa! Hjärta
    Tänkte ta och introducera mig här, det var länge sedan jag var på forumet regelbundet. Jag hängde tidigare i en hel del olika BIM-trådar och gick sedan över till "Vi som blivit gravida efter utredning i Aten" där jag höll till hela förra sommaren. 
    Jag har alltså en historia av barnlöshet tillsammans med mitt ex, vi försökte bli gravida i två år innan han lämnade mig förra hösten. Men det visade sig vara det bästa som kunde hänt mig, för i januari träffade jag min stora Kärlek, ni vet, Han med stort H, vilket jag aldrig hade trott skulle hända. Hjärta Efter att jag blev singel påbörjade jag resan mot att bli självstående förälder i Danmark så jag var inte alls beredd på att hitta en kille som var redo att bilda familj direkt. 

Vi blev i alla fall tillsammans i januari och nu i maj flyttade vi ihop, och vi har sedan dess aktivt försökt bli gravida. I min tidigare resa (som han vet exakt allt om) så har jag behövt hjälp med letrozole och ovitrelle för att garanterat få ägglossning, men jag har alltså tre missfall i bagaget nu. Ett MA i vecka 9 och två tidiga missfall (v. 5 och v.6). Min klinik skrev ut trombyl och lutinus till mig straxt innan mitt ex lämnade så jag har det kvar (utskrivet och i medicinskåpet), redo att användas till när vi förhoppningsvis plussar. För närvarande kör vi alltså "naturligt" men om inget har hänt i september ska jag ringa min klinik och försöka dra igång allt igen... Hjärta

Som sagt så har jag och min sambo nu "bara" försökt i tre månader, men för mig är alltså väntan och längtan uppe i 3,5 år nu. Jösses vad tiden går.. Förvånad
    Jag vill gärna hitta lite gemenskap igen då de flesta som jag hängde med "då" nu är gravida och/eller har fått barn. 

Här nedan ser ni min historia också:

Åren 2018-2020:
    ¤ TTC start juni 2018
    ¤ MF v. 5 april 2019
    ¤ Fertilitetsutredning oktober 2019 (Resultat: Jag har långa cykler och det tar tid för äggen att mogna)
    ¤ MA v. 9 december 2019 (cykel 1 med letrozole)
    ¤ MF v. 5 april 2020 (cykel 3 med letrozole)
    ¤ MF-utredning maj 2020 - resultat "blankt papper"
    ¤ Augusti 2020: Provsvar från IVFSerums mensblodstest: "Mixed aerobic anaerobic dysbiosis.
    The amount of Lactobacilli detected was 11%.
    The microorganism Candida spp., was detected"
    Planerade att åka till Grekland för immunologisk utredning under vintern/våren
    ¤ September 2020: Blev singel

Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Emmalucy skrev 2021-07-06 16:10:28 följande:

Hej och välkommen! Känner igen mig lite, jag och exet försökte i 3 år och tillslut skiljde vi oss. Jag och nya killen försökte i 7 månader men det kändes bara som att jag fortsatt från där jag var med exet och det blev stressigt direkt. Vad kul att du har kvar några av dina recept! :) vet kliniken ens om att du blev singel? Jag menar kan du inte försöka förnya dina recept om letrozol och ovitrelle? Typ "vi är redo att försöka igen" mwahaha ;)

Tack! :) Ja du det lät verkligen likt! Var också gift, fan vad drygt det var att vänta ut Skatteverkets brev om att skilsmässan var genomförd.

Har du något bra tips på hur man inte går in i stressen direkt? Har känt av det särskilt just nu, han jobbar väldigt mycket (tolvtimmarspass) och är sjukt trött när han väl är hemma så det är inte alltid han kan prestera även om han vill. Jag började till och med gråta häromdagen över det, herregud :o vill verkligen inte hamna där igen, mår så dåligt av stressen.

Kliniken vet om att jag blev singel, för jag försökte gå via dem först för spermadonation :P men jag tänker som så att de har ju hela min historia redan och vet vad som har funkat för att få mig gravid, så de kan väl bara ta hans prov och sen skriva ut letrozol igen :P man kan hoppas på det åtminstone...

Jag är lite lurig mot dem dock, har hämtat ut all lutinus jag hade på recept och när jag ringer dem (vid eventuellt plus) så kommer jag säga att det är slut för att jag har använt upp det på våra försök, så att jag får mer utskrivet xD vill säkra upp med lutinus till vecka tolv åtminstone för att stilla min oro över missfall...
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 16:19:02 följande:

Vad roligt att du bestämde dig för att hitta hit! Du har verkligen kommit helt rätt om det är gemenskap du är ute efter. Det gär är världens bästa gäng!! <3

Härligt att höra! <3 Hoppas att jag kan bidra med något också här i gruppen! :)
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 16:24:39 följande:

Hej gänget!

Ser hur många av er kämpar mot era demoner den här månaden och det gör mig ledsen. Önskar så att ni slapp. <3

Jag kämpar dagligen med min oro för bebisen i magen (går in i v13 på fredag!!) Men fick idag träffa vår nya barnmorska och gud vilken lättnad det var. Det var verkligen en match made in heaven - äntligen har vi hittat rätt!! En stor sten som föll från axlarna alltså. Behövde det här så mycket. Fick tom hennes direktnummer (de brukar inte ge ut det) bokade alla tider och hon sa att jag bara kan höra av mig om jag känner behov av extra kontroller och ultraljud. Dessutom får min sambo vara med på KUB och RUL!! Började lipa såklart och längtar efter att få berätta det för honom också. Det betydde verkligen allt för oss.

Hoppas detta kan få oss lite närmare varandra för på sistone har vi knappt pratat med varandra. Finns ingen närhet eller intimitet alls mellan oss och jag har varit så ledsen och orolig för det. Har försökt ta upp det med honom men 0 respons än så länge. Känns skitjobbigt. Känner mig som en kuvös bara och saknar min pojkvän så mycket. Att då känns mig som en flickvän. Attraktiv och älskad. Blä. Men vi har gått igenom liknande förr och tagit oss ur det så jag tror och hoppas att vi gör det nu också. <3

Läser allt ni skriver och hejar på var och en av er!!

Vad härligt att du har hittat en bra barnmorska! <3 Hon låter ju alldeles underbar som är med på noterna med eventuella extra kontroller o dylikt.

Men åh, vad tråkigt att höra att det känns som att din kille inte ger någon respons på din oro. Är det själva graviditeten som har triggat det tror du? Kram! <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet