• Janni91

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Längtan1987 skrev 2021-09-14 13:16:57 följande:
    Hur längesedan är de ni skickade remissen?

Vi fick reda på att man kan söka via det fria vårdvalet iaf i Halland och därigenom be om en betalningsförbindelse och be de som gjort eran utredning att skicka en kopia på remissen till någon annan klinik om man inte fått komma inom de 3 månaderna vårdgarantin ska hålla. Dom rekommenderade inte oss att skicka till Malmö då tiderna är lika långa i slutändan. Samt att se till isf att din remiss ligger kvar i göteborg. Så mycket man inte vet och lär sig på vägen. Hoppas det är eran tur snart. Kram
    Jag har inte skickat vidare remissen, den skrevs någon gång i augusti, tror kliniken glömde bort den så datumet är nog från slutet av augusti (efter min påminnelse). Alltså jag är superförvirrad och igår pratade jag med fyra olika personer om detta och är fortfarande förvirrad. Jag fick information om att jag kan begära att bli flyttad till en ny klinik efter tre månader, vilket skulle bli Linköping men då hamnar vi sist i deras kö plus att de har som policy att man måste försökt i 2 år om man är oförklarligt barnlös (wtf!?), hon sa även att man inte har avtal med någon privat IVF-klinik här. 

Så att skicka en egenremiss till Malmö nu direkt lät som det bästa alternativet tyckte jag..Eller jag förstår inte hur vi ska göra? Tack för du skrev, du får jättegärna berätta mer om du vill! Det är en hel djungel och det finns typ ingen information om detta på nätet..Kram
  • Janni91
    Längtan1987 skrev 2021-09-14 18:17:04 följande:
    Okej, så dumt!

Nej information får man hitta själv. Jag råkade halka in på en tråd där de va en tjej som pratade om vårdgaranti så började gräva. Ringde runt till bla dom som gjorde vår utredning och sen till vårdgaranti service och pratade med dom. Hon sa att de va inga problem att skriva en betalningsförbindelse till Livio då som vi valde. För Sahlgrenska kunde inte ta emot oss innan tidigast jan-feb och våran remiss gick iväg i början på juni. Så de håller inte sina 3 månader. Livio som jag pratade med garanterar ett första besök inom 3 månader vilket innebär att vi kommer få komma dit tidigare än Sahlgrenska kan ta emot oss även fast vi skickade en ny remiss. Men mycket är ju att dom ska ha samarbete osv också. Och att man får det betalt. Vet inte vad som gäller för din region tyvärr. Men vill man betala själv kan man väl söka sig vart man vill? Vet inte om du blev mer klok av detta. Kram
    Okej, tack för du tar dig tid att förklara för mig, jag uppskattar det så mycket!!!! :) Jag har pratat med Sahlgrenska, Linköping, Malmö och Valfrihetskansliet :P Jag kanske ska försöka skicka remissen till Halland istället om de har avtal med Livio i Göteborg, det hade ju varit jättebra. Ska undersöka det! Om vi ska vänta på Sahlgrenska så kommer det dröja närmare ETT ÅR innan vi får sätta igång och det känns så orättvist att behöva vänta så länge eller ta av våra besparingar för att vi bor där vi bor, vill hellre lägga de pengarna på vårt framtida barn! Vi har pluggat i många år och köpt lägenhet så har inte hunnit spara hur mycket som helst...Missförstå mig rätt, vi är verkligen priviligerade som har rätt till tre fria försök men det är tråkigt att det är så olika väntetider i landet. 
  • Janni91
    Gulgja skrev 2021-09-14 21:47:36 följande:
    Åh jag håller tummarna!!! Jag har använt dem i tre cyklar och hade en ostimulerad cykel denna cykel. Ska påbörja med samma nästa cykel igen ända fram till IVF.
    Tack!! Fortfarande ingen blödning..Okej, håller tummarna för er med!! :))
  • Janni91
    Och där kom mensen som alltid...

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

apan95, testdag 17/9, 25 år (IVF-FET)

Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)

Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)
  • Janni91
    Steeph skrev 2021-09-15 11:33:22 följande:

Skickar en värmande kram till er alla som dag ut och dag in kämpar på precis som en själv. Fler närmar sig ivf, man är uppe på 2 siffrigt i antal försök och man känner bara att livet är fruktansvärt orättvist. Vi är inte är ensamma i den här kampen. Här står vi, massor med underbara människor som kämpar mot vårat mål att bli förälder. Genom ilska, oro och tårar så finns vi här för varandra. Vi ska bli föräldrar och vi har våra små där uppe, det vill jag verkligen tro på <3

Vad fint skrivet, kram <3 
    apan95 skrev 2021-09-15 15:48:59 följande:

Hej alla fina tjejer.

tyvärr tog min första ivf-omgång slut idag då mensen anlänt trots lutinus och jag har även testat minus. min testdag är egentligen på fredag men mejlade min klinik idag och sa som det var och fick godkänt att sluta med tabletterna och kommer idag att räknas som CD 1.

Ska börja med letrozol CD 3 igen på fredag då och nytt ultraljud nästa fredag (CD10) inför FET NR 2 nu då.

Tack fina ni för all stöttning denna omgång. Nu tar jag nya tag och försöker hitta hoppet igen <3

Men nej!!! Beklagar verkligen! :( Nästa gång ska det bara vara er tur!!!! <3 
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-16 11:48:26 följande:

Ni som har lite koll på mellanblödningar, hur tänker ni om man som jag typ aldrig haft det men nu en vecka innan BIM får en liten mörk blödning? Alltså inte färskt blod, men kanske gammalt? Jag har fått en sån mörk blödning någon gång på sistone men då en dag innan mensen kommer igång, inte en hel vecka innan? Orkar verkligen inte om menscykeln ska börja bråka nu med för tidig mens eller något annat dumt.

Kan det vara en nidblödning? Det hade ju varit underbart :) 
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-16 15:14:06 följande:
    Intressant tanke! :) Jag googlade lite och t.ex. natural cycles skriver "Implantationsblödningen är mer som en lättare spotting än ett mensflöde och kan vara mer rosa eller brun till färgen." Jag trodde att det behövde vara färskt blod av någon anledning, men kanske det kan vara mörkare/brunt också. Jag får se om det fortsätter kommande dagar, för i så fall är det nog inget bra tecken som sagt jämfört med om det bara skulle vara idag. Hoppet är ju det sista som överger en ;) 
    Ja, precis! Hoppas det slutar snabbt, då känns det verkligen som ett bra tecken om du inte brukar ha spottings :) Håller tummarna!!
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-16 18:35:50 följande:
    Tack fina du <3 Jag är så ledsen att din mens kom :( Hur mår du idag? Och har nu blivit något klokare i hur det blir med klinik framöver?
    Tack själv <3 Jag mår helt okej, mår tusen gånger bättre på progesteron, det är som natt och dag. Dock verkar jag få biverkning från vaccinet just när mensen kommer för jag har blivit dålig båda gångerna. I onsdags vaknade jag av menssmärta och hade så ont så jag blev kallsvettig och höll på att kräkas. Slutade med att jag låg på badrumsgolvet och grät, helt sjukt. Fick i mig några värktabletter och mådde bättre sen iaf. Jag tror det blir att vi skickar remissen till Halland, alternativt Malmö. När börjar ni med IVF? Hur mår du? <3 
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-17 12:45:00 följande:
    Skönt att du ändå mår bättre med progesteron, men så hemskt det låter att du fick så otroligt ont! Fy, det låter verkligen sjukt! Hoppas att det inte händer igen och att du går tillbaka till lite mer "normal" mensvärk nu när vaccinet är förbi. Skönt att det ändå händer något snart, och jag håller verkligen tummarna att ni inte ska behöva vänta allt för länge! Alternativt att ni plussar snart utan hjälp såklart <3 Vi ska på ett första möte om IVF i mitten av oktober, så beroende på när mensen inträffar kan det bli alltifrån november till januari. Det går ju lite upp och ner, blev som sagt lite orolig att jag nu ska ha mellanblödningar helt plötsligt, men jag försöker att inte tänka på det allt för mycket och distrahera mig med jobb, familj och kvällskurs:) 
    Verkligen, det var inte kul! Tack :) <3 Åh, så spännande! Hoppas ni hinner komma igång i november då eller ännu bättre, att du fick en nidblödning och du blir spontant gravid istället! :) Blöder du fortfarande?

Låter bra att du distraherar dig! Vad läser du för kvällskurs? :) 
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-17 17:33:15 följande:
    Ja det hade varit skönt om det gick att komma igång i november, då december kan bli svårt pga julstängt och så. Ååh men tack, man kan ju alltid hoppas :) <3 Nej idag har det i princip inte kommit något, kanske pyttelite imorse men i så fall knappt märkbart.

Jag läser en kurs om hundars språk, beteende och historia - väldigt intressant om man har djur eller jobbar med djur och det är kul med lite variation i vardagen, att göra något helt annat än jobbet eller glo på tv liksom :) 

Hoppas att du får en fin helg och ser fram emot fler uppdateringar från dig framöver! <3
    Verkligen! Åh, det låter ju lovande, hoppas hoppas!!! 

Så spännande, förstår det! Vi skaffade en "Corona-valp" under pandemin när jag inte blev gravid så jag läser på en massa också, men en kvällskurs låter verkligen spännande! Vi har haft hund förut i många år så det var inget spontanköp alltså, bara passade bra när vi ändå jobbade hemifrån :P

Tack detsamma fina du! <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet