Vi som försökt en längre tid - första barnet
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Hej igen, sorry för ännu ett inlägg om mig! Men jag fick precis ett samtal från kliniken som sa att de tyckte att befruktningen hade gått bra: 13 ägg var mogna och av dem var nu 6 stycken normalt befruktade. De kommer att odla vidare på alla 13 dock så om vi har tur kanske det blir fler befruktade, även om 6 st är jättebra. Det betyder att återföring inte blir imorgon utan på lördag eftermiddag :) Ska börja med Lutinus tre gånger om dagen fr.o.m. torsdag, vilket är tabletter med progesteron som ska hjälpa att ägget fäster tror jag. Ska bli spännande att få veta mer på lördag!
Hej fina gänget <3 Hur mår ni? I lördags var det insättning och resultatet av befruktningen gick väl inte så bra som jag hade tänkt, men det är väl pga att vi fick ut så många ägg som jag kände mig girig. Av 16 ägg, 13 mogna och 6 befruktade blev det bara 2 fina, befruktade embryon till slut - ett till frysen och ett som bor i min livmoder. Dagsformen på simmarna hade inte varit så bra i måndags (de sa något om att de önskar 40% rörlighet men det var bara 15% den här gången), medan äggen såg jättebra ut så de fick göra vad de kunde (det blev en akut microinjektion, icsi, istället för vanlig befruktning och det är lite svårt att förklara skillnaden i text men ni kan googla om ni vill på icsi som man gör om det är sämre kvalité på simmarna).
Det känns jobbigt att sambons prov såg så bra ut i våras men inte så bra den här gången nu när det verkligen gäller. Så typiskt och det skapar sån oro inom mig att nu är det inte bara äggledaren som är problemet utan ÄNNU ett problem i form av sämre rörlighet på spermierna :( Läkaren sa att det kan vara dagsformen och andra saker som spelat in, så det måste inte betyda att de är permanent sämre nu än i våras, men jag har tjatat hela tiden på min killes kost och rökning utan resultat. Vi kan ju såklart hoppas att det räcker med de här två embryona men jag är ändå besviken och nedslagen, samt rädd att behöva göra om hela behandlingen igen för när de sa att det var så många fina ägg hade jag ju så stort hopp för det här äggplocket.
Jag känner mig så otacksam och bortskämd som ens gnäller om det här egentligen - 2 är såklart bättre än 0 - men jag blev bara så chockad för ingen av oss hade ju en tanke på att det skulle kunna vara simmarna som ställde till det eftersom de såg så rörliga och fina ut under fertilitetsutredningen. Jag var inställd på att nu när äggledarna inte behövs så skulle IVF funka jättebra för oss då ägg och spermier såg bra ut - men det är såklart bra att de kunde göra icsi så att vi ändå fick ett till frysen som sagt. Nu är det bara att vänta <3
Idag kom ett samtal från reproduktionsmedicin i Huddinge, en återbudstid hade dykt upp, imorn! Jag blev först väldigt glad, men slogs sen av att min sambo är krasslig och hemma från jobbet, så vi kan inte åka in... :'( så jäkla dålig timing... blev så otroligt nedslagen och ledsen av detta. Hon sa att det säkert dyker upp fler återbud innan jul... så jag hoppas på det... men räknar inte med det.
Ruvardag 4 (om jag förstått det rätt att återföringsdagen räknas som dag 0) och jag känner ingenting ännu, men det kanske inte är så konstigt. Jag fick i alla fall veta av kliniken igår att det inte blev en blastocyst till frysen utan tre! Jag blev så himla glad, det gav mig så mycket mer hopp än i lördags när de sa att det bara skulle bli ett till frysen av alla mina 13 fina (enligt dem) ägg. Jag tänkte lägga till min testdag här också. Hur mår ni? <3
Jag ger mig in i tråden med. Jag och min sambo är ofrivilligt barnlösa. Orsak endometrios och lågt amh värde. Vi tog hjälp av privat ivf klinik och vilken resa det har varit då. Startade år 2020 med Ivf 1= negativt, ivf 2 =negativt, ivf 3= Gravid men missed abortion i vecka 8, återföring av fryst embryo= Gravid men missed abortion i vecka 8. Gjorde en Återföring av sista frysta blastocyst den 28/11 -21 och ruvar just nu. Är inne på dag 11, testdag i övermorgon lördag. Kanske testar imorgon efter jobb. Håller tummarna för er andra. Inte lätt det här. Inte kul kan jag säga att tro att man är gravid för att sedan upptäcka att embryot avstannat i utvecklingen men att kroppen inte fattat det ännu. Usch, hemskt.
Hej bästa ni. Jag har varit lite tyst på ett tag.
Jag gjorde min andra insättning (FET) den 4e december och plussade igår (ruvardag 5). Det är fortfarande väldigt tidigt, men just nu är jag gravid och jag hoppas så att det ska gå bra efter våra 2 ma.
Jag har läst en hel del och Vickan, vilka fantastiska nyheter med några blastisar i frysen. Vad härligt att du också hade återföring lördagen den 4e. Då är vi exakt på samma ruvardag idag.
Soff, jag hoppas det kommer fler återbud så att ni får chansen med ett möte innan jul. Jag förstår att ni bara vill komma vidare i processen <3
Tildasafira, herregud vilken mardröm. Vad jag hoppas att du kryar på dig nu och att du snart mår bättre. Håller alla tummar för dig <3
Gulgja, vad glad jag blir att läsa att ni fick några blastisar efter först ett par mörka nyheter, så så härligt och så glad för er.
Nu kan jag knappt citera fler.
Men jag önskar er alla så mycket kärlek, tur och lycka. Ni är fantastiska!
För min del blir det en dag i taget.
Uppdatering från mig: imorse plussade jag :). Nu är man alltså helt plötsligt gravid. Hoppas det håller i sig nu med tanke på mina två missed abortion. Men just ska jag njuta av de positiva nyheterna.