• Vickan31

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Janni91 skrev 2022-01-22 02:53:55 följande:

ALLTSÅ HÖRRNI!! Jag hade bestämt mig för att ta ett test idag på morgonen, men råkade vakna mitt i natten så jag tog nu istället. Först tog jag två från RFSU som visade två streck och sen Clearblue som visar "Gravid vecka 2-3". Jag bara skakar, är så chockad!! För er som inte har följt mig så har jag aldrig varit gravid och nu är det 1,5 år sedan vi började försöka. Detta var första försöket sedan i augusti pga en operation som skulle läka ut och nu väntade jag på att mensen skulle komma så vi kunde påbörja vår första IVF! <3

Näää men Janni, är det sant?! Wow, jag blir alldeles rörd här - så himla himla häftigt att du fått ditt första plus! <3 :D STORT grattis och du ska veta att jag är så glad för din skull! <3 
  • Vickan31
    Ericky skrev 2022-01-24 08:37:06 följande:

Hej på er, 

Jag har bestämt mig för att skala ner på mitt barnfokus. Behåller förstås fokuset privat, men jag ägnar oerhört mycket tid både här och på FB-grupper kring detta och jag behöver skala bort delar för att spara på energin. 

Den här gruppen har varit ett fantastiskt stöd, så tack till alla som bidragit på olika sätt <3 

Jag kommer framöver att finnas enbart i gruppen "Vägen till drömmen" på FB som NatMar005 en gång startade där jag också är med tillsammans med ett litet gäng andra från här. 

Stor kram på er alla <3

Jag förstår dig verkligen Ericky och tycker att det låter som ett klokt beslut <3 Som du säger är det lätt att ägna nästan all sin vakna tid åt barntankar, skriva och läsa om fertilitet, graviditet etc, så ibland måste man skala bort vissa delar och försöka att hitta energi på andra sätt som du så klokt skriver. Jag är oerhört glad att få fortsätta ha kontakt med dig i FB-gruppen och jag tänker på dig massor ska du veta <3 Stor kram fina du!
  • Vickan31

Hej allihop!

Som några av er kanske minns så hängde jag i den här tråden sedan start och försökte skaffa barn med mitt ex i nästan 2 år. Jag kraschade lite efter min IVF i december och separation i januari, så jag har inte hängt med här i gruppen sedan dess men ser vid en snabbtitt att jag fortfarande känner igen flera namn. Vad har hänt för er under 2022 hittills? Jag såg att Soff precis gjort äggplock, vilket fantastiskt resultat! Skrattande Håller alla tummar för er!

Jag hoppas att det är okej att jag tittar in här, även om jag inte gör några aktiva barnförsök nu efter min separation 1 januari. Mycket har hänt sedan dess, inte minst att jag hittat kärleken i en fantastisk vän som jag känt i 12 år och nu äntligen var vi singlar samtidigt och så fort vi började dejta så föll vi handlöst. Det känns verkligen så rätt, att jag hittat min person nu. Vi vill båda ha barn så vem vet, jag kanske kommer tillbaka till tråden i framtiden när vi börjar försöka Glad Jag har fått sånt enormt stöd av er under mina år med ofrivillig barnlöshet och om det är okej för er så tittar jag gärna in här lite framöver för att heja på er fantastiska kämpar! Hjärta

• Vickan31

Tusen tack för alla svar, vad roligt att ha kontakt med er igen och att få så fina ord Hjärta

RH93 skrev 2022-04-26 17:49:15 följande:
    Jag är inte så aktiv här längre då jag har blivit gravid :) men gud va kul att höra Vickan att du mår bättre och har hittat din kärlek <3 blir så glad för din skull!
    RH93: Så fantastiskt fint att du äntligen är gravid, verkligen underbart! :D Jag vet inte om jag sagt grattis till dig eller när du blev gravid? <3 Jag är verkligen glad för din skull ska du veta <3 Och tack för de fina orden, de värmer :) 
    apan95 skrev 2022-04-26 20:37:32 följande:
     Åååh! Men gud va kul att höra från dig! så glad att höra att livet är på väg tillbaka och att du är lycklig! så underbart Hjärta
    hänger också kvar här lite i bakgrunden i tråden, kan inte släppa den haha! 7 veckor kvar tills vår lilla prinsessa är beräknad. Baby
    apan95: Men tack och detsamma, jätteroligt att höra ifrån dig också! :D Jag visste ju att du var gravid men wow vad snabbt tiden går - helt otroligt att det bara är sju veckor kvar! <3 Hur har du mått under graviditeten?
    Steeph skrev 2022-04-26 21:14:59 följande:
    Men Vickan, gud vad härligt att läsa detta! Jag blir så glad för din skull. Du verkar så lycklig och stort grattis till kärleken <3 
    Jag följer också tråden lite i bakgrunden och vill inte lämna tråden helt. Jag är gravid i vecka 24 nu med en liten flicka. 
    Steeph: Tack fina du, så fantastiskt att fortsätta få sånt här stöd och pepp från dig och er <3 Visst är det svårt att lämna den här tråden? :) Wow, på något sätt känns det nästan ännu mer verkligt att nu veta att det är en liten flicka ni väntar på <3 Hur mår du nu?
    Soff skrev 2022-04-26 22:25:30 följande:

Åh Vickan <3 Tack så mycket, känner mig glad att det blev så många ägg denna gången <3 

Fantastiskt att höra att du hittat kärleken <3 Och det är verkligen speciellt när man varit vänner länge också, en stadig grund att stå på liksom. Jag och min sambo var också vänner i flera år innan vi blev tillsammans.

Det låter ju verkligen som en vändning i ditt liv <3 Såklart det är okej <3 Vi hänger ju ihop ändå vi som stöttat varandra så länge <3 Kramar 

Soff: Ja det var ju ett fantastiskt resultat och nu känner man ju ännu mer än någonsin att NU är det din tur! <3 Tack, det känns otroligt rätt faktiskt och visst är det en stabil grund som du säger - så roligt att du och din sambo också var vänner i flera år innan ni blev ett par! :)

Jag tycker att det känns superfint att få fortsätta följas åt även om vi alla är i många olika faser nu, för även om en graviditet är långt bort för mig just nu så glädjs jag verkligen för er som blivit gravida och känner mig så hoppfull för er som håller på att försöka just nu <3 

• Vickan31

En fråga: jag har ju använt ett landstingsfinansierat IVF-försök med mitt ex, är det någon som vet om jag då bara har två försök kvar om jag och min nya kille skulle göra IVF eller blir det tre nya försök då eftersom han aldrig varit med om en IVF, insemination eller liknande?

Haha ibland orkar jag inte med min egen hjärna, att jag redan börjar tänka på ifall jag (förmodligen) kommer att behöva göra IVF med min nya kille någon gång i framtiden XD 

• Vickan31
    Carina82 skrev 2022-05-06 08:43:52 följande:

Hej alla! Alltså, det här med att försöka få barn.. man vill ju bara gråta av all jäkla väntan och allt kämpande. Vi skulle göra en FET den här månaden men helt plötsligt bestämde min kropp att den inte skulle ägglossa. Aldrig hänt tidigare och trots att barnmorskan sa att det är fel på cykeln, inte på mig, så är det svårt att inte känna sig sviken av sin kropp :/ Har nån annan råkat ut för det här? Var det en one-off eller nåt som upprepades? Så himla besviken! Nu är det bara att vänta en månad och hoppas på att kroppen sköter sig då istället! 

Ååh Carina, jag lider med dig för jag vet ju verkligen hur länge du har väntat och längtat! Jag har varit med om en gång att kroppen hoppade över en ägglossning och mens, men efter det har det fungerat klockrent vad jag vet och jag läste då att det inte är helt ovanligt att man hoppar över en ägglossning per år eller så. Behöver absolut inte vara någonting konstigt med det, utan nästa månad fungerar det säkert som det ska igen <3 Håller tummarna för dig!
  • Vickan31
    Soff skrev 2022-04-27 17:21:57 följande:

Idag blev det återföring! Av mina 15 ägg blev 6 st befruktade; varav 1 sitter i mig nu och 3 kommer odlas vidare på. Antar att resterande 2 inte var tillräckligt bra kvalitet på helt enkelt.

Resultatet kan naturligtvis bli mycket värre, det kan ju hända att inga ägg blir befruktade! Men jag kände/känner mig lite ledsen och besviken över detta. Trodde nog ändå att det skulle bli fler som skulle odlas vidare på denna gången. 

Kan heller liksom inte låta bli att jämföra med den förra ivf:en där det också var 3 st som odlades vidare på, och 0 gick till frysen. Är så himla rädd för att det ska bli samma scenario igen. Även om jag vet att detta är en helt ny omgång och kan vara heeeelt annorlunda..

Jag vet, så himla dumt att ens tänka på detta nu. Jag ska fokusera på det embryo som nu "skvalpar runt" i mig. Han sa att det var av "högsta kvalitet", vilket såklart är väldigt positivt. Nu kan man bara hålla tummarna. 

Åååh Soff jag förstår verkligen din besvikelse såklart, samtidigt som det finns så mycket hopp med embryot de satt in! Vet du om de fryst in några av dem som de odlade vidare på? Det känns ju ändå lovande att flera av äggen blivit befruktade och oavsett om det blev några till frysen eller inte så har de ju satt in ett embryo de verkligen tror på <3 Håller alla tummar! Hur mår du nu?
  • Vickan31
    Janni91 skrev 2022-04-27 21:15:55 följande:
    Åhh men grattis till kärleken Vickan, vilka underbara nyheter! {#emotions_dlg.flower}Hjärta Jag blev gravid precis innan vi skulle börja med IVF:en, och är nu i vecka 18. RUL nästa vecka så då får vi se om det är en pojk eller flicka. Följer alla här lite i bakgrunden och håller tummarna för er. Kram <3
    Soff skrev 2022-04-27 17:21:57 följande:

Idag blev det återföring! Av mina 15 ägg blev 6 st befruktade; varav 1 sitter i mig nu och 3 kommer odlas vidare på. Antar att resterande 2 inte var tillräckligt bra kvalitet på helt enkelt.

Resultatet kan naturligtvis bli mycket värre, det kan ju hända att inga ägg blir befruktade! Men jag kände/känner mig lite ledsen och besviken över detta. Trodde nog ändå att det skulle bli fler som skulle odlas vidare på denna gången. 

Kan heller liksom inte låta bli att jämföra med den förra ivf:en där det också var 3 st som odlades vidare på, och 0 gick till frysen. Är så himla rädd för att det ska bli samma scenario igen. Även om jag vet att detta är en helt ny omgång och kan vara heeeelt annorlunda..

Jag vet, så himla dumt att ens tänka på detta nu. Jag ska fokusera på det embryo som nu "skvalpar runt" i mig. Han sa att det var av "högsta kvalitet", vilket såklart är väldigt positivt. Nu kan man bara hålla tummarna. 

Tusen tack fina Janni, så roligt att få ett svar från dig! GladHjärta Åååh så vecka 19 nu då, redan halvvägs! Så himla himla glad för din skull ska du veta! Hjärta Hur mår du nu? Har ni haft RUL denna veckan? Stor kram! <3 
  • Vickan31

Janni91: Vad skönt att höra att du mår bra, och förstår att det är helt naturligt med tröttheten Glad Så häftigt med RUL och att ni nu vet att det är en pojke - det måste kännas stort! Hjärta Skönt också att bli "framflyttad" till vecka 21 så att ni är lite närmare att faktiskt få träffa er efterlängtade lilla bebis! Stor kram fina du! Hjärta

Janni91 skrev 2022-05-06 20:26:27 följande:
    Tack snälla! GladHjärta Jag mår bra, bara tröttare än vanligt Glad Vi var faktiskt på RUL idag och det gick toppen, fick veta att det är en pojke och att jag var lite längre gången än vi trodde så går in i vecka 21 på måndag. Stor kram fina Vickan! Hjärta
    Carina82: Ja verkligen sån himla otur! Man blir ju tyvärr arg och besviken på sin kropp under den här processen och eviga väntan, men jag har som sagt läst att det ska vara naturligt att hoppa över en ägglossning om året ungefär, så jag tror säkert att ägglossningen kommer som den ska nästa gång Hjärta Jag känner verkligen igen sig i att man tänker ut flera olika scenarion att oroa sig för, men med både tester och ultraljud kommer ni inte att missa ägglossningen så jag är säker på att det blir återföring innan sommaren för dig Glad Med mig är det bra, vad fint att du frågar! Separationen där i januari var helt rätt trots att jag och mitt ex var så nära att bli gravida eftersom vi börjat IVF och så, men nu har jag verkligen hittat rätt person för mig och vi vill båda ha barn så vi får hålla tummarna att det kommer att gå framöver när vi varit tillsammans lite längre (men vi har varit vänner i 12 år, så det känns som att vi varit ett par i evigheter, haha!) Glad
    Carina82 skrev 2022-05-06 20:37:25 följande:

Tack för peppen <3 helt otroligt vilken otur man ska ha, börjar räkna på veckorna och får panik över om samma sak ska hända nästa cykel. Då får vi ju gott vänta till augusti :/ Men inser att sannolikheten kanske är rätt liten, nästa cykel ska dom hålla lite bättre koll så hoppas det blir bättre då! Hur går det för dig med allt? <3

Lilleplutt2022: Ååh vad spännande med ruvarperiod, men såklart en jobbig tid också med allt väntande! Det låter verkligen lovande med embryot så jag håller tummarna hårt för att det ska gå den här gången för er! Hjärta
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-08 12:35:30 följande:

Då är man ruvare igen!
    Ultraljudet såg fint ut, tunnaste delen av slemhinnan var 9 mm och jag hade visst ägglossat på båda sidorna denna gång! 
    Skämtade med sambon och sa att nu kanske vi får sexlingar, han såg lite vettskrämd ut Flört

Embryot såg fint ut och överlevde upptining denna gång! Enligt embryologisten var den 37, första gången när jag blev överstimulerad fick jag en embryo som var 30.  Någon som vet vad detta betyder?
    Glömde fråga och när jag googlar så hittar jag bara kategori aa,AB mmm.

Iaf så känns det riktigt bra! Hoppas någon av äggen (min naturliga ägglossning eller frysta embryot) tar sig denna gång!! Testdag är 19 maj Solig

Mirabilis89: Ååh men äntligen, nu händer det grejer! Glad Hoppas att kliniken har tid för er! Jag gjorde min utredning hos Stockholm IVF förra året och upplevde i alla fall då att de hade lite kortare väntetider än andra kliniker, så jag håller tummarna för att ni får tid snart för nybesök Hjärta
    Mirabilis89 skrev 2022-05-09 10:21:18 följande:

Äntligen godkänd remiss! 9 veckor tog det för godkännande, men till slut så! 
    Så nu ska jag bara ringa och boka tid för nybesök, kommer fortsätta köra på Stockholm IVF där vi gjorde utredningen. Vi bor så himla nära så det hade känts fånigt/dumt att köra på något annat ställe.

Vi får väl se om vi hinner köra igång med behandling efter nybesök innan sommaren, det får bli nästa cykel isåfall som ska börja om lite drygt 2 veckor. Cykeln efter det skulle innebära sprutor över midsommar och det känns inte som ett alternativ... Och sen semesterstängt och grejer osv. 

Kanske lika bra att ställa in sig på att köra nybesök innan sommaren men sedan planera för att köra igång med behandling i cykeln som börjar i början av augusti. En lugn sommar utan press (skulle det ta sig naturligt under tiden där blir vi ju inte ledsna dock haha Skrattande) är kanske bara bra innan uppstart för att vara i riktigt bra skick innan IVF-start "for real" liksom. 

• Vickan31

Åååh kära kära Soff, du anar inte hur glad jag blev när jag såg ditt plus - STORT GRATTIS! Hjärta När du skrev att du trodde att mensen var på väg kände jag mig verkligen så ledsen för din skull och hoppades innerligt att symptomen skulle bero på något annat ? och titta nu, ditt första plus!!! Så otroligt jäkla stort, alltså jag ryser och sitter här på jobbet med ett fånigt leende på läpparna för din skull! Stort stort grattis bästa Soff, du vet nog hur mycket hopp det här ger oss alla som väntat länge på detta och du är så otroligt värd den här glädjen! Efter att ha följt dig sedan start i princip så känns det här verkligen stort ? ÄNTLIGEN! HjärtaHjärtaHjärta 

Soff skrev 2022-05-10 13:34:22 följande:
    Jag kan inte tro att det är sant!!!! Jag tog ett test bara för att ?riva av plåstret?, så jag skulle hinna sörja klart inför helgen när jag ska stå på marknad, men så dök det upp ett streck nästan på en gång!!!!! herregud vad jag grät av lycka och mina händer skakade att jag knappt kunde ta upp testet och kolla på det!! Finner inga ord!! det är så overkligt så det finns inte!! Det har gått nästan 2 år sen vi började försöka och har bara sett blanka test tidigare. Kan inte fatta!!!!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet