• Vickan31

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Liten uppdatering: jag pratade med gynmottagningen nu och jag ska få lämna prover för den fertilitetsutredning som väntar oss nästa år, så det känns ändå som ett steg på vägen att jag ska få lämna ett första blodprov redan imorgon! Efter det kommer vi att boka in ett blodprov för CD 21-23 ungefär, och efter det tror jag att min sambo ska få göra blod- och spermaprov innan ett första läkarbesök i februari. Spännande och nervöst vad proverna ska visa sedan.

• Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-14 15:50:47 följande:
    Åhhhhh vad skönt att det gick så snabbt. Tråkigt med Mens men ändå skönt att du får komma och lämna prover (och din sambo). Spännande och se om det är n ågon skillnad på proverna nu jämfört med förut!!
    Tack för att du skriver, det känns ju såklart jättebra att få lämna prover redan idag, och då fick jag en tid bokad efter ÄL också i början av december så ska de ta lite mer prover då. Det känns ju som du säger spännande att få se resultaten sen, eftersom jag kan jämföra då med proverna jag gjorde under fertilitetsutredningen med mitt ex, och under den utredningen tog de bara blodprov en gång och bad mig komma in och göra det vilken dag som helst, så jag har större tilltro till den här kliniken som gör lite grundligare tester känns det som. Hur mår du just nu? 
  • Vickan31
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-11-15 10:06:03 följande:

Jag kan inte citera av nån anledning i denna tråd. Men iallafall @vickan31 vad skönt att det gick så snabbt med att få komma in och ta proverna. Tråkigt med mensen och önskar dig all lycka till under din nya cykel! 

Jag fick mitt positiva ägglossningtest tillslut och har verkligen haft känningar i vä äggstock denna gång, brukar aldrig känna av ägglossning. Tyvärr lyckades vi bara få in ett försök under maximal fertilitet så hoppas det räcker. Vet inte om det är en dum fråga men hur håller ni igång sex livet under en sån här resa? För oss blir det verkligen bara i produktions syfte vilket kan leda till att vissa försök totalt misslyckas, dock kanske hänt 3 gånger under denna 9 månaders period att vi lyckas första dagen på maximal fertilitet men inte andra. Försöker verkligen lägga noll press eller stress på min sambo men självklart känner han att han måste prestera. Nu är det bara att försöka vänta ?tålmodigt? i två veckor igen :( 

Tack för omtanken, det känns såklart tungt för både mig och sambon att mensen kom, men lite hoppfullt att få påbörja utredningen och börja ta prover den här cykeln.

Vad intressant att du kände av ägglossningen så tydligt den här gången! Ett försök ska ju absolut kunna räcka, så jag håller tummarna hårt för er skull! Såklart superjobbigt med all väntan nu då till BIM. 

Angående sexlivet och en press och stress i att få till det just under de fertila dagarna: jag fattar verkligen och det är absolut ingen dum fråga! Nu är ju jag i ett relativt nytt förhållande (även om vi har känt varandra i många många år) så det är såklart lite annat då, men när jag och mitt ex försökte skaffa barn var det verkligen en kamp att försöka hitta på nya saker för att hålla igång sexlivet, främst för att han inte hade något sug och kände att det blev ett måste varje gång ägglossningen närmade sig. Jag har egentligen inget bra tips, men med mitt ex gjorde jag så att jag slutade att prata om positiva ägglossningstest utan försökte istället att "förföra" honom på olika sätt när jag visste att det var mina mest fertila dagar. Det var slitigt, men vissa gånger kunde jag komma på lite mer kreativa sätt att få honom att känna att det handlade om lust snarare än att det var någonting vi bara borde göra. Felet vi ofta gjorde var att vi väntade med att ha sex tills precis när vi skulle sova, och om vi då gick och la oss sent så hade ju ingen av oss någon ork, jämfört med om man kanske hade börjat förspelet i soffan eller gått och lagt sig lite tidigare. Sen har jag även hört om dem som testat heminseminering, för att minska mannens prestationsångest något. 

Någon annan i gruppen kanske har något bra tips eller råd?
  • Vickan31
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-11-15 17:57:43 följande:

Nu så kunde jag citera! 
    Jaa jag förstår att det känns tungt nu när mensen kom. Jaa precis man får på något vis försöka se fram emot att det börjar hända lite saker i utredningen. Hoppas ni får rätt hjälp så snart som möjligt. 

För mig fungerar det att tillåta mig själv att vara ledsen när mensen kommer men sen efter några dagar försöker jag se det som en nystart, brukar försöka peppa upp mig själv och tänka att denna gång, denna gång är det våran tur!! Är det något jag har lärt mig under resans gång så är det att acceptera alla känslor och att alla känslor är okej att känna. 

Vad skönt att det fungerar bra för dig och din nuvarande partner. Precis som du säger så är det lite annat ofta i tidigare stadiet i förhållandet. Jag har varit tillsammans med min sambo i över 8 år så det är verkligen som du beskriver det. Jag har faktiskt tagit upp det där med heminseminering och faktiskt skaffat grejer för att utföra det men har inte blivit av, men kanske får testa nästa cykel. Fast hoppas såklart det inte blir några mer försök nu utan att det tar sig. Tycker du kom med väldigt bra tips på hur man kan tänka och göra på andra sätt. För oss blir det verkligen att vi väntar tills vi ska sova varenda gång och försöker köra på då. Frågat min sambo ifall han vill veta när jag har ägglossning och det vill han. Men kanske ska ta och prova att inte berätta för honom ändå, se hur det går helt enkelt. Tusen tack för tips och pepp.

Får verkligen positiva känslor utav denna tråd. Ni är så härliga, stöttande och peppande! 

Tack snälla du! Så klok sagt, och jag försöker också att vara snäll mot mig själv, att när mensen kommer släpper jag på alla måsten och äter choklad och kanske dricker något gott vin om jag känner för det. Man får tycka synd om sig själv, och jag vet att det främst är när mensen kommer men sen brukar jag rycka upp mig. 

Ja men precis, men efter 8 år är det ju som du säger väldigt tröttsamt och jobbigt att behöva planera in att ha sex var och varannan dag trots att kanske en eller båda inte är särskilt sugen varje gång. Det låter ju som en bra grej med heminsemination, och vad bra att du tyckte att det fanns någonting bra i tipsen! Men som du säger så hoppas vi ju först och främst att mensen inte ska komma den här gången :) 

Vad glad jag blir att du också känner så, tack för de fina orden och detsamma! Vi är inte lika många aktiva i den här tråden längre, men jag håller verkligen med om att den genomsyras av värme och respekt och genuin omtanke <3 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-15 22:14:07 följande:

Jag håller med er båda, sex-stressen är ju lite seg om man säger så? Jag försöker tänka lite som Vickan och inte heller prata om ägglossning osv, och sen inte vänta till sängdags för då är man ju så jäkla trött alltså. Är morgonsex något för er? Jag kan tycka det är jäkligt smidigt! bara mysa och kramas när man vaknar och sen ta det vidare?. 

ps: grattis till ägglossningen, krävs ju egentligen bara ett bra försök för att det ska lyckas ju! 

jag är inne i ?BIM? väntan och överanalyser allt som vanligt även om det är på tok för tidigt att ens känns något 😂

Aaah denna eviga väntan mellan ÄL och BIM, så jobbig!! 6 dagar låter ju nära men jag vet hur långsamt tiden går när man väntar. Hoppas att mensen inte dyker upp för dig nästa vecka! <3

Jag tycker personligen att ju närmare jul vi kommer desto mer stressad känner jag mig över att det inte ska bli något plus det här året heller, precis som det inte blev något plus för mig 2021 eller 2020. Samtidigt vet jag att alla, inklusive jag själv, kommer att bli exakt lika glad över om jag skulle bli gravid i februari istället för december, men man hade ju sett framför sig att ha en bebis eller åtminstone ett litet befruktat embryo i magen vid det här laget. Sorry om det blev deppigt nu, jag är egentligen ganska hoppfull men läste lite nedslående statistik om fertilitet idag som satte sig på hjärnan tror jag. 

• Vickan31
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-11-17 18:34:18 följande:

Åh får nästan lite dåligt samvete att jag sitter här och gnäller på mina 9 månaders försök när det är helt normalt att det tar upp till ett år. Har velat börja försöka senaste 5 åren men har fått väntat in tills sambon känt sig redo. 

Det är okej att känna sig låg, det behöver du absolut inte be om ursäkt för. Önskar dig verkligen ALL lycka till och hoppas det är din tur nu! 

Ååh men det var inte alls min mening att få dig att känna något dåligt samvete! 9 månader är en jättelång väntan, det tycker jag också, och trots att jag inte försökt så länge med min nya sambo jämfört med mitt ex så är det ändå en sorg varje gång mensen kommer. Så jag vill verkligen inte att du ska ha dåligt samvete på något sätt, du har kämpat längre än jag hade önskat någon och dessutom har du ju haft en barnlängtan i över 5 år så det är klart att det är skitjobbigt för dig Hjärta Man kan ju aldrig jämföra med andra person heller, det är som att jag inte skulle kunna få "gnälla" för att jag är ofrivilligt barnlös för det finns ju många som har det värre och får missfall, drabbas av cancer, barn som dör etc. Alla har rätt till att vara ledsen och känna att livet är orättvist ibland, för det är orättvist att du och vi andra i den här fina gruppen ska behöva kämpa så här länge för att få våra efterlängtade barn. Men när det väl händer, för det kommer det att göra, då är jag säker på att vi kommer att uppskatta det på en helt annan nivå Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-18 07:43:45 följande:

När man försöker skaffa barn så känns varje månad som en eeeeeeeeeeevighet...Vet att det var när det passerade 8 månader för oss som man började känna att hmmm...vänta lite, detta kanske kommer ta tid...Ett tips är att gå och kolla upp dig privat om du känner dig lite orolig, kostar runt 1300-1500 och man kan då kolla hur mkt ägg man har, hur slemhinnan ser ut osv!

Håller med Vickan, tycker det känns så jobbigt nu inför jul att bara "Nähä, då var jag inte gravid denna julen heller :( Sen är det ju som du säger, några månader hit eller dit spelar ju faktiskt ingen roll...Jag börjar mentalt förbereda mig på IVF nu, vi kör ju sista försöken med letrozol nu och sen är det nästa steg....Inte pepp idag alls sorry tjejer!!!!!!!!

Vissa dagar är det verkligen jättesvårt att hitta någon gnutta hopp eller pepp, och just högtider när man kanske träffar släkt och vänner där "alla" har barn utom en själv är ju extra jobbigt som ofrivilligt barnlös. Men än är vi inte där, jag vet många som plussar precis innan de ska få hjälp, som t.ex. i ert fall innan det är dags för IVF. Så jag hoppas massor att vi ska plussa så snart som möjligt! Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-22 07:30:31 följande:
    Tyvärr totalblankt imorse med :P Så nu är det bara invänta mensen...Hur går det för dig? Känner du något annorlunda?
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-11-23 18:06:58 följande:
    Det är clearblue fertilitetsmonitor som jag har. Första månaden jag använder den. Jag har börjat blöda lite nu också. Även fast man är inställd på det blir besvikelsen total varje gång. 
    Hej tjejer! Hur går det för er? Hur mår ni? Hjärta

• Vickan31
    Melsson skrev 2022-11-28 11:05:29 följande:
    Heeej Vickan! Jag är just nu inne i en "kommer aldrig få barn"-period :P

Hur går det för dig?? Gjort proven än?
    Melsson: Ååh jag fattar verkligen, så tungt när man är inne i sådana perioder. Jag vet inte hur det är för dig, men jag brukar i alla fall känna att det känns lite mer hoppfullt kring ägglossning, så jag hoppas att du får hoppet tillbaka och att ditt efterlängtade plus kommer snart <3 Här har ÄL precis passerat och jag lämnade de första blodproverna dag 2 i min cykel så ska jag lämna de sista proverna nu på måndag som är cykeldag 22. Spännande!
    Julkula skrev 2022-11-28 11:51:41 följande:

Känns så märkligt att posta i den här tråden. Men efter att vi försökt i 1,5 år och nu sist så blev jag lite smått galen och beställde olika piller och pulver och de här bilderna kan ju inte ljuga. 

Vårt sista försök innan vi hade tänkt söka hjälp. 
    Chockad.

Julkula: Ååh men wow, stort grattis!! <3 Så stort, att det äntligen hände! Jag säger som Melsson: det här ger verkligen hopp till oss alla, så tack för att du delar med dig! Hur mår du nu? Och av nyfikenhet: vilka exakt preparat var det du beställde? 
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-11-29 15:44:31 följande:
    Hej Vickan31! Jag har mens just nu så allt står på paus. Hur är det med dig? ❤️ 

AllGoodNamesRGone: Den tiden är ju inte rolig, hoppas att det händer lite saker som kan distrahera tankarna lite och få tiden att gå snabbare, jag känner i alla fall att det brukar kunna vara så när det närmar sig jul och man börjar planera julklappar, kanske julbak och dekorationer etc :) Håller tummarna att det här kommande försöket kan leta till ett plus kring jul <3 När är din nästa BIM?
  • Vickan31
    Mirabilis89 skrev 2022-11-29 19:16:09 följande:

Ja hej och hå, vilken jävla resa vi haft de senaste månaderna... Första ET direkt vid första IVF tog sig ju inte, men sen fick vi göra FET direkt. Och fatta chocken när jag då på RD5 fick ett svagt plus med testa tidigt! Mitt livs första plus.

En större blödning innan testdag på RD19, men när testet sen var starkare än någonsin på testdagen så fick vi ju hopp igen och räknade med att allt var som det skulle. Men så var det ju inte.

Tidigt VUL v. 7+1 visade tyvärr på missed abortion/ofostrig graviditet. Medicinsk abort med cytotec och grejer direkt, vid uppföljning 2 v senare var det fortfarande rester kvar (vilket jag misstänkte, graviditetstesten fortfarande lite väl starka om än svagare). Ny cytotecbehandling. Vid uppföljning nämen se på fan, fortfarande rester kvar och tydligt positiva test! Nu hade jag/vi gått vidare rent mentalt och jag var mer jävligt less på att det tar sån tid och att vi nu inte hinner med nästa FET innan jul (har tack och lov 2 blastocyster kvar i frysen). Det var bara att boka in en kirurgisk abort som marsipanrosen på tårtan. 

I dag blev det av och allt gick bra. Jag tyckte väl i ärlighetens namn att det var lowkey lite spännande att få prova på det här med narkos (aldrig blivit sövd innan). Blev snurrig i bollen av nedsövningen när jag låg i gynstolen och sen vaknadde jag upp på britsen 20 min senare när sköterskan frågade om jag ville ha fika. Har förflyttat mig från salen i rullstol ("ehh nej vännen, du var alldeles för lullig för att få gå" Drömmer) och fått på mig fina nättrosor med jättebinda och har inget som helst minne av det. Störtskön narkosläkare med. På det stora hela en väldigt bra upplevelse så, har inte speciellt ont och blöder inte allt för mycket (nog vad som är en vanlig mens för de flesta). Nu på kvällen känner jag mig som bakis och trött ungefär, absolut hanterbart. Återbesök den 12:e för uppföljning av det här (och på en klinik bara några kvarter från mitt jobb, jackpot!)

Bara så-förbannat-segt att allt drar ut på tiden. Frustrerad och irriterad, men tack och lov behöver vi nog bara vänta in nästa mens och sen göra nästa FET på äl efter det. Det lär isåfall bli kring min födelsedag i januari, prick ett år efter vi började utredningen. Det måste ju betyda något bra tänker jag! Och nu har vi gått igenom alla jäkla missöden man nu kan hålla på med i det här ungefär, nu är det avklarat och nu har vi gjort vår del i det tänker jag hehe. Nästa FET tror jag kommer gå vägen faktiskt, uppenbarligen gör ju min kropp allt vad den kan för att behålla en graviditet, den vill ju verkligen vara gravid. 

Nä, nu lämnar vi skiten bakom oss och blickar framåt mot nästa år. Och vem vet, vi kanske blir en av de som plötsligt råkar bli gravida på första äl efter en skrapning såhär så att vi får ett julmirakel. Konstigare saker har ju hänt! Skrattande

Fina du, vi har ju följts år rätt länge i lite olika trådar, inte minst den här, och jag är så ledsen för det du behövt gå igenom <3 Så stor och mäktig känsla det måste ha varit när du fick ditt allra första plus, och då hade man ju såklart hoppats att det skulle leda till er efterlängtade bebis istället för de problem och motgångar som ditt missed abortion gav. Så skönt att höra att allt gått bra idag, och det är ju toppen att ni har två blastocyster kvar i frysen! Hoppas att allt ser bra ut på uppföljningen (så skönt med en klinik så nära jobbet för övrigt!) och nästa försök ska det banne mig vara er tur! <3 Som du säger, man känner ju verkligen att tiden bara går och går, när man redan förra julen och kanske även julen innan det hade hoppats få sitta där med gravidmage eller rent av en bebis. Men som Melsson skrev, julen närmar sig ju med stormsteg och då finns det mycket gott att äta och dricka och njuta av, så hinner du snart blinka innan det är dags för nästa FET! Tack för uppdateringen och att du delar med dig, nu hoppas jag först och främst på ett julmirakel men annars att det blir ett plus lagom till din födelsedag :) <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet