Memestar skrev 2021-07-03 23:39:23 följande:
Tack så jättemycket för dina fina ord <3 Det värmer verkligen. Många dagar på månaden så håller jag humöret uppe men sen kommer vissa saker och gör att man bara är i totalt mörker. Alla positiva tankar är som bortblåsta och man börjar bara sörja på ett sånt existentiellt plan. Allt med livet känns liksom mörkt och för mig känns det som jag känner när jag får dödsångest - lite den där obehagliga känslan av att allt kommer vara slut en dag och det finns verkligen ingenting man kan göra. Samma typ av hopplösa ångest inför att man kanske blir barnlös.
Jag är inte främmande för adoption, men jag vill så gärna genomföra en graviditet och förlossning och allt vad det innebär.
Man blir oerhört hård mot sig själv och som ni säger skulle man aldrig tänka så om andra. Verkligen inte.. Blir ju lite lättare att tänka så <3
Jag tror att det tyvärr blir mycket svårare för mig just för att han redan har barn, jag känner mig lite ensam i denna hemska sorg medan han aldrig riskerar att bli barnlös. Och det är ju som det är, han vill ju såklart med mig med och han förstår att jag tänker som jag gör. Men han kan ju inte riktigt förstå min sits, han riskerar ju aldrig att bli barnlös och han har ju redan fått uppleva meningen med livet.
Jag håller tummarna också, har BIM på torsdag 7/7, så det är ju snart. Idag fick jag en liten blödning när vi hade sex. Jag har fått så nån gång förut och i vissa perioder har jag ont vid sex vilket jag hade idag. Tror det är endometrios men har ju ingen diagnos.. Det grundar jag bara på att vissa månader har jag brutal mensvärk och så dessa smärtor vid samlag (när han penetrerar för djupt i vissa ställningar). Men det var en kort tillfällig blödning så det är ingen mellanblödning i den bemärkelsen.. Håller tummarna tills på torsdag men känner 0 förändringar i kroppen.
Lycka till du med <3
Hej I natten! (Har fått stora problem med sömnen nu under graviditeten).
Jag ville bara säga att jag har läst dina inlägg som handlar om det här med att din partner har barn sen innan och dina känslor kring det i den här resan. Du är inte ensam! Jag förstår PRECIS vad du menar och jag har känt likadant.
Jag och min bonus har en jättefin relation och jag älskar honom verkligen, jag gör det. Men i perioder under den här försöka-få-barn-resan har jag haft svårt ibland att vara runt honom. Särskilt under och tiden efter mina missfall. Han har ju liksom varit en living reminder av vad jag kanske aldrig skulle få. Det gjorde så ont och jag skämdes så himla mycket för hur jag kunde känna för honom då. Jag kunde undvika honom, undvika att mysa i soffan med honom och min sambo för jag orkade inte se deras band. Deras ovillkorliga kärlek till varandra. Jag klarade inte av det. Försökte prata med min sambo om det, han blev upprörd först men vi har även gått i terapi på kriscentrum under den här tiden pga alla våra missfall. Och där fick jag hjälp att förklara vart mina känslor kommer ifrån, inför honom. Det hjälpte oss båda. Mina känslor inför bonus hade ju ingenting med honom personligen att göra. Han blev ett symptom på något mycket större helt enkelt.
Och precis som du säger; din partner längtar säkert lika mycket som du efter barn med dig. Men med skillnaden att han längtar efter ett TILL barn medan du längtar efter ETT barn. Han kommer aldrig till fullo att kunna förstå hur det känns för dig som riskerar att bli barnlös. Oavsett hur mycket man älskar sina bonusbarn så är det inte samma sak som ett biologiskt barn. Det är såklart en fantastisk kärlek. Men det ÄR inte samma sak.
Oavsett om vi till slut blir gravida och får barn eller inte så kommer det aldrig att handla om huruvida vi förtjänar det eller inte. Det finns ingen rättvisa på så vis här i världen. Världen funkar inte så. Du förtjänar att få bli mamma och allting talar för att du en dag kommer att få uppleva det. Och jag hoppas med allt vad jag har att den dagen kommer snart. <3
Ville bara att du skulle veta att du inte är ensam om dina känslor, vi är fler. Det är inget fel på dig och du är ingen hemsk människa för att du har sådana tankar och känslor. Det är en naturlig del av traumat och sorgen du går igenom. Försök vara snäll mot dig själv. Vi blev remitterade till Kriscentrum på sjukhuset, deras kuratorer, i samband med våra missfall. Varje region har ett. Ni har rätt att få komma dit om ni skulle vilja det, antingen efter att ha försökt i 1 år, eller fått minst 2 missfall. Kan vara värt att ha i åtanke.
Ett annat alternativ är Familjerådgivningen i er kommun. Dit har ni rätt att få komma då han har barn sedan tidigare, och här finns en tidsgaranti på max 2v till första besöket. Vi har gått där och det är det bästa vi har gjort. I vår kommun kostar 60 min där 225kr, kommunen subventionerar resten. Vi har aldrig skämts för att vi har tagit den hjälp som har funnits och är väldigt glada för att vi har gjort det. För nu står vi här starka tillsammans med en betydligt bättre kommunikation och en helt annat förståelse för varandra. Och vi väntar barn. Tillsammans.
Wall of text, sorry. Kände så med dig bara. <3 Kram