Steeph skrev 2021-06-23 11:16:39 följande:
Jag förstår dig helt <3 det kan vara så att du ändå haft äl. Såg att dina temperaturer innan var ganska höga (några av dom). Så det kan ju vara värme inomhus och utomhus, det kan varit att du sovit med öppen mun etc. Jag hatar att tempa under sommaren just för att temperaturen ändras en hel del så man inte riktigt hänger med. Det enda som skulle kunna verifiera om du haft äl är ett progesteronprov <3
Vad jag förstått så kan kroppen försöka inte bara 1 utan 2-3 gånger innan den lyckas. Så har du inte haft äl ännu så kan den absolut komma eller så hoppar den över 1 månad. Men som sagt, du kan ha ägglossat men att det bara är lite svårare att se denna cykel
Jag skulle vilja tipsa om vaginal tempning
jag har kört med det senaste 6 månaderna och oj vilken skillnad. Man behöver inte bry sig om man sovit med öppen mun eller hålla andan när man tar tempen. Tempen blir lite högre vaginalt men mycket mycket mer jämn (för mig). Jag hoppas av hela mitt hjärta att du ägglossat och att detta blir eran månad <3
Emmalucy skrev 2021-06-23 11:29:49 följande:
Hmm, svart att säga, du känner dina temps bäst, vad räknas som innan och efter äl för dig vanligtvis? Det kan hända att det var 17/18:e, men när jag inte kan lita på temps så kollar jag livmodertappen med ett finger, då känner jag om den är hård (som att trycka nästippen) eller mjuka, samt sekret. Det blir verkligen motstånd när det är icke fertil sekret :D så när mina temps svikare mig så kollar jag för att känna mig mer säker!
Tack för svaren fina ni <3 Jag vill ju inte sluta hoppas att jag ändå hade ÄL förra veckan, för jag orkar inte gå omkring och undra varenda dag "kommer ägglossningen idag då, eller imorgon, eller i övermorgon..." Eller oroa mig för att det blir som förra sommaren då ägglossningen uteblev två månader på raken av någon anledning. Ovissheten gör mig tokig, och just att det inte går att kontrollera något i det här. Men som sagt, antingen så försöker kroppen igen snart eller så hade jag ÄL förra veckan som jag trodde men att det är något med tempen som bråkar.
Tack för tipset om vaginal tempning Steeph, det tror jag att jag ska prova nu efter att du berättat om dina erfarenheter av det
Jag är väl ganska lågtempad, brukar ha mellan 35,9-36,4 innan ÄL och alltid över 36,4-36,5 efter ÄL men med lite högre toppar kring 36,7 eller högre. Stör mig lite på att kliniken inte kollat progesteronet alls, men får kanske ta upp det med dem nästa gång vi hörs.
Jag har faktiskt aldrig provat metoden att känna på livmodertappen, bra tips Emmalucy! Jag får läsa på lite om det så att jag förstår hur den ska kännas under olika perioder i cykeln, men du menar att den ska kännas mjuk när man har fertilt sekret?