Inlägg från: Monismonis |Visa alla inlägg
  • Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • Monismonis
    Pilsner skrev 2021-06-15 09:45:00 följande:

Fyra tjejer, 11-12 år, i en pool, med föräldrarna i huset. Hur lugnt som helst.

Okej Glad
  • Monismonis
    Magical skrev 2021-06-15 10:09:12 följande:
    Det här måste ändå vara nån slags försök till skämt?

Jag håller med din dotter, du skämmer ut henne. Klart ho ska få bada där med vänner. Om något skulle hända så skulle ju nått av de övriga barnen hämta en vuxen, så klart. 

Din kommentar om tilltugg visar liksom att du försöker skoja, inte så bra försök, dock. 
    Skämtar inte, men försöker vara trevlig i tonen. Du däremot, du är bara taskig. Har inget mer att tillägga. Gå och mobba någon annan.
  • Monismonis
    ITrust skrev 2021-06-15 10:18:09 följande:

Om du inte är ett troll så är du bara jäkligt jobbig. Du förstör för din dotter och skämmer ut henne, precis som hon själv säger.

Ja, jag är säkert jobbig som mamma. Ett troll är jag däremot inte. Du, däremot, du är taskig mot mig som skriver så. Varit borta några år från Familjeliv, hade helt glömt bort hur otrevliga människor kan vara. Tack för din input!
  • Monismonis
    fjanten skrev 2021-06-15 09:55:48 följande:

Fyra åttaåringar med simkunskap - nej, men då p.g.a. vad du skriver om någon slår huvudet i poolkanten o.s.v. Fyra snart-tolvåringar som alla kan simma - föräldrarna i huset - absolut. Då är jag utbildad instruktör i HLR (vuxna, barn, defibrillator).

Det där med tilltugg kan man väl se olika på. Jag hade burit ut frukter, dryck, mackor o.s.v., men dessa föräldrar tänker väl kanske dels att barnen kan gå hem och äta om de blir hungriga, dels pandemitänk?

Okej, tack! Låter vettigt Glad
  • Monismonis
    KJJ skrev 2021-06-15 09:57:40 följande:

Om föräldrarna är i huset och huset ligger i anslutning till poolen och de är fyra tjejer i - de lär ju se varandra, tänker jag. Troligtvis bottnar alla också, vilket gör det än mer säkert. Våra barn i den åldern skulle aldrig få bada med bara varandra eller med kompisar om de var ensamma hemma utan vuxna, men så som du beskriver det - ja.

Vad gäller fika/mellis är det väl på gränsen till oansvarigt, tänker att iaf dricksvatten bör erbjudas, kanske ngn frukt också, beroende på upplevda orken hos barnen. Samtidigt är det ju mellan eget mellanmål (innan 16) och kvällsmat (efter 20) barnen var där, så inget egentligt behov för ngt annat. Inte i den åldern. Så tänker jag.

Okej, tack Glad
  • Monismonis
    Gryntroll skrev 2021-06-15 10:18:38 följande:

Jag tycker att du överdriver.

Hos oss är det 12-årsgräns att bada själva i kommunens simhallar och utomhusbad så att vid samma ålder bada i pool hemma hos kompis ser jag inte som ett problem. Givetvis förutsatt att alla är simkunniga, men det förutsätter jag vid den åldern.

Vi har som regel hemma hos oss att barnen tar simborgarmärket varje år och så gör vi lite förlängda armen-övningar. Det känns bra, även om simkunnighet inte hjälper som så om man slår i huvudet och tuppar av. Men vi är seglare och vill att barnen ska vara trygga i sin simkunnighet om de faller i och inpräntat att de ska ha något mellan sig och en nödställd vid räddning.

Okej, tack Glad
  • Monismonis
    syntharen skrev 2021-06-15 10:30:06 följande:

Hm, jag skulle nog känna lite som du TS? Jag har stor respekt för vatten och tycker det är skitviktigt att vuxna har koll på barn i vattnet, även större simkunniga barn. Visst, skulle nåt hända så kan dom meddela dom vuxna snabbt men skulle det vara snabbt nog? Det är varför jag inte vill ha pool på min tomt, för jag skulle känna en skyldighet att ha koll på barnen hela tiden, vilket skulle kännas övermäktigt. Kanske är jag en hönsmamma

Ja, det är ju det jag tänker... att de reagerar långsamt vid en olycka, och kanske tror att någon skojar eller leker där under vattnet. De är ju inte supermogna i den åldern... Men man kanske måste ge dem vissa friheter. Svårt... Obestämd
  • Monismonis
    fluffan84 skrev 2021-06-15 10:33:59 följande:

Jag tycker du har rätt. Gillar inte heller tanken på att 11,5åringar är själva i vatten, man måste ha stor respekt för vatten. Skulle också burit ut tilltugg.. o jag bryr mig inte om vad andra tycker - jag är en hönsmamma o kommer alltid vara.

Skönt med fler höns Glad
  • Monismonis
    elsi skrev 2021-06-15 10:38:39 följande:
    Jag tror att du får träna på att släppa taget lite. Din dotter är simkunnig och både få lov att bada utan tillsyn av vuxen. Olyckor kan hända, det kan hända vem som helst och när som helst. Det går inte att bädda in barnen i en värld utan minsta risk, det blir i sig en risk i så fall.

Sen att det inte bjuds på mat, nej, det är väl ingen självklarhet? Om en massa ungar kommer och hänger hos en så kan väl inte föräldrarna förvänta sig att alla dessa ska hållas med mat? Om barnen är ditbjudna specifikt för pool-häng med mat så är det en sak, men om de bara är där och badar så har väl inte de som äger poolen ansvar för att utfodra alla som badar där? 

Om din dotter var hungrig kunde hon väl gått hem och ätit? Eller hade hon kanske så kul att hon glömde bort att äta och tom klarar sig utan mat i fyra timmar?

Släpp taget lite, låt din dotter ha en kul sommar i en härlig pol med sina kompisar. Låt henne äta borta om hon blir bjuden och annars komma hem och äta. Tänk vilken frihet och vilket härligt sommarlov hon kan ha!
    Ja, du har kanske rätt. Känner att det vore märkligt själv om jag hade 3 barn på besök mellan 16 och 20 och inte ens kom ut med en kanna saft liksom. Men man är väl olika helt enkelt. Glad
  • Monismonis
    Embla twopointoh skrev 2021-06-15 10:46:21 följande:
    Jag tycker du överdriver. Det är en pool, där man klart och tydligt ser botten, om nu någon av någon anledning skulle hamna under vatten och inte ta sig upp så syns personen ovanifrån. Fyra tjejer i 11-12 årsåldern är stora nog att förstå att något är fel, och hjälpa till och/eller springa efter en vuxen. Dessutom kanske föräldrarna såg poolen från något fönster och gick dit och tittade med jämna mellanrum?

Fyra timmar utan "tilltugg" tycker inte jag är orimligt. När våra barn har kompisar på besök så erbjuder jag kompisarna mat/fika när mina barn får det (och då är det alltid någon förälder som blir upprörd eftersom de ordnade mat hemma...), men äter vi inget så får de inget heller. Det enda är väl att vätska hade jag nog erbjudit barnen i poolen oavsett.
    Okej Glad
  • Monismonis
    Alexi skrev 2021-06-15 11:21:30 följande:

Men det där med tilltugg - barnen måste väl själva ha förmåga att be om något/fixa något, dvs tjejen som bor i huset borde ju kunna ta initiativ om de andra är hungriga/törstiga. 

Vi har i år, dottern blir 13 i år, släppt på regeln att hon får bada med kompisar utan vuxen. Det är jättejobbigt men ett steg man blir tvungen att ta. Sen är det ju stor skillnad på att bada i pool och i sjö och pool är ju mycket säkrare eftersom man ser genom vattnet och det är en mycket begränsad yta.  

Ja, de kan nog be om tilltugg, tycker bara det är lite konstigt. Men vi är väl olika där. Ja, du har rätt, det är stor skillnad på pool och sjö, men jag är rädd för poolkanten och att de ska slå i botten Drömmer
  • Monismonis
    AnnaSturesson skrev 2021-06-15 11:30:55 följande:

Tycker du är väl jönsig. Här får man åka själv till badhuset när man är 10 och klarat ett simprov.

Är man 11-12 så klarar man utan problem att bada i en pool.

Okej, här är åldersgränsen 12 år i simhallar. 
  • Monismonis
    Ja, ni har säkert rätt. Men mina instinkter/min oro säger något annat. Livet är skört och ligger man under vatten handlar det om sekunder. Jag tycker inte man behöver öva sina barn i självständighet när det gäller just vatten eftersom det ofta är etta/nolla som gäller där. Man drunknar oftast inte bara lite grann och lär sig en läxa, utan man drunknar och sedan är man inte med i leken längre. Men jag köper att man måste släppa på kopplet förr eller senare. Jag har bara ett barn också, inga i reserv. 
  • Monismonis

Jag märker att ironi inte funkar på den här sajten. Med uttrycket "barn i reserv" ville jag mena att hon är mig kär, mitt barn. Ibland behöver man försöka förstå vad folk menar bakom uttrycken. Men jag kan naturligtvis skriva mer rakt och utan tolkningsmöjligheter.

• Monismonis

Sammanfattningsvis så verkar de flesta tycka att det är okej att bada utan tillsyn när man är nästan 12 år. Jag tar till mig det.

• Monismonis

En annan sammanfattning är att de flesta inte tycker att det är något anmärkningsvärt alls att man har 3 barn hos sig mellan 16 och 20 utan att erbjuda tilltugg. Önskar jag hade vetat detta tidigare efter alla år då jag blandat saft och gjort mellis dagarna i ända till grannskapets alla barn. Glad Dyrt har det blivit, men jag tycker det känns trevligt och hjärtligt.

• Monismonis
    Anfield12 skrev 2021-06-16 14:53:44 följande:
    Jag undrar lite _varför_ du är så orolig för ditt barn, som ju ändå är ganska stort och är simkunnigt. Det känns ju ganska överdrivet, tycker jag, simkunniga 11-åringar drunknar inte bara rakt upp och ner. Har du någon annan ångestproblematik i botten? Är du själv normalt simkunnig?

Som förälder tänker jag att det är viktigt att man försöker tygla sina rädslor så man inte överför dem på barnet. Man ska inte vara nonchalant, men du måste ju slappna av lite. Jag förstår att din dotter är rädd att du ska skämma ut henne, för den typen av övervakning du föreslår tycker jag är rimlig för 4-5-åringar.
    Jag tycker att det är konstigt att inte vara orolig för sitt barn. Det är naturligt och instinktivt att vilja skydda sitt barn. Man behöver inte ha en ångestproblematik i botten utan det räcker med att kunna tänka ut risker och konsekvenser.

Sen måste man ju släppa på oron för att inte förstöra för sitt barn, och det gör jag i många andra sammanhang. Just vatten, oövervakat, är ett sådant sammanhang där det inte finns så mycket spelutrymme för att öva. Man är inte jättemogen i den åldern faktiskt och jag tycker att man som vuxen ska övervaka barn. Om jag hade känt familjen hade jag kunna göra en bättre bedömning i frågan, men eftersom jag inte gör det får jag gå på magkänslan.
  • Monismonis
    Anfield12 skrev 2021-06-16 15:25:49 följande:
    Jag tycker inte alls att det är naturligt och instinktivt att vara så orolig för sina barn att man begränsar dem från helt normala saker.

Det går visst att öva på vatten, varför tror du att barn går i simskola, till exempel? Det är om man aldrig får öva på vatten som man drunknar helt random.
    Med öva menar jag på olyckshändelser. Min dotter är en fena på att simma, men om hon halkar, slår huvudet i poolkanten, eller dyker och bryter nacken, är det inte alls säkert att hennes kompisar uppmärksammar detta i tid nog för att ta sig in i huset och leta efter föräldrar. Jag känner alltså inte familjen, och jag har aldrig träffat tjejen som bor där heller. Jag tycker att det är ett superdålig tillfälle att öva på olyckor i vatten i sådana sammanhang. Visst, jag kan skicka dottern på en kurs i livräddning i vatten, men det hjälper inte om de andra barnen är uppspelta, leker vilda vattenlekar och stojar, och föräldrarna är inomhus. Jag tycker att det är ansvarsfullt att ta dessa saker i beaktande. Hade det varit en för mig känd familj som sa att de skulle vara ute med barnen och titta till dem så vore det ju annorlunda. Jag vet ju absolut ingenting om föräldrarna här. Hur vet jag att de inte åker iväg en sväng och handlar medan de badar? De kanske anser det är safe, vad vet jag?
Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn