Inlägg från: Cartjan1 |Visa alla inlägg
  • Cartjan1

Bada i pool utan tillsyn

Det är inte så att jag inte kan förstå din oro men tycker nog att du kanske får släppa på det ändå. Vi började gå själva till simhallen när vi var mellan 9-10 år gamla (kommunens gräns + krav på simkunnighet) vid 11-12 åkte vi själva till sjöar och då var inte någon med alls. Kompisens föräldrar var ju också i närheten så helt utan tillsyn var de ju inte. Är väl snarare troligt att de faktiskt kollade till då och då, genom fönstret eller gick ut...

I slutändan är det ju ni föräldrar som bestämmer men förr eller senare (och med tanke på dotterns ålder så ganska snart) så blir det mycket som det måste släppas på. Utetider, kompisgäng,fest osv, massor med situationer som kan bli riskfyllda och där ni inte kan ha tillsyn. Är det lätt? Nope! Men är normalt, barn växer och lämnar oss vuxna kvar med oro :)

Angående snacks/dryck....märkte att många inte fann det konstigt men jag tycker nog det (även om jag aldrig skulle säga ngt om det) Dryck erbjuds alltid och även ngt att äta , speciellt om umgänget infaller under mattider och jag tycker nog att 20 absolut är det. Jag känner iaf inte många som äter middag så sent, vi kan absolut äta senare på sommaren men om jag har gäster mellan 16-20 så utgår jag från att de vill ha ngt att äta, de ska ju ta sig hem sedan också och då blir klockan kanske 20.30 iaf - Är det verkligen så många som har det som normal middagstid? Kanske vi som är knäppa ????

• Cartjan1
    elsi skrev 2021-06-15 13:16:54 följande:

På sommaren är våra mattider ofta väldigt flytande och inte helt synkade för hela familjen. Så nej, det hade inte varit konstigt hos oss. 

Äldsta (16) går upp på sena förmiddagen och äter rejäl frukost, äter sen sin lunch vid 15-16 och är sen ute och hänger tills kvällen. Han kanske äter nåt med en kompis, hemma hos nån eller på stan, men sällan med oss. Ofta tar han nåt kvällsmål själv innan han lägger sig, sent.

Yngsta (13) har lite mer tider som stämmer med våra och äter nog oftast middag med oss, men om hon skulle hänga hos nån till kl 20 så skulle hon antingen ha erbjudits mat hos kompisen eller låtit bli att äta och då tagit rester eller mackor när hon kom hem. Om hon har kompisar här så kan jag erbjuda middag med oss ifall jag vill det och har mat så det räcker, annars får de gå hem och äta. Och om de inte går hem förrän kl 20 så tänker jag att det passar dem.

Inga barn i vårt område svälter utan de klarar att äta middagen sent eller ta en macka istället för mat ibland.

Absolut förstår jag ju egentligen att alla är och gör olika :) Jag hade aldrig heller tänkt något illa om någon om mitt barn i den åldern kom hem och inte hade ätit - mest att för mig känns det ovanligt ....även om vi kan skjuta upp maten sent på sommaren så skulle jag nog ha erbjudit ngt om jag hade gäster så sent. Jag hade definitivt bjudit mina vuxna vänner på något så vill göra lika för mina barns vänner.
Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn