Wench85 skrev 2021-06-16 11:05:23 följande:
Hej!
Vi har pool, ganska stor (8*3 tror jag) och poolen och pooldäck är inte inom synhåll när jag grejar i köket eller vardagsrummet eller liknande. Jag är mer åt ditt håll. Hittills har barn inte ens fått gå ut på pooldäcket utan att en vuxen är där, det gäller både mina egna (9 och 11 år) och gäster. Om jag har behövt gå in för något snabbt, hämta kaffe eller liknande, har jag krävt att barnen gått utanför poolområdet medan jag är borta. En del gästande föräldrar har tyckt att det låter överdrivet, men jag har oerhört stor respekt för vatten.
När barnen har haft vänner över att bada gäller samma regler för vännerna. I princip alla barn som varit här har nog hört någon kommentar om att det är så lätt att ramla och slå i huvudet och bli medvetslös och drunkna, nu hur bra en än är på att simma. Ofta pratar jag med föräldrarna (på mitt eller deras initiativ) och då informerar jag om att det kommer att vara vuxen där hela tiden.
Nu i år har båda barnen tagit simborgarmärket, och eftersom de båda klarat det bestämde jag och min partner nu bara för några dagar sedan att det är okej om de är på pooldäck utan vuxen där en kort stund, men inte i vatten och bara om de är minst två. Det har inte hänt ännu, men om jag exempelvis skulle gå in på toa, och då tänker jag att jag skulle säga till dem båda att det är ett gemensamt ansvar att inte vara i vattnet och att rädda varandra.
Så jag förstår ditt resonemang och skulle en kompis förälder höra av sig och fråga exempelvis om barnen är under uppsikt i poolen skulle jag bara tycka att det var rimligt.
Samtidigt är det en ganska snabb utveckling med åldern. 11,5 år och fyra stycken skriver du, mina egna är yngre....
Jag tror egentligen att min 11-åring med ett par vettiga vänner skulle kunna hantera poolen bra, inte göra farliga challenges, kunna rädda varandra osv... men nä. Jag har svårt att tro att jag skulle lämna dem helt själva nu en längre tid, men kanske en kortare studn.
Skulle min 11-åring till en ny kompis och bada i pool nu skulle jag nog be om föräldrarnas telefonnummer och smsa för att snarare kolla läget, än för att kräva bevakning. Exempelvis "Hej, jag har förstått att du är xx förälder och att min son xx ska komma förbi er och bada idag. Vad kul att de umgås! Jag undrar om det är någon speciellt i tid han ska komma och om det är någon vuxen med vid poolen?"
Om svaret skulle vara nej kanske jag skulle ha ett extra snack med barnet om hur viktigt det är att ta ansvar.
Skulle det vara hos oss, och jag var bekväm med att låta dem bada själva och inte själv hade tänkt vara vid poolen (när vi är vid den punkten) och jag skulle få ett sådant sms från en förälder skulle jag inte ta illa upp, men kanske erbjuda den föräldern att komma och hänga och hålla koll om den var mer bekväm med det.
Har ni speciella badtider då, eller ungar som inte är så sugna på att bada? Annars måste du väl tillbringa väldigt mycket tid vid poolkanten?