Anonym (nonym) skrev 2021-06-17 23:16:30 följande:
Jag har inget exakt recept på hur man varvar ner, men är det egentligen varva ner du har problem med? Det låter snarare som att du har lite svårt att liksom "hålla ut" och ge dina hobbys en ärlig chans. Nu vet jag ju inte vad du gör på mobilen men anledningen till att många plockar upp telefonen hela tiden är för att man får en dopaminkick av det. Du får säkert en kick av dina hobbys också bara det att det tar lite längre tid att komma dit än med mobilen.
Jag håller på med konst på fritiden och ibland måste jag verkligen tvinga mig själv att göra det, nästan som på jobbet, bara göra det. Ett tag schemalade jag det, hur tråkigt det än låter, men typ "jag ska fan sitta en timme varannan dag". Många tänker säkert "ååh men sånt ska ju vara luststyrt" mm, ja, delvis, men ibland måste man liksom jobba sig igenom en liten vägg, eller komma över en puckel, innan det blir sådär lustfyllt och härligt. Man måste ha tålamod helt enkelt. Och man får tänka att bara man gör något så kommer det där roliga av sig själv sen. Mina bästa idéer kommer ju inte dom första fem minuterna utan dom kommer oftast när jag suttit och petat med något ett tag redan. Det funkade att schemalägga, då kom jag till en punkt där jag kunde sitta sista kvarten på jobbet och verkligen längta hem till att få fortsätta.
Så jag tror att du plockar upp mobilen för att det är ett "enklare nöje" än att traggla med stickningen ett tag eller scrapbooka till den punkt där du börjar njuta av det. Tio minuter är ganska kort tid. Bestäm dig för att du ska sitta i en timme eller två. Och om mobilen lockar, sätt den i jackfickan eller i garderoben. Avled tankarna med något samtidigt, typ lyssna på en bra ljudbok eller en podd.
Vad bra inlägg. Motivationen kommer efter man "gjort något". Då frisätts dopamin som belöning. Samma gäller när vi äter mat också, belöningssystemet går igång efter vi ätit ätbara bär från en buske som vi hittat i naturen. Om motivationen och därmed lusten kom först, innan vi gjort någonting, så skulle vi ätit fel mat i naturen och det hade slutat illa. Så det är från den här evolutionära biten som vi vet att motivationen är det som kommer sist till människan. :) Tvinga Dig att hålla ut, så kommer lusten sen. :)