Inlägg från: Anonym (Skriftligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skriftligt)

Hur säga upp sig?

Jag har för mig att uppsägning ska ske skriftligt?

Om jag var i din sits skulle jag 1) söka tjänstledigt och om det ej beviljades 2) skriva ut min uppsägning och ge personligen till chefen innan semestern så vi kunde avtala det praktiska där och då.

• Anonym (Skriftligt)
    t00lz skrev 2021-06-22 20:16:23 följande:

En egen uppsägning behöver inte anges skriftligt. 

Om din chef säger upp dig så måste det däremot vara skriftligt, men en egen uppsägning behöver inte.

Det är inte dumt att göra det men det är inget "krav"

Vad menar du förresten med "avtala det praktiska?" 

Med avtala det praktiska menar jag inlämnande av pc, mobil, arbetskläder, fråga om eventuellt arbetsintyg, utbildning/överlämnande av arbetsuppgifter till kollegor. De tre första tingen måste lämnas in i slutet av sista arbetsdagen eller senare (beroende på), de två sista behöver tas tag i innan sista arbetsdagen.

Det bero på vilken typ av tjänst som ts har.
  • Anonym (Skriftligt)
    t00lz skrev 2021-06-22 21:12:23 följande:

Har inget av det inom mitt yrke, alltså inget som ska lämnas, hämtas eller dylikt.

Har inga kollegor, är bara jag och chefen.

Då behöver du inte tänka på något sånt.

Jag skulle ändå rekommendera skriftlig uppsägning eftersom det är lättare att bevisa om chefen skulle få för sig att agera irrationellt på något vis. Det kan hända chefen försöker ersätta dig så du blir utan jobb de där 5 dagarna (fast det kanske inte är något problem om det skulle ske?).
Svar på tråden Hur säga upp sig?