• t00lz

Hur säga upp sig?

Hej! Som rubriken då lyder så ska jag inom kort säga upp mig ifrån mitt arbete. Jag ska nämligen plugga och har alltså kommit med på en utbildning som startar 16/8 och från 12/7 har jag semester fram till 9/8 

Vilket som betyder att jag kommer att behöva säga upp mig 15/7 på min semester.

Hur ska jag lägga fram detta på bästa sätt? Min tanke är helt enkelt att slå chefen en signal 3 dagar in på semestern och säga till honom på telefon att 

"från och med nu, idag , detta datum så säger jag upp mig ifrån "företagetsnamn" , jag kommer tillbaka efter semestern och jobbar då resterande 5 dagarna tills jag min uppsägningstid har gått ut" 

alternativt så kan man säga till honom dagen innan semestern börjar då han enligt lag inte får ta bort eller neka en semester som har blivit godkänd...

Dock kluven hur jag ska gå till väga.

Tips & råd uppskattas!

Tack

• Svar på tråden Hur säga upp sig?
  • t00lz
    Anonym (G) skrev 2021-06-22 19:37:06 följande:
    Inte försent att söka. Däremot har arbetsgivaren inte skyldighet att godkänna

De som ansöker om tjänsteledighet gör det för att ha en skyddsnät. I mitt fall så behöver jag inte ha ett sådant då jag är garanterad att ha jobb efter utbildningensgång.

Även om det inte hade varit så, så hade jag inte valt tjänsteledighet då chefen i fråga inte är en människa som är bra att diskutera saker med.

P.g.a hur han är som person så har cirka 15 personer kommit och gått senaste året. 

En föredetta arbetskamrat råkade förstöra en 10 kronors häftapparat... Han fick utstå 30 minuters skrikande och klagande om att pengar inte växer på träd. 

Men han tänker inte på att 30 minuter av hans tid kanske är värt lite mer än 10 kronor? 

Så det är givetvis en kombination av att vilja komma bort därifrån men även en stor del att utbilda sig till något vettigt. 

---------
    På tal om uppsägning. Borde väl rimligtvis räcka med att bara säga till honom dagen innan min semester börjar att jag säger upp mig och är tillbaka efter semestern i "x" antal dagar.

Om jag spelar in det samtalet och om han säger något dumt så har jag väl all möjlighet att helt enkelt skicka samtalet vidare till facket för i sin tur skita i uppsägningstiden och gå på omedelbarverkan 

Om han nu tjabbar emot mitt beslut menar jag.

Hade även en annan arbetskamrat som sa upp sig, blev ett liv om det och han fick göra allt det tråkiga och jobbiga som "hämnd" - 

• t00lz
    Anonym (Skriftligt) skrev 2021-06-22 20:03:26 följande:

Jag har för mig att uppsägning ska ske skriftligt?

Om jag var i din sits skulle jag 1) söka tjänstledigt och om det ej beviljades 2) skriva ut min uppsägning och ge personligen till chefen innan semestern så vi kunde avtala det praktiska där och då.

En egen uppsägning behöver inte anges skriftligt. 

Om din chef säger upp dig så måste det däremot vara skriftligt, men en egen uppsägning behöver inte.

Det är inte dumt att göra det men det är inget "krav"

Vad menar du förresten med "avtala det praktiska?" 
  • t00lz
    Anonym (Skriftligt) skrev 2021-06-22 20:44:59 följande:
    Med avtala det praktiska menar jag inlämnande av pc, mobil, arbetskläder, fråga om eventuellt arbetsintyg, utbildning/överlämnande av arbetsuppgifter till kollegor. De tre första tingen måste lämnas in i slutet av sista arbetsdagen eller senare (beroende på), de två sista behöver tas tag i innan sista arbetsdagen.

Det bero på vilken typ av tjänst som ts har.
    Har inget av det inom mitt yrke, alltså inget som ska lämnas, hämtas eller dylikt.

Har inga kollegor, är bara jag och chefen.
Svar på tråden Hur säga upp sig?