För oss 35+ som försöker bli gravida
Följer tråden. Väntar första barnet nu som 38-åring och skulle gärna försöka på ett syskon om allt går bra nu. Så det känns fint med andra som är lite äldre och också försöker .
Följer tråden. Väntar första barnet nu som 38-åring och skulle gärna försöka på ett syskon om allt går bra nu. Så det känns fint med andra som är lite äldre och också försöker .
Mensen har Kommit! Blir ett femte försök alltså jösses mina ägg måste verkligen vara slut nu
Skönt du säger det! Mina andra barn kom på första försöket
Är man över 35 ska man dock inte vänta 12 månader, då får man söka hjälp tidigare.
Inse att tåget har gått. Varför vänta tills åldern är ute??
Jag är ingen gammal bitter kärring. Jag är utbildad i ämnet och yngre än er. Skaffade alla mina barn innan 30.
Det är inte bra ur fysisk och psykosocial synpunkt att bli mamma när man är så gammal. Lägg ner nån gång och inse att det kommer till ett bäst före datum även om man inte är gammal i andra sammanhang. I detta sammanhang är man för gammal, ja 39 är för sent men kan gå bra i undantagsfall. Skaffa barn i tid eller låt bli. Det är vare sig bra för kvinna, barn eller samhälle punkt. Ingenting att sitta och stoltsera med på något forum. Man kan råka bli gravid sent och behålla men att aktivt sitta och försöka efter 35 herregud .. oansvarigt!
Men herregud. Det handlar inte bara om fertilitet, vem har ens dragit upp den variabeln i diskussionen? Inte jag i alla fall. Jag har inget personligt mot någon specifik individ men det stör mig som fenomen att det (precis som du säger) kommer upp sjuttioelva identiska trådar dagligen om kvinnor 35+, 40+,45+,50+(??) som aktivt försöker *skaffa barn* och antingen blir otroligt överraskade och knäckta att det inte går trots att de vresigt påstår att de visste om det från början men ändå sket i att göra något åt det och de som får missfall på missfall och de som lyckas och ser enbart befruktningen som något slags kvitto på att de fortfarande minsann kan skaffa barn.
Får de minsta ifrågasättande som i denna tråd slås det bakåt direkt. Ärligt talat - är någon av er utbildade inom detta och vet vad det innebär för barnet, kvinnan och samhället?
Finns inga fördelar i världen med att skaffa barn sent som överväger att skaffa det när man är skapt för det.
Se bara på alla ivf hysterier och tjat dagligen om detta.
Och nej, allt som går stick i stäv med era inbillningar betyder inte att man bråkar eller larvar sig. Tycker uppriktigt som arbetar med detta att det är TRAGISKT att ni försöker bagatellisera detta och försöka skapa någon trend (?) kring att skaffa barn som gammal. Har läst ex antal studier, arbetat en rad år och vet vad jag pratar om.
Jag är utbildad inom detta och arbetar med just detta
Det är bra att det gått bra för er, det är inte lika med att man behöver sitta och propagera för att skaffa barn sent då det inte går bra för alla. Och det är inte bra. Du tar saker väldigt personligt som ett påhopp från min sida märker jag. Vem bestämmer det frågar du. Ja. Inte du, inte jag. Naturen. Och forskning kan påvisa detta. Inte en studie, inte två. Och inte en sorts studie heller. Skulle rekommendera dig för allas bästa att inte i egenskap av hobbyexpert med känsloargument bjäbba emot bättre vetande.
Hahaha
Precis naturen så länge man kan få barn är det aldrig försent!
Jag kan då inte förstå vad som gav dig jobbet att predika för oss gamlingar?! Om det stör dig så mycket skrolla då förbi!
Ok. Det är absolut inte första tråden i ämnet om man säger så. Det råder en allmän uppfattning om att det är helt hälsosamt att skaffa barn sent.
Ja, jag rekommenderar inte den att skaffa barn sent, absolut inte efter 35 års ålder.
Tråkigt att vissa tar det som att man vill bråka och på något sätt hyser ett personligt agg mot gruppen äldre mammor. Så är inte fallet. Som jag skrev anser jag dock att fenomenet är sorgligt att man aktivt försöker skaffa barn sent och uppmuntrar andra till detta i kombination med att förneka de risker som finns istället för att avklara detta tidigare eller åtminstone inte uppmuntra andra att vänta.
Jag vill helst inte gå in på vad jag arbetar med. Jag kan dock säga så mycket som att jag själv har forskat och disputerat i reproduktionsmedicin och jag anser bara att det är fel att med all den kunskap som finns idag trots detta sitta och hävda motsatsen.
Det är klart det är min uppfattning dels i och med mitt yrkesliv och dels pga att jag då och då läser härinne på forumet. Hur är din egen uppfattning kring detta?
Tråkigt att du anser att jag är aggressiv. Anser för min del att man bör kunna diskutera saker utan att man behöver ta det personligt. Det var inte jag som kallade någon bitter kärring eller vad det nu var..
Det handlar inte enbart om att lyckas bli gravid. Som sagt.
Varför fortsätta mata trollet? Ignorera så tröttnar hen istället. Där hen inte fått någon uppmärksamhet så blir det sällan mer än en spydig kommentar istället som här där man måste scrolla flera sidor.
Det stod Gravid +3 på mitt test med veckoindikator imorse. Det tyckte jag själv va kul iaf.
Funderar på detta med utredningar. Är gravid med första som kommer vilken vecka som helst nu (är 38 år) och vill ju hemskt gärna försöka på ett syskon om allt går bra under och efter förlossning. Bebis blev till naturligt, och den enda utredning jag gjorde var en snabb koll med VUL innan jag blev gravid, där allt såg bra ut. Så jag antar att det inte är något som är direkt stopp eller problem- iaf inte förr.
Men hur är det, kan en graviditet ställt till något som gör det svårare att bli gravid igen, när man inte haft mens eller ÄL på länge liksom? Något man bör vara uppmärksam på? :)
Ofta är det tvärt om, att det är lättare att bli gravid om man varit det en gång. Det är såklart inga garantier men kroppen vet vad den ska göra. Haft vänner som försökt i många år med ettan och blivit gravida med nr 2 innan ett halvår gått ens. Hur snabbt äl kommer tillbaka efter förlossningen beror på olika saker men främst hur länge och mycket man ammar.
Min mens kom tillbaka ca 6 månader efter förlossningen när jag slutade helamma.
Hoppas allt går bra med förlossningen och tiden efter <3 :)
En fundering som ni i denna tråd kanske vet.
Jag är 39 och vi vill ha en tvåa tätt på ettan. Får dock inte bli gravid inom de närmsta 9 mån pga kejsarsnitt som ska läka.
Finns nåt bra preventivmedel som inte saboterar cykeln eller är belagt med risker? Mer än kondom?
Extremt surt läge, hade velat bli gravid igen snabbare pga min ålder men nu vill jag inte riskera det.