Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

För oss 35+ som försöker bli gravida

Anonym (Kersti) skrev 2021-09-07 05:34:59 följande:

Tråkigt att det är ditt svar på precis allt som inte stämmer överens med din världsuppfattning..

Hej Kersti! Tro det eller ej men jag skriver inte för att skälla ut dig utan för att jag vill höra din genuina åsikt och vad du tror/tänker. Jag är 34 år (fyller 35) och träffade kärleken i mitt liv när jag precis fyllt 31. När jag var 32,5 blev jag gravid och vi bestämde oss för att behålla det. Blev ett MF. Därefter följde ca 1 år utan graviditet. Visade sig att jag har PCO och därför inte ägglossning varje månad. När jag fick hjälp för det blev vi gravida 3 ggr till under ett års tid med MF som följd. Gjorde utredning men den visar ingenting. Så nu står vi här och kan bara hoppas då vi inte får någon IVF sålänge jag blir gravid. Jag är inte dummare än att jag förstår att åldern spelar in och jag troligen haft större chanser om jag var 25. Nu blev det inte så. Hur hade du gjort i min sits? Slutat försöka? Hur tror du att du hade tänkt om det var din dotter som träffade kärleken sent i livet? Som sagt - jag är bara genuint intresserad och respekterar dina åsikter :) Allt gott!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kersti) skrev 2021-09-09 12:20:48 följande:

Hej, förstår att du hamnar mellan stolarna där. Nej spontant skulle jag inte avråda dig från att fortsätta försöka. Dock låter det lite slappt om man får uttrycka sig så från vårdens sida att inte utreda djupare varför du får missfall vid flera tillfällen. Det har ofta en orsak när det sker vid flera tillfällen och med tanke på att du har den problematiken du har, är i den ålder du är i och aktivt tar tag i att planera barn bör du rimligtvis få en bedömning kring detta med mf. Tänker att du bör be om detta specifikt. Då verkar det trots din PCOS inte föreligga ett problem att få till en graviditet utan snarare att behålla graviditeten. I vilken vecka brukar du få dina missfall? Önskar er all lycka till!

Tack för svar! Vi har gjort en utredning som jag tror är ganska standard - åtskilliga hormontester (kopplat till bla. hur blodet koagulerar, sköldkörteln mm), kromosomodling samt undersökning av livmoder, spolning av äggledare mm. De hittar inget avvikande och därav finns enligt de ingen behandling att sätta in. Jag har än sålänge inte haft problem att bli gravid och har inga andra symptom av PCO förutom långa cykler och oregelbunden ägglossning - men det kan ju komma ju längre tiden går. Har fått trombyl och progesteron utskrivet av en läkare jag träffade i samband med cytotec-behandling som han tyckte jag skulle testa nästa graviditet. Finns som sagt inget i provsvaren som tyder på att det borde hjälpa - men han tyckte jag skulle prova iaf. Jag har fått ett MA i vecka 8, två MF i vecka 6 och 7 och nu senast en ofostrig graviditet som upptäcktes på VUL vecka 8. Finns det fler undersökningar som du tycker man borde göra? Finns det nåt att utläsa av hur missfallen sett ut och i vilken vecka de kommer/upptäcks som du vet? Tacksam för svar.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida