Inlägg från: VickyLuxus |Visa alla inlägg
  • VickyLuxus

Tinnitus av Pfizers vaccin?

Jag känner igen mig i trådstartarens beskrivning. Jag har haft tinnitus sedan 1996 som har lugnat sig successivt genom åren och jag har knappt alls haft bekymmer av min tinnitus de senaste 15-20 åren. Den har förvärrats kortvarigt ibland efter att jag utsatts för bullriga miljöer, men alltid gått tillbaka till sin vanlig nivå efter en kort tid.

Jag fick min andra dos av Pfizer covid-vaccin i mitten av augusti och märkte kort därefter (inom en vecka) att jag fått en ny ton i min tinnitus som är ganska högfrekvent och stark. Den är mkt svårare för mig att maskera eller tänka bort jämfört med min "vanliga tinnitus". Märkte inte av någon förvärrad tinnitus efter första dosen jag tog i juni.

Har också varit utsatt för en del stress i mitt liv under samma period, så tänkte att det ev kan bero på det. Läkaren jag pratade med på VC trodde att det var stressrelaterat.

Har dock fortfarande kvar den förvärrade tinnitusen trots minskad stress och att jag fokuserat på yoga och avslappning mer nu.

Har anmält detta som en misstänkt vaccin-biverkning till Läkemedelsverket också eftersom jag också läst lite här och var att människor upplevt uppkomst av eller förvärrad tinnitus efter både vaccin eller genomgången infektion.

• VickyLuxus
    Anonym (Pip) skrev 2021-12-02 21:51:23 följande:

Bra att du anmält det. För min del verkar det i stort ha gått tillbaka nu; iaf tänker jag inte på det så antingen har det minskat eller så har jag vant mig.

Men ja, ser man på tinnitusforum verkar flera ha fått just tinnitus och det är även inrapporterat av flera i sverige. Inte den roligaste biverkningen.

Skönt att det gått tillbaka för din del! Jag hoppas att samma ska ske för mig. Om det är hjärnan som vänjer sig vid den nya tonen eller om ljudet verkligen tonas ner spelar ju inte så stor roll. Huvudsaken är att man blir mindre påverkad av det.

Men håller med om att det är en trist biverkning (om det nu är det) och tycker definitivt att man ska anmäla till Läkemedelsverket så att det kommer fram hur många som upplever tinnituspåverkan
Svar på tråden Tinnitus av Pfizers vaccin?