• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-09 16:54:18 följande:
    Johan Forssell (M): ? "Återvandringsbidraget är en liten kostnad i förhållande till de stora kostnaderna för en dålig integration, säger ministern och pekar på statens löpande kostnader för försörjningsstöd och bidrag".
    Tycker du att årlig kostnad på 250 miljoner är en liten kostnad för en åtgärd som regeringens handplockade utredare betraktar som verkningslös eller tom skadlig för integrationen?

Här kan du läsa vad regeringen och SDs egen utredare säger om förslaget: 

www.sverigesradio.se/artikel/utredare-tycker-inte-man-ska-ha-hoga-bidrag-for-atervandring
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-09 17:28:13 följande:
    Att den är rätt gammal (snart åtta år gammal) artikel.
    idag umgås ju t.o.m. Jimmie Åkesson med gängkriminella.

Ständiga undanflykter när du inte accepterar sanningen. Eller "nyfascister".

Och blanda inte in Åkesson i detta, det är en annan diskussion. Men det var väl vad du kom på för att komma ifrån diskussionen om invandrare och kriminella.

Artikeln var från 2017, och 2015 - 2016 är benämnd som flyktingkrisen. 192 840 personer kom hit och är fortfarande kvar i landet + ett mörkertal.

Och du tror förstås inte att det finns ett samband? Eller handlar artikeln om Victor och Mattias och deras vänner som är kriminella och mördar, skjuter och spränger? Och kanske att faster Ingela 54 år är med och vaktar sparkcyklarna? 

Du klagade på att artikeln är snart 8 år, men det är ju ingen större fördel för dig i denna diskussion. Det hade varit det om det nu såg så mycket bättre ut här i Sverige. Men den bevisar att det bara bli värre och värre.

När du hade läst artikeln, kan du då säga att det nu ser bättre ut i Sverige jämfört med 2017 när det gäller kriminella invandrare som mördar och spränger?

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-09 18:48:18 följande:

Ständiga undanflykter när du inte accepterar sanningen. Eller "nyfascister".

Och blanda inte in Åkesson i detta, det är en annan diskussion. Men det var väl vad du kom på för att komma ifrån diskussionen om invandrare och kriminella.

Artikeln var från 2017, och 2015 - 2016 är benämnd som flyktingkrisen. 192 840 personer kom hit och är fortfarande kvar i landet + ett mörkertal.

Och du tror förstås inte att det finns ett samband? Eller handlar artikeln om Victor och Mattias och deras vänner som är kriminella och mördar, skjuter och spränger? Och kanske att faster Ingela 54 år är med och vaktar sparkcyklarna? 

Du klagade på att artikeln är snart 8 år, men det är ju ingen större fördel för dig i denna diskussion. Det hade varit det om det nu såg så mycket bättre ut här i Sverige. Men den bevisar att det bara bli värre och värre.

När du hade läst artikeln, kan du då säga att det nu ser bättre ut i Sverige jämfört med 2017 när det gäller kriminella invandrare som mördar och spränger?

Oj, att SDs partiledare Jimmie Åkesson umgås med gängkriminella är tydligen en öm tå för dig.. 
  • Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-09 19:08:42 följande:
    Oj, att SDs partiledare Jimmie Åkesson umgås med gängkriminella är tydligen en öm tå för dig.. 
    Jag visste att jag skulle få det här svaret! Så fort du inte har någonting att sätta emot, och du vet att du är ute och cyklar, så letar du febrilt efter någonting annat.

Jag ställde en fråga först, och förväntar mig därför ett svar. Så byt inte ämne, det är fegt.

• nattuw
    KillBill skrev 2025-02-09 09:28:57 följande:
    Landets kommuner har lägenheter till förfogande för människor i nöd som står utan bostad.
    Vissa i denna diskussion tycker att vi ska fokusera på situationen 2015/2016, när Europa och Sverige drabbades av flyktingkrisen. Denna kris ledde till att kommunerna under en period behövde fler akuta bostäder. Men den situationen gäller inte längre. Förstår du varför vissa debattörer i tråden fortfarande är fast i en situation som rådde för nästan tio år sedan?
    Personligen anser jag att bostadsbyggandet borde öka. Men det håller inte Sverigedemokraterna och regeringen med om, då de i stället har bromsat byggandet. Idag är bostadsbyggandet på en historiskt låg nivå.
    Om det är något som leder till problem på bostadsmarknaden idag så är det  inte invandringen utan SD och Regeringen som tagit bostadsbyggandet till historiskt låga nivåer..
    Frågan var:
    Tror du Kvinnor med barn som flyr från våld i nära relationer har större eller mindre möjlighet att få hjälp om de måste konkurrera med andra grupper som har förtur i bostadskön?
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-09 19:57:47 följande:
    Frågan var:
    Tror du Kvinnor med barn som flyr från våld i nära relationer har större eller mindre möjlighet att få hjälp om de måste konkurrera med andra grupper som har förtur i bostadskön?
    Vad jag vet så behöver dom inte konkurrera.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-09 10:11:46 följande:
    Att det är ett problem att Sveriges befolkning minskar. Det kommer leda till att andelen arbetsföra (20-67 år) minskar samtidigt som antal ej arbetsföra pensionärer minskar vilket kan leda till arbetsbrist och sjunkande ekonomisk utveckling.
    Här kan du läsa en artikel från Timbro och en artikel från toppmoderaten Per Rosencrantz som tar upp andra konsekvenser än arbetsbrist.  De låga födslotalen kommer enligt artikelförfattarna forma framtidens konflikter och utmaningar på både nationell och global nivå och leda till ökade nivåer av psykisk ohälsa, missbruk och självmord,
    Så du ser en minskande arbetsför befolkning som ett problem.

Då är frågan om du vill att befolkningen skall stanna på samma nivå och att invandring skall kompensera för det lägre barnafödandet i Sverige. Här har vi då problemet att de inte räcker med att personer är i arbetsför ålder. De måste även vara anställningsbar vilket bland annat ställer krav på språkkunskaper och inte allt för avvikande kulturella drag. Samt att det måste finnas tillräckligt med arbeten som genererar ett ekonomiskt mervärde.

Eller vill du att befolkningen skall öka trotts att du i inlägg #2972 påstår att du inte påstått att det behöver bli fler i Sverige.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-09 20:00:53 följande:
    Vad jag vet så behöver dom inte konkurrera.
    Fler som skall dela på samma resurser. Det innebär konkurrens.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?