Inlägg från: Summertime |Visa alla inlägg
  • Summertime

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Vilken rolig tråd. Jag och min man planerar att skaffa barn snart, vi kommer nog börja försöker i september. Har inga barn sedan tidigare. När tror ni att ni kommer berätta för folk? Tänkte också på det med alkohol som någon skrev att det blir ganska uppenbart när man tackar nej ifall man inte brukar göra det i vanliga fall :)

• Summertime
    knyttets skrev 2021-08-12 08:58:44 följande:

Välkommen med! :) Vi har som sagt varit ganska hemlighetsfulla med att vi har börjat försöka. Sen om vi lyckas få till det tror jag vi är mer bekväma med att berätta åt min familj tidigt, då vi är en sån familj som pratar om allt. Skulle också gärna ha min mamma som stöd om det blir missfall eller komplikationer. Men jag tror vi väntar med att berätta åt sambons familj då det inom familjen finns par som haft det ganska tufft med att lyckas så vill vi inte göra så stort nummer av det, sådär av respekt liksom. Sen blir hans mamma lätt otroligt ivrig och jag vill inte hamna i den sinnesstämmningen allt för tidigt :D

Tack! Okej, jo jag kommer nog vilja berätta för min mamma ganska tidigt också :) min mans familj har samma som din, några som har försökt få barn i tre år så där vill man väl vara lite försiktig. Om det nu skulle gå snabbare för oss vilket man får hoppas! Jag har tidigare varit gravid 2 gånger men gjort abort av olika anledningar, den sista gången sa barnmorskan att fostret inte ?levde? eller vad man ska säga så jag är väldigt orolig att få missfall igen?
  • Summertime

Hej! :D nu har vi också börjat försöka så smått. Min senaste mens började den 21a augusti så har antagligen ägglossning till helgen. Har börjat ta ägglossningstest men de har varit negativa hittills men vi får se till helgen om de blir positiva :)

• Summertime

Jag lägger också till mig :)

BIM-lista

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

• Summertime

Grattis!!

Har tagit ÄL test varje dag denna vecka men strecket syns knappt! Fast jag enligt min app ska ha ÄL typ idag eller imorgon. Så irriterande. Hoppas att det kan fungera ändå, har ju väldigt regelbunden mens men fattar bara inte varför testet inte visar något :/

• Summertime
    Juli1990 skrev 2021-09-03 12:48:29 följande:

Vad använder du för ÄL test? 

Testlagrets, de kanske inte är bra? Första gången jag använder test så har ingen aning om vilka som är bra eller inte..
  • Summertime
    Värphönan skrev 2021-09-03 14:08:04 följande:

Hur vet appen att du har äl då? Tempar du så att den har historik på din basaltemp? 

Annars kör den bara det datum den tror att du har äl. Jag har ex kort lutealfas så jag får oftast äl på cd 16-17 (har 27 dagarscykel normalt) men skulle jag gå efter vad en generell app säger så skulle jag haft äl på cd 13-14. Att jag har kort lutealfas lärde jag mig genom äl-tester :)

Nej jag tempar inte, appen har säkert fel haha. Men den räknar ju utifrån min mens, har haft samma app i typ 7 år men det betyder ju inte att den har rätt hehe.
  • Summertime
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:10:11 följande:

Jobbigt att behöva renovera så mycket! Men kul att det blir så fint :) jo jag mår bra av att motionera. För mig mycket i jobbet och gillar att promenera med. Man måste ju absolut inte väga sig. Jag blir bara nojig när jag läser att även lite övervikt är dåligt vid graviditet. Har några kg som sagt. Väldigt jobbigt med vikt tycker jag. Har haft ätstörningar tidigare och det känns jobbigt fortfarande ibland.

Ja jag försöker acceptera känslor som avundsjuka t.ex. Och självklart är glad för hennes skull samtidigt. Spännande att du ska testa, du får uppdatera hur det går :)

Har också några kilos övervikt och är också nojig. Har också haft ätstörningar tidigare så det är ett jobbigt ämne för mig, känns också jobbigt om man väl skulle bli gravid att det ska va väldigt mycket fokus på vikten när man går till barnmorskan.
  • Summertime

Är det någon som inte fått båda Corona vaccinen än? Jag får nu boka dos nr 2 och har ägglossning idag och hoppas ju verkligen att jag blir gravid. Visst kan jag ta vaccinet ändå? Så rädd att det ska påverka på något sätt..

• Summertime
    ChilliChoklad skrev 2021-09-06 13:27:00 följande:

Jag har fått båda. Men jag hade samma känslor som dig för en månad sedan, funderade på om det var värt att ta nu när man försöker bli gravid. Dock tog jag ändå. Jag tycker att risken att bli sjuk i Corona när man är gravid är värre helt enkelt. Så det är bättre att vara vaccinerad innan om du kan.

Ja så tänker jag också. Fick du något av dom under tiden du försökte bli gravid?
  • Summertime
    Kiwikiwi skrev 2021-09-06 13:31:18 följande:

Jag tog andra dosen två dagar innan ägglossning och fick ägglossning som planerat efter det :)

Okej tack för svar! :) ska försöka att inte oroa men man oroar ju sig för allt möjligt just nu känns det som haha.
  • Summertime
    Meemelie skrev 2021-09-08 06:43:13 följande:

Gårdagens positiva test visade sig stämma trots att det passerat bäst före datum!

Grattis!! Så spännande! :D
  • Summertime
    Wave Mother skrev 2021-09-09 13:13:41 följande:

Tror kanske det är för tidigt. Det enda som är annorlunda är att jag har ovanligt dålig hy :) Hoppas på nästa vecka!

Min hy är så dålig också!! Riktigt torr och massa finnar som jag verkligen inte brukar ha i vanliga fall!
  • Summertime
    Willow89 skrev 2021-09-09 18:24:15 följande:

Förstår ingenting! Enligt appen ska ÄL vara imorgon, jag brukar få flytningar och ont i magen dagarna innan men känner absolut ingenting och inte ens lite flytningar. Vad är det som händer med mig!? Börjar nästan undra om jag ens för ÄL den här månaden. Skulle i så fall vara första som jag vet om. :(

Jag hade inga flygningar alls typ denna ägglossning men gjorde ÄL test som var positivt så det där kan nog variera väldigt mycket!
  • Summertime
    Beckizen skrev 2021-09-14 17:18:50 följande:

Halloj!

Jag har en fundering och undrar hur ni hade tolkat eller tänkt. Jag fick mens i fredags som var den dagen jag var beräknad så jag stoppa in min menskopp. Jag har alltid 5 dagars mensperiod eller va man ska säga men den här gången så var det betydligt mindre och redan på söndagen så var det nästan ingenting i koppen, men tänkte att jag väntar till måndagen. När jag vaknar så har jag inte blött mer. Jag vet inte hur jag ska tänka och såklart tar man till google haha och man börjar misstänka massa saker.

Hur hade ni tänkt kring denna situation? :))

Har du tagit ett test?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?