Inlägg från: Blomman223344 |Visa alla inlägg
  • Blomman223344

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej,

Jag o min sambo har försökt bli gravida sen januari i år. Jag är 29 år och han är 32 år.

Använder oss av clearblue fertilitetsmonitor och tempar med natural Cycles. + tar folsyra.

Enligt NC ska jag få min mens på måndag.

Kunde inte hålla mig så tog ett test imorse (ett av RFSU)

Och de va jättenegativt, de blev ett streck direkt bara.

Ska invänta o se ifall mensen kommer på måndag, annars tar jag ett nytt test då, men känns verkligen inte som att de e vår tur denna månaden heller?

Hade ni kontaktat barnmorska nu eller väntat?

Vet att man ska ha försökt aktivt 1 år innan man får hjälp.

Men tänker om de kan ge något tips eller kanske ta blodprover redan nu?

• Blomman223344
    Värphönan skrev 2021-09-19 07:40:17 följande:

Kontaktar ni en privat fertilitetsklinik så kan de säkert hjälpa er redan nu. Men hos mvc Gör de förmodligen ingenting alls :( är det första barnet?

Ja de är första barnet.

Vet liksom inte vilken ände man ska börja i, man trodde inte att man skulle hamna i denna sitsen själv då alla mina kompisar har blivit gravida så enkelt om man får uttrycka sig så.

Bor i Skåne, är det någon som har erfarenhet av någon privat klinik där som ni hade kunnat rekommendera?
  • Blomman223344
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-19 08:54:29 följande:

Hej och välkommen! :) Det tar ju olika lång tid för alla, men förstår att ni gärna tar emot hjälp redan nu. Grejen är att ni kan ju säga att ni försökt ett år, så länge det inte finns dokumenterat att du tog ut en spiral ett visst datum eller så. Så gjorde en bekant till mig efter 6 månaders försök, hon kände på sig att något inte stämde. De fick hjälp genom ivf och har ett barn nu :) Sen har jag en annan bekant där det tog hela tre år trots att inget var fel, men det gick till slut. De allra flesta kan bli hjälpta med ivf som jag förstår det. Om det nu blir aktuellt. Kanske är du redan gravid nu, man vet ju inte vilka symtom man borde känna. Skickar en kram till dig och håller tummarna för positivt resultat snart <3

Hej,

Tack snälla för din förståelse kring detta.

Man har ju som många andra googlat sönder och många säger att de inte är något konstigt att de kan ta upp till 1 år.

Men när man gör allting ? rätt ? och de ändå inte tar sig så blir man orolig.

Det finns inget dokumenterat mer än att jag hämtar ut p-piller, och de minns jag inte när senaste gången var.

Kan de va en sån sak de kan säga att man hämtat ut p-piller o då räknar dem kallt med att man ska ha tagit alla dem?
  • Blomman223344
    Blomman223344 skrev 2021-09-19 09:56:10 följande:

Hej,

Tack snälla för din förståelse kring detta.

Man har ju som många andra googlat sönder och många säger att de inte är något konstigt att de kan ta upp till 1 år.

Men när man gör allting ? rätt ? och de ändå inte tar sig så blir man orolig.

Det finns inget dokumenterat mer än att jag hämtar ut p-piller, och de minns jag inte när senaste gången var.

Kan de va en sån sak de kan säga att man hämtat ut p-piller o då räknar dem kallt med att man ska ha tagit alla dem?

Ska tilläggas att senaste gången va någon gång under 2020 som jag sist hämtade ut p-piller.
  • Blomman223344
    Värphönan skrev 2021-09-19 12:45:19 följande:

Har ni pratat om det, alltså hur lång tid det tagit att bli gravida? Eller har de bara meddelat att de är gravida? Min erfarenhet är att det är först när man själv tar upp sin krokiga resa som andra öppnar sig om sin.

För oss tog det 9 försök med första barnet. Betalade för privat utredning och allt visade sig fint utom mina äggrecerver som va låga så vi fick rådet att inte vänta för länge med syskon.

Mina kompisar har blivit gravida efter typ så 2-4 månader och när de har berättat om det, så har de varit den, ? vi trodde inte de skulle gå så fort, eller vi va inte beredda på de ?

Och det sticker så klart ännu mer i mina ögon när jag får höra de.

Jag o min sambo har valt att hålla hela grejen med att försöka bli gravida för oss själva då vi inte vill ha någon press på oss.

Ju längre tiden går ju jobbigare blir det.
  • Blomman223344
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-19 10:18:33 följande:

Tror inte någon kollar det. Tänker att hade du tagit ut spiral då syns det rätt tydligt i din journal när en läkare sen har tid med dig. Men bara för du hämtat ut p piller behöver du inte ha tagit dem. Man kan ju hämta dem och sen ångra dig, det har inte någon annan med att göra. :) Annars finns det så klart privata kliniker, vet inte vad det kan kosta. Tycker det är okej med en vit lögn annars, när man ligger hyfsat nära ett år och är orolig och vill ha svar och ev hjälp snabbare. Men du ska bara göra det som känns rätt för dig/er. Sen menar inte jag att det skulle vara något fel. Många här har lyckats efter omkring ett år utan att behöva söka hjälp. Men tänker att om det stillar oron och man känner att man liksom gör något som kan leda framåt så är det ju bra att söka hjälp.

Det är ju faktiskt sant, dem kan aldrig kolla upp ifall man tagit p-pillerna eller ej. Men är så rädd för att bli nekad hjälp, och de är det som gör att jag lite drar mig för att ringa någon om det här.

Just som du säger, så hade de varit skönt för o stilla oron och känna att man e på rätt väg eller vad man ska säga.

Min sambo tycker att går de inte nu på detta försöket att vi ska börja med och kontakta barnmorska på vårdcentralen och ta de därifrån. Men jag är som sagt lite osäker, och för att man som tjej känner sig misslyckad?
  • Blomman223344
    Värphönan skrev 2021-09-19 21:20:28 följande:

Det tillhör nog ändå ovanligheterna att det går såpass lätt för alla ens vänner. Inte för att det är någon större tröst just nu.

Men hur länge har ni försökt nu?

Snart kommer det perfekta förhållandet för ägg och spermier och ni får ett pyre tillslut <3

Ja.. det gör det kanske. Men rent generellt alla som jag har i min omgivning har haft de enkelt och de gör att jag känner sån enorm stress över de.

Vi har försökt sen januari i år.

Nu tror jag mensen är på ingång tyvärr.. tog ett test imorse och de va negativt.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?