• 986247391

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

nomina skrev 2021-11-15 13:02:45 följande:

Hej på er! Har en fråga om äl-test om någon har mer erfarenhet kring dessa...

Om man bara kan få till det en gång för att försöka, när rekommenderar ni då? Dagen före förväntad höjning, dagen för positivt äl-test eller dagen efter?

Vi planerar att iallafall försöka just när stickan testar positivt men vi kanske tänker fel??

Vi går i samma tankar, jag jobbar ?kontorstider? denna vecka, medan min man jobbar kvällsskift så vi är inte hemma och vakna samtidigt innan fredag, men gissar på att ÄL-testet blir positivt idag/imorgon. Vår tanke var att försöka få till det åtminstone samma dag som testet är positivt och gärna dagen efter, men det bygger på att jag går upp mitt i natten när han kommer hem.
  • 986247391

Har ni något bra tips på koffeinfritt te som är okej och dricka ?större? mängder av? (Kanske 4-6 koppar om dagen)

Skulle gärna dricka två små koppar kaffe morgon och lunch och dricka något te i mellan, men blev inte klok på Livsmedelsverket, känns som dom indirekt avrådde från allt te i ?större? mängd?

• 986247391
    Värphönan skrev 2021-11-16 15:15:49 följande:

Skulle säga att rooibos och örtte är rätt safe att dricka. Dock ska man inte konsumera för mycket fänkål, lakrits och ingefära som gravid så örtteer ska man nog inte dricka i för stora mängder beroende på vad de innehåller :) själv varierar jag mellan olika teblandningar för att inte få för stort intag av ex lakritsroten (älskar lakritste)

Men de två har inget koffein i sig normalt iaf :)

På Livsmedelsverkets hemsida avråder dom från örtte och rooibos, speciellt i dagligt intag, även tex koffeinfritt earl grey (vilket annars är mitt go-to) avrådes pga bergamott. Känns som att alla sorter avråds mer eller mindre?
  • 986247391
    Värphönan skrev 2021-11-16 17:02:56 följande:

Ok när jag sökte på te så fick jag upp detta

? Rooibos, kamomillte eller andra kvällsteer innehåller inte koffein. Livsmedelsverket tittar just nu på om det kan vara skadligt med sådana typer av örtteer när man är gravid.?

Så tycker deras svar verkar oklart isåfall.

Ja det verkar inte vara så studerat hur olika teer påverkar och därför avråddes det mesta i ?större? mängd eller regelbundet.

Hade ju varit gott med något varmt att ersätta kaffet med, men det får kanske bli vatten ändå
  • 986247391
    nomina skrev 2021-11-24 17:27:18 följande:

Var ute på ärenden idag och plötsligt känner jag att det bubblar till i trosorna. Går på toa och torkar mig, är en mindre vit krämig flytning, luktar nästan inget.

Jag har varit gravid tidigare men minns inte att jag haft flytningar, har nu på äldre dagar inte lika mycket flytningar som för 10 år sen..

Min fråga, någon som haft denna typ av flytning vid graviditet? Är på äl+7

Nästan exakt samma sak hände mig igår, på ÄL+6. Har haft p-stav senaste 10+ åren(tog ut den i aug och är nu på andra cykeln) och knappt haft flytningar alls, men igår kom en rätt så krämig flytning så pass att det kändes blött.
  • 986247391
    nomina skrev 2021-11-24 19:51:59 följande:

Det blev inte jätteblött i trosan eftersom jag gick på toa max 5 min efter jag kände att det kom och torkade mig.

Jag tänkte att det kanske är UVI, men då brukar det lukta mer illa och inte se så vita ut (vill jag minnad det)

Då ligger vi ganska nära varandra :) när har du BIM? Ska du våga börja testa dig snart?

Jag har inga ?vanliga? tecken på UVI, men det var ett par år sen jag hade det sist så minns inte riktigt hur det kändes i början.

Enligt appen jag använder har jag BIM 1/12, men har precis börjat använda den så vet inte hur exakt den är. Förra (och första) mensen kom bara 11 dagar efter positivt ÄL-test så det är möjligt att den kommer innan 1/12 också. Jag tänkte försöka hålla mig från att testa tills på söndag. Hur tänker du?
  • 986247391

Hoppet denna månad är nog så gott som ute. Vaknade idag på ÄL+ 10 med lite blod i trosan, enligt appen ska BIM vara på onsdag men förra (och första) cykeln kom mensen på ÄL+ 11 så chanserna att det ska vara en nidblödning känns små?

• 986247391

Någon som använder Fitbits app för att logga ÄL och mens?

Första cykeln hade jag ÄL 22/11 och mens 10dagar senare. Nästa ÄL kom på CD 17, och mensen igår på dag 10.

Men enligt appen bör nästa ÄL ske redan på CD 13 och mens 14 dagar senare. Hade ni vågar lita på att appen stämmer? (Appen är inställd på 26 dagar med 5 dagars mens)

• 986247391
    BounceBambi skrev 2021-11-28 10:48:48 följande:

Jag hade inte litat på appen. Jag har ägglossning på olika cykeldagar men hittills alltid lika långt mellan ÄL och mens. Tror appen inte anpassar sig specifikt efter dig utan på någon standardformel. Tänker att appar är bra för att kartlägga men inte förutse helt.

Nej det känns som att den gör lite som den vill. Innan jag la in mens igår hade den sagt ÄL 16/12 och sen flyttades den en hel vecka.
  • 986247391

Vad gör ni för att öka oddsen? Jag äter folsyra, slutat snusa, minskat på antalet kaffekoppar och slutat dricka alkohol.

Testar även med ÄL-stickor. Går i tankarna på att testa något mer, men vet bara inte vad av allt som är bäst. Cykeln verkar ligga på 26dagar, ytterst sparsam mens (skulle lätt kunna ha samma binda 24h), har under mina 2 cykler inte märkt av några äggviteflytningar och verkar bara ha 10 dagar mellan ÄL och mens.

Vad använder ni? Rosenrot, D-vitamin, fertilitetsglidmedel, bisolvon?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?