Inlägg från: Anonym (smal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smal)

Fet bonusson

En vän hade problem med ett av sina barn och han fick diabetes 2 vid 14 så nu är han smal som en klädstång efter att varit tvungen att lägga om allt vad kost heter. Omställningen är jättejobbig för hela familjen och man måste gå upp på natten och kolla blodsocker på sitt barn flera gånger för det bara far omkring i början.

Det kan ni lägga fram som exempel till boendeföräldern.

www.diabetesportalen.lu.se/artikel/aggressivare-typ-2-diabetes-hos-barn

Fördelen med att agera nu är att pojken ska växa en bit till, så om man bara får koll på kosten hade hans vikt säkert kunnat räta ut sig på bara ett år.

Om han hinner bli 16 med motsvarande extrakilon och helt utan rörelse i vardagen blir allt mycket svårare. Mår man dåligt är också träning en väg till ökat välbefinnande som inte är kopplat till fler kalorier.

-

Själv är jag arg för att min mamma inte tog tag i min övervikt på ett hälsosamt sätt när jag gick i mellanstadiet. Stillasittande och lösgodis gjorde att jag hade två bilringar och två cykeldäck på magen då och det mår man inte alls bra av.

Som tur var fick jag själv nog och bara drog åt bältet så hårt att det kändes obekvämt att äta, i slutet av sexan. För tjejer ska ju vara smala, eller nåt. Började röra mig lite mer och åt bara knäckebröd/morötter på skollunchen, men ibland också bara en godisklubba på hela dagen.

Ett år senare var jag smal.

• Anonym (smal)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 20:30:05 följande:
    Ja de har velat fokusera på viktigare saker då mycket inte funkar

Går inte i skolan (inte gjort sedan början sv 3:an). Börjar nu femman.

Sitter o spelar tvspel/data till sent varje dag och hela dagarna

Går inte ut

Har inga vänner kvar (på grund sv elak mor dem)

Sömnsvårigheter och ångest

Mm mm

Socialtjänsten menar att det skulle förstöra relationen mellan föräldrarna helt och inte rekommenderas nu. Men det blir förmodligen oundvikligt aktuellt om det fortsätter så här
    Alltså, man kan få ångest och sömnsvårigheter bara av att ständigt överkonsumera socker, så jag tror mycket hade funkat bättre om man kunde förklara det för honom och komma överens om en tidsgräns på kvällen efter vilken han slutar äta/dricka annat än vatten. 

En liten förändring kan ibland göra mycket och man måste börja någonstans.
  • Anonym (smal)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 22:08:34 följande:
    Absolut men mamman vill inte ta den fighten och det är inte något jsg bsra däger utan hon uttrycker det bokstavligen så.

Hon ör av uppfattningen att barn ska bestämma så mycket som möjligt över dig själva och att man inte ska tvinga barn. Därav att han får ära vad han vill och är sugen på.
    Ja, och det är därför jag säger att man måste förklara varför detta kan hjälpa honom och diskutera fram en lösning snarare än att bara förbjuda och tvinga.

Det behöver inte bli en "fight" bara för att man har ett samtal, då gör man någonting fel.
  • Anonym (smal)
    Tow2Mater skrev 2021-07-26 23:35:18 följande:
    Bull, det är inte alls billigare. Men det är lättsamt.
    Jag försökte laga mat till min vän som bor i London sen många år, och det gick inte att handla på ett stort Sainsburys och laga vanlig svensk husmanskost (färsbiffar med potatis och sås t.ex.) billigare än att köpa kinamat, t.ex.

Så första åren levde han på takeaway för att det var billigare.
  • Anonym (smal)
    Tow2Mater skrev 2021-07-27 01:16:42 följande:
    Vet inte vad du behöver för din svenska middag, gissar han hade varken kryddor eller nåt annat hemma.

Salisbury, ingredienser till kycklingwok för två personer, totalt under £6:
    Sainsbury's Free Range Fresh Egg Noodles 410g £1.19
    Sainsbury's Mixed Vegetable Stir Fry 325g £1.00
    Sainsbury's Sticky Korean BBQ Stir Fry Sauce 175ml £1.00
    Sainsbury's British Fresh Diced Chicken Breast 410g £2.70

Random Kinarestaurang i London, per Tripadvisors "The 10 best cheap chinease restaurnats in London":

Hot Wok Kitchen - Chicken Chow Mein £8.50  (per person/portion)
    Men nu köper du halvfabrikat, det är inte alls samma sak som att laga från grunden. Bl.a. färska grönsaker och frukt är det som är dyrast, som också någon ovan skriver. 

Sen var detta hyggligt många år sen och jag vet inte hur det har blivit nu men då gjorde vi tre försök den veckan och det var dyrare, helt enkelt. 
Svar på tråden Fet bonusson