Fet bonusson
En vän hade problem med ett av sina barn och han fick diabetes 2 vid 14 så nu är han smal som en klädstång efter att varit tvungen att lägga om allt vad kost heter. Omställningen är jättejobbig för hela familjen och man måste gå upp på natten och kolla blodsocker på sitt barn flera gånger för det bara far omkring i början.
Det kan ni lägga fram som exempel till boendeföräldern.
www.diabetesportalen.lu.se/artikel/aggressivare-typ-2-diabetes-hos-barn
Fördelen med att agera nu är att pojken ska växa en bit till, så om man bara får koll på kosten hade hans vikt säkert kunnat räta ut sig på bara ett år.
Om han hinner bli 16 med motsvarande extrakilon och helt utan rörelse i vardagen blir allt mycket svårare. Mår man dåligt är också träning en väg till ökat välbefinnande som inte är kopplat till fler kalorier.
-
Själv är jag arg för att min mamma inte tog tag i min övervikt på ett hälsosamt sätt när jag gick i mellanstadiet. Stillasittande och lösgodis gjorde att jag hade två bilringar och två cykeldäck på magen då och det mår man inte alls bra av.
Som tur var fick jag själv nog och bara drog åt bältet så hårt att det kändes obekvämt att äta, i slutet av sexan. För tjejer ska ju vara smala, eller nåt. Började röra mig lite mer och åt bara knäckebröd/morötter på skollunchen, men ibland också bara en godisklubba på hela dagen.
Ett år senare var jag smal.