Fet bonusson
Nu är jag lite ” motvalskärring” här… och tycker att ni fokuserar fel… för att vikten ska gå ner måste måendet först bli bättre. Om man är deprimerad vilket majoriteten av alla hemmasittande är ( och majoriteten har även en npf-diagnos ofta autism ) så har man ingen ork..att bara resa sig ur sängen är ofta nästan oöverstigligt att då kräva att man ska ut o röra på sig ,aktivera sig är sommar bestiga ett berg. Att spela dataspel online är ofta en livlina för dessa barn..det är deras enda socialaktivitet ..de barn som gör detta har oftas lättast att med rätt anpassningar och stöd ta sig tillbaka till skolan
men om man fokuserar på och förbättrar måendet kommer orken ” på köpet” man orkar och vill igen umgås med andra och även klarar av att ta sig utanför rummet/huset.
tyvärr är ju köerna till BUP/Bum eller vad det heter där Ts bor alltför långa och för att få utredning krävs att man åberopar det fria vårdvalet och är beredd att åka en bit ( efter att man stått i kö jag tror det är 3 mån har man rätt till detta, BUP/Bum kan bistå med en lista på privata aktörer som ingår o som man själv då får ringa runt till)
Baserat på Ts skulle jag tro att pojken behöver inte bara hjälp med en utredning utan även ev medicinering för måendet …tyvärr kan vissa av dessa mediciner även om de hjälper för måendet få den tråkiga biverkningen av viktuppgång men det gäller inte alla …endel går ner i vikt istället …
om jag vore Ts sambo skulle jag fokusera på att själv kontakta BUP , åberopa det fria vårdvalet och själv ringa runt om mamman nu själv är sjukskriven och har hand om pojken på heltid så är det inte säkert att hon orkar ta i tur med detta och då kan ju pojkens pappa ta sitt föräldraansvar och ta den delen så att mamman kan få släppa det
( sedan en annan sak… jag har själv gått igenom detta med hemmasittande …mitt barn gick upp mycket i vikt först av att vara deprimerad och orörlig men sedan som biverkning av medicin , efter byte av medicin kämpar vi oss neråt..mitt barn har aldrig ätit onyttigt, detta var det barn som alltid ätit nyttigast av alla, vi är en aktiv familj där syskonen och även detta barn innan hen kraschade och blev hemma sättare även tränade regelbundet .. syskonen o vi föräldrar är normalviktiga ,vi bor så att ta sig till en affär /snabbmats ställe inte är det enklast så det som finns att äta är det vi föräldrar köpt hem… trots detta gick mitt barn upp mycket i vikt och blev gravt överviktig..vi kom in på barnmedicin pga detta och bla fick vi gå i en grupp med andra barn ( tonåringar) i samma ålder…vad jag såg på de andra familjerna var att av 6 familjer var det 2 där minst en förälder själv var överviktig ..de andra 4 familjerna var föräldrarna normalviktiga och aktiva )Idag är mitt barn sakta på väg ner mot normalvikt igen,hen är själv motiverad och tänker på vad hen äter och vilka val hen gör..hen är igen aktiv och rör på sig mer och mer men utan medicinering mot måendet ( även om den bidrog till viktökningen) och även medicin för adhd så hade hen aldrig varit där hen är idag…tillbaka i skolan och mer o mer aktiv.)