Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Bada i simhall efter vaccination?

Griseknoen35 skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:
    alltså det är ju enorm skillnad på att träna och plaska och stoja lite  med sin 5åring i simhallen..... Och hänvisa gärna till källa när du kommer med påståenden annars är din trovärdighet låg. 
    Visst är det skillnad på ett träningspass och lek i badet, men även att "plaska och stoja lite med sin 5åring i simhallen" är en ansträngande aktivitet för kroppen - att röra sig i vattnet är ju generellt bra träning pga motståndet i vattnet. Om man alltså ska skona sin kropp är det inre rekommenderad att gå till sinhallen, oavsett om man simmar "på riktig" eller enbart plaska.
    Att man ska skona sig i 3 dagar är vad varenda läkare säger till varenda person vid varenda covid vaccination där jag bor. Det tillhör standard upplysningen inför vaccinationen. Saken med hjärtmuskelinflammation har jag läst i flera tidningsartikler som handlade om biverkningar och vid mitt andra vaccination uppmärksammade mig även läkaren p
    å detta.

Och nej, jag kommer inte att leta efter källor. TS ställde en fr
    åga och jag gav henne en välmenande svar om att det inte är klokt att göra som hon tänker. Om hon nu inte tror på det och/eller inte bryr sig är det hennes sak. Jag kommer inte att leta efter bevis, för meningen med mitt svar är itne att vinna någon diskussion, utan att uppmärksamma en som frågade om potentiella faror med hennes förehavande.
  • Spucks
    FtS70 skrev 2021-09-02 10:20:23 följande:

Spucks gör klokt i att inte leta efter källor. Jag citerar vårt informationsmaterial: No research has shown that it?s harmful to exercise after getting the vaccine.

Säger den som inte anger någon källa själv ....
  • Spucks
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-09-02 11:14:09 följande:
    Skitsvårt att googla själv eller?? www.healthline.com/health/fitness/exercise-after-covid-vaccine

Visst kan jag googla, men om man klagar på att någon inte hänvisar till källor bör man väl göra det själv, tycker du inte det?

Och som sagt: jag har fått informationen av läkare och om det, där jag bor, är vad varenda läkare måste säga i samtalet innan vaccinationen väljer jag att lyssna på det. Det gör ingen skada att skona sig i några dagar efter vaccinationen för säkerhets skull, men det kan möjligtvis gör skada att inte lyssna på råden. Därför anser jag det som den enda vettiga alternativen att lyssna på läkarna.
    Om nu ni eller TS inte vill göra det är det s
    åklart upp till er. Fast varför ni blir så extrem upprörda över detta och känner behovet att hoppa på mig har jag faktist svårt att förstå.

Dessutom har än s
    å länge varje läkare vid varenda vaccination jag eller mina barn har fått sagt att man inte ska bada inom de närmaste timmarna (kommer inte ihåg hur många det nur var, kanske 3) eftersom man faktist har ett sår som kan bli infekterad. Det är alltså en till anledning att inte gå i simhallen direkt efter.

• Spucks
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-09-02 11:37:32 följande:
    Jag har vaccinerat mig och inte blivit informerad om nånting kring träning, varken för covid eller andra vacciner. Självklart gör det ingen skada att vila, absolut, men det blir desinformation att påstå att man får hjärtmuskelinflammation (som enligt 1177 oftast går över av sig självt) och skrämma upp folk, när det inte ens finns belägg för det.

Som jag tipsade ts längre upp så finns det vattentäta plåster som man kan bada med, om man absolut vill.
  • Spucks
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-09-02 11:37:32 följande:
    Jag har vaccinerat mig och inte blivit informerad om nånting kring träning, varken för covid eller andra vacciner. Självklart gör det ingen skada att vila, absolut, men det blir desinformation att påstå att man får hjärtmuskelinflammation (som enligt 1177 oftast går över av sig självt) och skrämma upp folk, när det inte ens finns belägg för det.

Som jag tipsade ts längre upp så finns det vattentäta plåster som man kan bada med, om man absolut vill.
    Jag bor inte i Sverige, jag bor i Österrike och då är det krav på läkarsamtal innan vaccinationen. Det finns standard frågor som läkaren måste ställa (tex. om man känner sig frisk, har varit sjuk på sistone, osv.) och standard information läkaren måste ge till den som vaccinerar sig, som informationen om att man ska skona sig och undvika solen i tre dagar, vilka biverkningar som är vanliga och harmlösa och vilka mediciner som är bra att ha hemma och ta vid behov. Vid andra vaccination fick jag även ytterlige information om den nämnda hjärtmuskelinflammation men extra uppmuntran om att ta det lungt de närmaste dagarna och sedan även ytterlige information om tecken på trombos och när man ska uppsöka läkare.

Om ni nu tror p
    å det eller inte och om ni nu följer de rekommendationerna eller inte bryr jag mig inte i det minsta om. Med TS har frågad och jag har därför delad med mig av informationerna jag har fått. Själv är jag faktist tacksam att jag har fått de där informationerna, oavsett om det nu finns vetenskapliga bevis på detta eller om det enbart handlar om misstanker eller potentiella sammanhang. För jag tycker att det är bättre att ta det lungt i några dagar, vilket inte har några negative konsekvenser alls, och vara på den säkra sidan än att strunta i allt som inte är bevisat och kanske riskerar allvarliga komplikationer.
  • Spucks
    Anonym (Andreas) skrev 2021-09-02 12:12:57 följande:
    Du glömmer en stor grupp människor som har fysiska jobb och som INTE har några restriktioner efter sitt vaccin. Gymnastiklärare i skolan, PT, fitnessinstruktörer, simlärare, badvakter, elitidrottare, asfaltsläggare, byggjobbare, bönder, skogsarbetare, sotare, en stor mängd sjukvårdspersonal, brandmän, poliser, väktare...

Jag tillhör en av dessa kategorier ovan och jag var tillbaka på jobbet så fort jag tagit sprutan. Enda information jag fick var att jag ska gå hem om symptom på frossa etc dyker upp.
    Nej, jag glömmer inte någon. Vad du däremot glömmer är vad jag redan skrev flera gånger: att jag helt enkelt delar med mig av informationer jag har fått och att jag inte bryr mig vad ni gör av dem.
  • Spucks
    Anonym (xxx) skrev 2021-09-02 15:30:19 följande:
    Eftersom du skriver saker som saknar relevans. Det finns ingen forskning som säger att det de regler du säger åt TS att följa stämmer. Du skrämmer upp folk utan någon vetenskaplig grund. Dessutom vill du få det att låta som att det är en sanning. Om nu risken är så stor som du tror, att något ska hända, tror du inte att fler hade uppmärksammat detta?

Men det är ju super att man i Österrike kan stanna hemma i tre dagar från jobbet efter sprutan och skona kroppen. Vem betalar för det? Arbetsgivaren?
    Jaha, om man inte bevisar något med att länka till forskning blir det raderad? Konstig, det har jag aldrig upplevt här innan, att alla kommentarer som saknar vetenskaplig bevis blir borttagen.
    Och skrämmer upp folk? Om du blir uppskrämmt att jag delar av mig av rekommendationer jag fick, är det din sak. Själv blev jag inte alls skrämmd, jag tänkte "Bra, då ska jag skona mig för att vara på den säkra sidan."

Nej, man kan inte stannar hemma fr
    ån jobbet in Österrike efetr vaccinationen, om man inte är sjuk. Det är upp till var och en om hen följer rekommendationerna eller inte. Om man har ett jobb som innebär fysisks arbete kan man ju välja en dag innan man är ledig. Man har faktist även eget ansvar för sin hälsa också, vet du!?
  • Spucks
    Anonym (xxx) skrev 2021-09-02 15:46:07 följande:
    Du förstår inte. Det är helt OK. 
    Vad är det du anser jag inte förstår?
  • Spucks
    Anonym (xxx) skrev 2021-09-02 15:59:33 följande:
    Varför raderar ni hela tiden inlägg jag skrev

Ja, det har du rätt i, det förstår jag verkligen inte. För som sagt finns det massor med inlägg i olika tråder som innehåller olika påstående utan någon vetenskaplig bevis. Det finns alltså nog ingen krav att bevisar allt man skriver. Dessutom har jag vid senare inlägg förklarat att det var informationen jag själv fick av läkare - hur ska jag bevisa det? Ska jag gå tillbaka till vaccinationsstället och filma när läkarna ger sina rekommendationer, så att jag sedan kan bevisa här att det är verkligen vad som sägs?

Jag tror hellre att det är som jag har läst för någon månad sedan när det handlade om raderingar av inlägg: att några moderatorerna helt enkelt tar bort allt som någon anmäler, utan att kolla om det bryter mot någon regel.

• Spucks
    Anonym (M) skrev 2021-09-02 16:21:00 följande:
    Fick du alltså denna rekommendation när du vaccinerade dig? Av läkare? När jag vaccinerade mig var ingen läkare närvarande så vitt jag vet.

Det är ingen rekommendation som jag fått när jag vaccinerat mig. Däremot har läkare jag samtalat med sagt att man ej bör träna om man får biverkningar aom feber, förstorade lymfkörtlar mm - precis som man inte bör det om man får dessa symptom av andra skäl. Men detta svar fick jag på en aktiv fråga, någon allmän rekommendation om att undvika rörelse, även "lindring", i flera dagar oavsett biverkningar fick jag inte. Märkligt att det är så olika. Jag hittar inte heller något om detta i 1177s info om vaccinet. Om det är en viktig rekommendation borde den ju vara det överallt och dessutom tydlig.
    Som jag skrev i mina inlägg bor jag i Österrike och då är det krav på läkarupplysning innan vaccinet och där ingår som standard uppmaningen att skona sig i tre dagar. 
    Dessutom utförs alla vaccinationer (med f
    å undantag) av läkare.
  • Spucks
    Anonym (M) skrev 2021-09-03 06:14:58 följande:
    Ja jag såg det sen var lite snabb och svarade innan jag läst hela tråden. Det lät på dig i början som att det var en självklar grej som alla borde veta. Men mig veterligen är det ingen rekommendation man går ut med generellt här i Sverige, så här känns nog inte vila lika självklar allmänkännedom. . Men självklart låter det ju rimligt att vara lite extra lyhörd på sin kropp under tiden den bearbetar ett vaccin, fast om direkt vila i hela tre dagar vore något som anaågs viktigt borde man ha fått info om det. (Med en brasklapp för att jag förstås kan ha missat något).

Är man orolig eller funderar över såna här saker är det nog alltid bäst att kontakta vården för att känna sig trygg.
    Innan den här tråden antog jag faktist att det är samma rekommendationer som ges ut i Sverige, för det handlar ju om samma vacciner.
Svar på tråden Bada i simhall efter vaccination?