Inlägg från: Vicktoria88 |Visa alla inlägg
  • Vicktoria88

BF juni 2022

xnfsm skrev 2021-11-11 11:40:28 följande:

Fråga gällande matvanor. Jag kör normalt sett periodisk fasta och äter första målet kl 12 på dagen och sista runt 20-21, det funkar bäst med min livsstil. Nu funkar inte det pga gravid och illamående så just nu äter jag frukost, lunch, middag och något kvällis. Hur ofta äter ni? Typ tidsintervall.

Jag äter typ konstant, haha, mina tänder kommer inte vara på topp efter detta. Fast när jag ska äta riktig mat har jag typ svårt att få i mig den, blir liksom illamående när det blir för mkt. Kött är speciellt svårt att få i sig, fisk går bättre. Men frukt, yoghurt, mackor och kex känns det inte som det finns något stopp för just nu!

Har du fått gått på något mer VUL? Blöder du fortfarande?
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-11-11 23:13:23 följande:

Haha tandhaveri efter graviditet typ. Samma här med riktig mat! Lättare med kolhydrater så som bröd, kex, frukostflingor osv.

Blöder inte och har inte gjort det mer sen sist. Har dock sån värk i magen, långt nere och i ländryggen. Väldigt ont/känsligt. Fick ett till VUL som är nu på måndag! Hoppas se en bebis som är i vecka 10! Hur har det gått för dig?

Haha ja nästan så.

Åh vad skönt att det har slutat, man blir ju så orolig även om man vet att det är vanligt! Okej, kan det inte vara för att det växer som det gör ont? Jag har också som mensvärk tillochfrån men tänker att det är för att livmodern växer. Jag har inte blödit nått mer heller sen v 7 men drömmer att jag börjar blöda varje natt typ, så sjukt.

Var på VUL i tisdags på IVF kliniken och då var den 2,2 cm och rörde till och med på sig, så häftigt att se! V 9+1 idag!

Måste ni också gå upp och kissa ofta på nätterna? Skojar inte när jag säger att jag ibland går upp 3-4 ggr, är det normalt verkligen såhär tidigt?
  • Vicktoria88
    EIJ90 skrev 2021-11-13 07:06:46 följande:

Hej tjejer. Är nu i vecka 7+3 och tycker jag börjar känna av liite sveda/brännande känsla där nere. Svårt att peka ut exakt var. Känns inte som att det är innuti slidan utan mer yttre del. Gör inte mer ont när jag kissar utan mer dov känsla hela tiden. Bör man kolla upp om det är svamp eller kan det vara urinvägsinfektion? Jag har nog aldrig haft urinvägsinfektion och tror typ svamp en gång. Det luktar rätt starkt när jag kissar. Var kollar man upp sig, är det bråttom och ska man kolla i helgen?

Tacksam för kloka tankar

Hej!

Vad kul, grattis till graviditeten!

Jag hade precis samma i några dagar för någon vecka sen, köpte test för urinvägsinfektion på apoteket, fick bara utslag på protein i urinen men enligt vår IVF läkare kunde man ha det som gravid. Luktade typ fränt för mig när jag kissade. Det gick över för mig så jag har inte kollat upp det nått mer men läkaren sa att jag skulle kontakta vårdcentral om det kom tillbaka för att kolla urinvägsinfektion. Hon sa också att det kunde ha varit en liten svampinfektion som gått över men att man kunde testa receptfritt Pevaryl från apoteket.

Hoppas det gav dig lite svar :)
  • Vicktoria88
    hurtänktedunu skrev 2021-11-15 12:16:35 följande:

Bebisen mådde super bra och växer som hen ska. Lyckan nu alltså

Åh vad roligt! Grattis! Sån lättnad när man får se det!

Såg att du skrev att du bor i Strängnäs, jag bor också typ 15 min utanför Strängnäs, undrar vart du hittat gyn som gör privat VUL? För visst skrev du att du gick privat tidigare? :) Eller har du bokat i Stockholm?
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-11-15 17:07:57 följande:

UL gick bra, det såg ut som det skulle. Bebis på 2,5 cm med hjärtslag :?-) tacksam!

Skönt att höra, stort grattis!
  • Vicktoria88
    hurtänktedunu skrev 2021-11-15 14:52:05 följande:

Tack. Jätte stor lättnad. Dom öppnade en ny klinik i somras i löt i strängnäs. Gamla sjukhuset där.

Kvinnohälsan samma som i Eskilstuna som utökat hitåt. Går att boka tider på deras hemsida och kostar bara 400kr.

Först tänkte vi åka till Västerås och göra men det kostade 1200 så detta blev mycket lättare. Så skönt. Har vart där två gånger nu. Nipt gör vi dock i stockholm

Jaha okej, ja men den känner jag till! Jag trodde dock inte att man kunde boka där när man var gravid men det är nog nått jag bara fått för mig isåfall! Kanon att de har börjat med webbokning ju, helt jäkla omöjligt att komma fram på deras telefonsvarare ju.

Super att veta om oron blir för stor, tack för tipset, imorgon är det 3 veckor kvar till nästa ultraljud men då kommer jag vara i v 13, får se om man står ut tills dess.

Så kul att allt såg bra ut för er idag!
  • Vicktoria88
    hurtänktedunu skrev 2021-11-16 11:41:31 följande:

Ja jag har 3 veckor och 1 dag till nästa ultraljud. Då är jag 12+4. När har du bf?

Jaa det känns ju länge med 3 veckor, tänk om man skulle ha behövt vänta tills v 12! Hade varit så jobbigt!

Jag har BF 16 juni (om jag räknar enligt IVF) men har på båda ultraljuden legat en dag före beräkningen så får se vad de säger vid ultraljudet på MVC, kanske blir 15 juni då. Du borde också ha där någonstans? Vi kanske ses på BB sen, haha.
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-11-16 09:32:52 följande:

Oerhört skönt! Har du något UL inbokat?

Ja jag har den 7 dec, är då i v 13 så ska bli skönt, då kanske man kan slappna av lite. Men har ju redan varit på två nu innan också.

Är det första ultraljudet på MVC som är KUB? Vet du? Så förvirrad av alla förkortningar. När har du nästa ultraljud?
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-11-16 22:14:07 följande:

Åh det är ju bara 3 veckor då! Håll ut jag har också UL (kub) bokat, 6 december! Sen kan vi förhoppningsvis slappna av lite ja.

Kub-test är ultraljudet där dom kollar om det finns risk för kromosomavvikelser. Man kan ju ha gjort UL innan dess också tror jag. Jag har gjort det iaf, via barnmorskan.

Ja 3 veckor låter inte så länge men känns som en evighet ju. Jag kollade med barnmorska nu och tydligen så gör man inte KUB om man är under 35 här, så måste boka privat isåfall. Så kluven hur man ska göra, är 33 år. Har du bokat KUB privat? Hur gammal är du? :)
  • Vicktoria88
    hurtänktedunu skrev 2021-11-16 17:53:13 följande:

Ja för tillfället har jag 17 juni. Men får se sen på rul eller nipt om dom ändrar något. Men ivf brukar dom väl inte ändra på? Eller hur brukar det vara?

Vilket håll från strängnäs bor du? Tänker om du föder i Eskilstuna eller södertälje?

Ja om denna lilla håller sig som sina storasyskon kommer den ca 6-7 dagar innan.

Spännande, kul att vi är så lika! Nej det låter ju faktiskt rimligt att man inte flyttar dag vid IVF, anledningen till att man flyttar BF är väll för att ÄL kan ha varit tidigare eller senare och vid IVF vet man ju exakt, tänkte inte på det.

Jag tillhör Eskilstuna, kommer du också hamna i Eskilstuna eller får ni åka till Södertälje?

Får jag fråga lite varför ni valde att göra NIPT och inte KUB? Jag var helt inställd på att KUB ingick för alla, men fick veta igår att endast dem över 35 blir erbjudna KUB. Så kluven på om man ska boka privat, KUB eller NIPT, är ju 33 så kanske lite på gränsen. Det är väll mest att man vill vara förberedd om det skulle visa sig vara något tänker jag.
  • Vicktoria88
    hurtänktedunu skrev 2021-11-20 10:28:31 följande:

Ja precis så. Min syster gjorde ivf och hon sa att dom inte flyttar då. Vi hör till Eskilstuna men jag kommer inte åka dit. Jag går både mödravården och kommer föda i Södertälje. Jobbar i vården så vill komma till ett ställe där jag inte känner någon och inte har så mycket insyn. De två andra är däremot födda i Eskilstuna. Vi valde nipt istället för KUB för att vi fick låga odds på båda barnen men första barnet 1 på typ 15000 men andra 1 på 9000 och det är låg risk men den ökade ändå med flera tusen och det stressade mig jätte mycket. Och då var jag bara 27. Så nu vid 32 år så känner ja att jag kanske skulle få ännu sämre. Tänker att skulle jag få 1 på 4000 skulle ju risken vara jätte låg men jag skulle bli sjukt stressad av det ändå och speciellt i och med att det bara är en sannolikhet. Så därför gör vi nipt istället för att få mer klara svar. Det bestämde jag mig för redan för många år sedan.

Okej, nej det kan jag förstå, kan ju vara skönt att åka någonstans där ingen känner igen en isåfall.

Jaa har funderat lite över helgen och tror jag också kommer boka nipt om jag ska boka något. Som du säger kommer man ju ändå vilja följa upp om man får ett halvdant värde på KUB och eftersom vi ändå ska betala själva kan vi lika gärna ta det som är mer tillförlitligt direkt. Har inskrivningssamtal på onsdag så får disskutera lite med BM då kanske. Min sambo tycker dock inte det behövs göras något test men jag vill gärna ta reda på så mkt som möjligt, han är så lugn och jag är typ orolig för allt känns det som. Läste i tråden att du hade hittat hjärtljud, vilken lättnad att kunna höra hjärtat slå där inne :)
  • Vicktoria88
    Amanda6747 skrev 2021-11-20 18:08:38 följande:

Va konstigt att det skiljer. Jag tillhör västmanland här får man välja mellan kub eller tidigt ultraljud

Jaha okej, ja men verkligen jätte konstigt att det är olika.

Vi gjorde ju IVF och tänkte redan då på hur orättvist det är att antalet försök man får av landstinget skiljer sig åt. Vad roligt att vi flera som ändå verkar bo ganska nära varandra.
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-11-20 11:48:44 följande:

Fattar känslan, tiden går så sakta nu ju. Du kommer fixa det!

Hmm ok, hos min BM blir man erbjuden kub om man är över 35 och/eller om man är lite orolig och vill testa. Det var liksom inga konstigheter, typ självklart att jag skulle gå eftersom jag är orolig. Jag har GAD, generaliserad ångest.

Det borde vara samma oavsett var man går tycker jag! Borde vara en självklarhet för varje kvinna att få UL, kub, kejsarsnitt osv. Liksom vad är större än att genomgå en graviditet och en födsel?! Jag blir frustrerad?

Ja tiden går galet sakta nu, kollar typ på gravidappen 40 ggr om dagen, haha, händer inte så mkt mellan de gångerna :p

Okej, vad bra att de var så förstående och lyssnade om du dessutom har problem med ångest! Nej men eller hur, och allt är ju så nytt, man vet liksom inte så mkt såhär med första barnet. Har berättat för en kollega som har barn så som tur är har jag kunnat ställa många frågor till henne, har inskrivning på onsdag iallafall så får peppra på med frågor då.
  • Vicktoria88

Jag tycker också att jag egentligen mår lite för bra för att vara gravid, har knappt mått illa alls, brösten känns inte lika ömma längre, däckar inte kl 7 som i början av graviditeten. Mitt tydligaste tecken är nog att jag måste gå upp och kissa varannan timme på natten typ. Går in i vecka 12 imorgon, hoppas man kan sluta noija sen! Skulle ha haft inskrivning idag men BM blev sjuk så blev skjutet tills nästa vecka, håller med er andra om att dagarna går otroligt långsamt nu..

Kan det inte bara bli jul typ nu?!

• Vicktoria88
    My871 skrev 2021-11-24 18:30:05 följande:

Mina farhågor besannades idag. Ultraljud i vecka 10+5 och dom hittade inte något levande foster.

Allt känns tomt och hemskt, som en konstig dröm.

Tog ett graviditetstest nu och det visade starkt plus. Har kvar alla symtom och känner mig galet lurad av min kropp. Nytt ultraljud nästa vecka och sen framkalla missfall om det inte sätter igång av sig självt innan dess.

Suck

Neej men fy så hemskt, så ledsen för din skull.. :( Vilken mardröm, förstår att det känns hemskt just nu.. Kunde de se när det hade stannat av så att säga?

Ta hand om dig!
  • Vicktoria88
    Gizzmos skrev 2021-11-24 13:29:54 följande:

Tänk på att runt vecka 11-15 brukar kallas spökveckorna just för att alla symptom väldigt ofta försvinner! Är själv i v13 och nojar för känner mig inte gravid på något sätt alls, MEN minns också att det var precis likadant med sonen - och det gick ju finfint.

Så egentligen borde man bara njuta av att slippa illamående, extrem trötthet osv. Andra trimestern brukar ju vara rätt lugn, tredje trimestern kommer ofta halsbränna osv. Många tycker ju sista trimestern är hemsk just pågrund av att det är tungt, men det upplevde jag faktiskt aldrig. Fast gick också bara upp runt 7 kg i vikt och sonen vägde över 4kg så var nog verkligen bara bebis, moderkaka osv jag gick upp i haha.

Oj vilken sen inskrivning. Första graviditeten var jag på inskrivning i vecka 6-7 och denna gången vecka 8 och då blev jag lite sur för att det tog sån tid att få en tid haha. Synd, för hoppas annars att din barnmorska hade upplyst om dig om spökveckorna och sådär, det gjorde iallafall min den första graviditeten. :)

Jaa jag har läst lite om spökveckor men trodde inte att de kom så tidigt som v 11-12 redan, men skönt att veta att det kan bero på det! Skönt att ha lite erfarenhet från första graviditeten att gå på, och tur att ni kan dela med er till oss förstagångs gravida.

Okej, 7 kg känns ju jättelite! Känns som jag redan gått upp 2-3 kg typ, har inte vägt mig dock så vet inte.

Jaa visst är det jättesen inskrivning? Tyckte också det var konstigt eftersom det är första barnet, tänk om man hade haft noll koll på vad man får äta och dricka tillexempel.. Nu har man ju ändå hyffsad koll i alla gravidappar oså men ändå. De har väll säkert fullt upp så därför det inte fanns någon tidigare tid.
  • Vicktoria88
    Mamma91a skrev 2021-11-26 15:36:52 följande:

Om någon vill vara med I en Facebookgrupp för bf juni är det bara skriva till mig:)

Jag går gärna med nu :)
  • Vicktoria88

Har fått äta upp att jag skrev att jag knappt hade några gravidsymtom längre.. Sen i torsdags (när jag gick in i v 12) har jag mått jätteilla på morgonen, kräktes tillochmed för första gången imorse, har knappt mått illa alls innan. Har också haft ögonmigrän 3 ggr senaste veckan, brukar få det vid ÄL så antar att det är pga hormonerna. Men lite konstigt, står ju att symptom som migrän och illamående ska lätta efter v 12, borde inte bli värre efter v 12?

• Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-12-01 18:16:03 följande:

Molvärk i ryggslut och mage idag. Blir nojig varje gång. Någon fler som har det? Vecka 12 (11+4) idag.

Jag har också det, säkert ett tecken på att nått växer därinne, hoppas iallafall! :)
  • Vicktoria88
    xnfsm skrev 2021-12-06 19:51:06 följande:

Det blir ingen bebis för mig i juni. Gjorde kub idag och han som gjorde UL sa att det tyvärr inte såg bra ut. Han behövde inte ens kolla blodproverna för att man såg så tydligt hur illa det var. Mycket vätskeansamling vid huvudet och långt ned på kroppen. Fick tid på karolinska imorgon bitti där dom kanske ska ta fler prover och förklara vad allt innebär. Vi är förkrossade just nu.

Tusen frågor, tankar och känslor, samtidigt som en total tomhet infinner sig.

Nej men usch vad tråkigt att läsa! Ta hand om dig! <3
Svar på tråden BF juni 2022