Inlägg från: kattnos |Visa alla inlägg
  • kattnos

BF juni 2022

Onemore2018 skrev 2021-10-14 07:26:54 följande:

God morgon!

Nu har illamåendet slagit till. I söndags åt vi pizza och jag vill inte ens tänka på osten. Mådde så illa efteråt. Kan inte ens ha ost på macka. Stekt mat blä. Pang så slog det till ordentligt. Svårt att få i mig frukost på morgonen men äter en skål fil.

Drömde inatt att vi var på vul och att hjärtat inte slog. Usch! Nästa vecka är det vul.

Hur mår ni andra? Någon som har tips mot illamående? Med förstfödda spydde jag varje dag exakt 06:53 varje morgon tills vecka 20.

Hu, låter jättejobbigt med illamående.. jag hade nästan inget alls min förre graviditet så jag hoppas att slippa undan denna gången också.. fast jag blir faktiskt lite illamående om jag äter för mycket, tror det är för att jag känner mig uppsvälld liksom. Annars mår jag bra, lite tröttare än vanligt och lite mer trött vid ansträngning men det får mig att bli nojig istället och tänka "ska jag må så här bra, något är säkert fel.." går in i v 7 i morgon så jag kan mycket väl få äta upp detta inom den närmsta framtiden, haha.
    BF 9/6
  • kattnos
    xnfsm skrev 2021-10-14 22:34:42 följande:

Får lätt panik av att läsa att ni är så många som fått missfall. Jag är gravid i v 6, haft molvärk sen start och kom två ljusa bloddroppar på trosskydd idag. Dock efter samlag och därefter löpträning. Men jag är så orolig?

Det är ju tyvärr väldigt vanligt med missfall, jag har också ett MA i bagaget och tyvärr finns det ju inget man kan göra åt det... Men förhoppningsvis går det bra för oss alla denna gång :)

Det står på 1177 att man kan få blödningar av många olika anledningar, bland annat träning eller samlag så det behöver absolut inte vara något missfall på g. Men jag önskar också att dessa veckor skulle gå lite fortare för det ÄR jobbigt att gå omkring och oroa sig och svårt att låta bli...
    BF 9/6
  • kattnos
    Amanda6747 skrev 2021-10-15 09:41:45 följande:

Har ni kontaktat barnmorska?

Jag har också gjort det, har inskrivningssamtal på måndag och är då i 6+3. Känns tidigt men de vill ju att man ska komma tidigt så.. :)
    BF 9/6
  • kattnos
    Onemore2018 skrev 2021-10-17 14:57:56 följande:

Tack, sitter just nu på gynakuten och väntar på läkaren. Tiden står still :(

Hoppas att det inte är något fel! Kram!
    BF 9/6
  • kattnos

Alltså det här med symptom, det är ju helt sjukt vad det kan skilja sig åt! Jag lider med er som mår illa, verkligen. Själv är jag mest tröttare än vanligt och jobbigare att typ gå upp för trappan så det får väl ses som ganska milda symptom.. Jag börjar närma mig när jag började få små blödningar som ledde till mitt MA, känns som en milstolpe om jag kommer över det... V 8 idag men kommer nog inte fatta att jag är gravid förrän jag varit på UL.. vilket är drygt en månad kvar, haha.

BF 9/6
  • kattnos

Suck... Tänkte igår att jag får be om att bli borttagen från gruppen då jag började blöda... Fan också! Men jag vet inte, det kom en del färskt blod under någon timmes tid men inte alls som när jag hade MA sist.. idag har jag blött sparsamt. Får se om det sätter igång ordentligt eller avtar. Om det slutar blöda så bokar jag in ett tidigt UL ändå, så här kan man ju inte gå och inte veta... :(

BF 9/6
  • kattnos
    Lolalou skrev 2021-11-08 09:32:03 följande:

Hej allihopa!

Hur gör ni för att inte tänka katastroftankar? Känns som det enda jag tänker på just nu är lilla livet i magen (om det ens är något?) om hjärtat slår? Om jag får missfall? Håller på att bli galen. Totalt.

Blir frustrerad över hur länge det är kvar tills jag ska tid för ultraljud. Ska på frejasamtal den 23/11, är det då vi får veta vilket datum jag ska få göra ultraljud? Tycker det är sjukt att vi ska behöva vänta så länge till att få veta om det är något som lever? Är livrädd för att jag (mår sjukt jävla illa varje dag) mår skit och så kommer det inte komma något ur detta..

Är 7+6 idag. Vill inget annat än att detta ska gå vägen, men har så svårt att tänka positivt just nu!

Hur känner ni? Hur mår ni?

Tidigt ultraljud eller sysselsätta sig med annat är väl vad man kan göra.. jag har ju en IVF-graviditet bakom mig där man normalt sett gör ett tidigare UL, då gjorde vi även KUB så det blev ju två UL före RUL. Nu har de ändrat i min region så man får två ultraljud som standard, det första efter ca 12 veckor så det är det första jag kommer att göra.

Jag skrev ju för ett par veckor sedan att jag fick en blödning (då var jag i v 7+0). Efter den har jag haft bruna flytningar varje dag och givetvis varit ganska orolig. Men jag pratade med gyn i förra veckan och den barnmorska jag var i kontakt med lugnade mig mycket då det ju är ganska många som blöder lie tidigt i graviditeten. Och jag har fortfarande tydliga symptom vilket brukar försvinna snabbt om man har fått ett missfall enligt henne. Så nu känner jag faktiskt ett lugn, det är tre veckor kvar till vårt första UL men jag känner mig annorlunda både fysiskt och psykiskt och det verkar äntligen som att de färgade flytningarna börjar minska så jag hoppas och väljer att tro att det ska gå bra :)
    BF 9/6
  • kattnos
    xnfsm skrev 2021-11-11 11:40:28 följande:

Fråga gällande matvanor. Jag kör normalt sett periodisk fasta och äter första målet kl 12 på dagen och sista runt 20-21, det funkar bäst med min livsstil. Nu funkar inte det pga gravid och illamående så just nu äter jag frukost, lunch, middag och något kvällis. Hur ofta äter ni? Typ tidsintervall.

Jag körde också oftast liknande periodisk fasta före graviditeten men det är väl bäst att äta mer regelbundet nu om jag har förstått det rätt. Så jag äter typ 06.30, 11-12, 16-17 och kanske något litet på kvällen. Typ. Går det för många timmar går jag typ under av hunger :)
    BF 9/6
  • kattnos
    xnfsm skrev 2021-11-11 23:07:34 följande:

Ok! Snyggt! Jag är så ovan att äta på detta sätt måste typ ha något i magen jämt för att inte må illa. Har du illamående också?

Jag tycker också att det är lite ovant men mår ändå bättre just nu av det. Jag tillhör väl den lyckliga skara som har väldigt begränsat graviditetsillamående, jag känner lite ibland men inte så att det stör. Men när jag inte ätit blir jag inte småhungrig utan det går från mätt till superhungrig på en gång! Knäppt, haha. Och när jag ätit blir jag ibland jätteuppsvälld vilket inte är så skönt..
    BF 9/6
  • kattnos
    TheSwedishKiwi skrev 2021-11-16 08:59:26 följande:

Befinner mig idag i V8+3 och fick panik när jag vaknade på morgonen och det rann rött blod i toaletten. Kom även mörkröda klumpar på pappret när jag torkade. Jag har ingen smärta och nu tre timmar senare då verkar det avstannat. Förde in ett finger för att kolla läget och fick lite brunt blod på men inte rött. Jag vet inte hur jag ska känna just nu. Vi såg ju hjärtslag för ett par veckor sedan så man har ju fått upp förhoppningarna rejält. Skulle göra så ont mentalt om det visar sig att det blir missfall, speciellt eftersom vi försökt få barn i flera år.

Ska se om jag kan lyckas boka in ett tidigt ultraljud på mödravården trots att jag inte ska bli inskriven förrän 29 november. Ivf kliniken har ju lämnat över ansvaret nu när de ansåg att det såg bra ut. Så jag befinner mig i ett mellanläge där jag inte riktigt vet vem jag ska kontakta. Håll tummarna för mig är ni snälla!

Alltså det där låter ju precis som jag fick det, fast i v 7+0. Jag blödde i typ 2 timmar och sen har det bara varit bruna typ flytningar, dessa har också slutat nu sedan någon vecka tillbaka. Om det inte börjar blöda igen är det nog inget missfall, det sa iaf den bm jag pratade med på gyn men jag förstår att du är orolig! Hon sa också att om det är ett missfall så försvinner graviditetssymptomen väldigt fort. Jag håller tummarna för dig!
    BF 9/6
Svar på tråden BF juni 2022