Inlägg från: EIJ90 |Visa alla inlägg
  • EIJ90

BF juni 2022

hurtänktedunu skrev 2021-11-15 09:30:08 följande:

Mina systrar vet men dom visste från plus. Mina tjejkompisar vet men annars nej. Tänkte försöka vänta till v16/17 när det är jul. Vill göra nipt först också som jag har 8 december. Känns som en hel evighet dit. Jag vill ju egentligen berätta men vill inte att det blir som förra gången. Får dock se hur det känns efter vul idag. V9+2.

Spännande att du också ska göra vul idag. Vilken vecka är du I?

Hoppas allt gått bra för dig!

Det såg fint ut här. V 8+0. Enligt NC så är jag 7+5 så det stämde rätt bra. Man såg hjärtat och allt såg fint ut enl läkaren.

Så glad att gå till mvc som är trevliga och månar om en. Gick där när jag var gravid med sonen. Superställe! Behövde inte ens betala för vul eftersom jag haft samtal med barnmorska där.

Får väl fundera på att snart berätta på jobbet. Ev syns det redan för är så uppsvälld.

Har kub 20/12!
  • EIJ90
    hurtänktedunu skrev 2021-11-15 12:19:12 följande:

Jätte bra att du hittat en bra mvc. Glad för din skull och vad härligt att det såg bra ut. Här såg det också bra ut. Bebis växte som den skulle och rörde på sig. Nu längtar jag till nipt 8 december.

Och jag har inte inskrivning på mvc förrän 3 december. Hoppas på en bra bm.

Grattis till att allt såg bra ut! Det blir lite mer verkligt även om det är flera månader kvar.

Jag har inskrivning 1 december. Första var bara hälsosamtal. Känns viktigt att man trivs med sin bm. I värsta fall får man väl bara byta. Denna verkar bra. Hon som jag hade sist hade bytt till annan mvc.

Händer ändå mycket på 2 veckor :) Man ser din lilla böna mycket tydligare. Min var mer en liten klump där man kunde ana armar, huvud och rumpa. Den rörde på sig vid ett tillfälle men annars stilla. Så glad att det bara var en där inne!
  • EIJ90
    hurtänktedunu skrev 2021-11-19 13:27:15 följande:

Usch. Idag har jag en sån där jobbig dag. Då det känns som att det kommer gå åt helvete. Oron gnager och man vill bara snabbspola. För tidigt att hitta hjärtljud och ul först om 2 veckor och 5 dagar. Tiden sniglar fram. Bebis mådde jätte bra på ultraljudet I måndags men ändå är oron där. Snälla kan vi spola fram till jul.

Första tiden är verkligen jobbig! Både psykiskt och fysiskt. Men värsta är att inte veta om man går igenom det i onödan. Håller tummarna att det går vägen för oss. De flesta graviditer går ju i regel bra och speciellt om man sett hjärtljud på tidigt ul. Finns ju inga garantier. Var också på vul i måndags och allt såg bra ut. Men man nojar direkt om något känns annorlunda eller det gör ont på ett annat sätt i magen eller det känns för lite etc.

Jag berättade iaf för min chef om graviditeten igår och det känns bättre nu än tidigare. Lättare att förklara om man är trött eller mår dåligt och kan även jobba hemifrån. Lite som en sten som lyfts från ens axlar. Och skulle något hända så vet han ju om det.

Hoppas tiden flyger fram till jul och att vi kan slappna av mer efter det!
  • EIJ90
    hurtänktedunu skrev 2021-11-20 10:18:08 följande:

Ja det är ju så men vi såg ju hjärtljud förra gången också men det gick inte vägen. Dock har vi ju att hjärtljud ännu senare denna gången så tror detta är mycket bättre odds. Jag tänkte berätta efter nipt testet. Då vet jag att den levt så länge och då kan jag nog slappna av. Men hittade faktiskt hjärtljud med dopplern igår. Kändes helt fantastiskt.

Så roligt att du hittade hjärtljud! :)

Jag har också en doppler hemma men tror det är för tidigt att testa än. Får nog vänta några veckor till. Skönt när man blir orolig att kunna kolla nån gång då och då
  • EIJ90
    hurtänktedunu skrev 2021-11-20 15:43:01 följande:

Ja vilken vecka är du i nu? Jag var i 9+6 igår när jag hittade.

Ca 8+4 idag. Så får nog ge det minst en vecka då ;)
  • EIJ90

Hänger på oroskänslan. Är i v 9+2 (enligt vul i förra veckan). Sen igår tycker jag knappt att jag känner av något. Känner mig inte speciellt gravid. Mindre illamående, mindre uppsvälld och mindre trött. Känner mig inte superorolig men det gnager ändå lite i en. Är det inte för tidigt med spökveckor redan i v 10? Eller kan det börja redan. Förra graviditeten mådde jag knappt illa alls utan var "bara" sjukligt trött. Denna gång har jag mått mer illa men inte kräkts. Får väldigt kort intensivt illamående som typ går över direkt. Som att jag ska klökas men det kommer inget. Tycker det luktar illa i köket när mannen lagar mat och när jag öppnar kylskåpet.

Nån som känner igen sig?

När borde man kunna testa med doppler tror ni?

• EIJ90
    xnfsm skrev 2021-11-28 12:38:40 följande:

Någon som vet om det faktiskt går att undkomma eventuella bristningar på huden?

Jag tror att det är väldigt genetiskt. Vissa får inga bristningar och andra får mycket. Jag smorde med speciell olja under förra graviditeten och fick massor av bristningar ändå på magen. Gick bara upp 10 kg och var normalviktig innan jag blev gravid
  • EIJ90

Gör inskrivning idag och glukosbelastning. Jag fick graviditetsdiabetes förra graviditeten med sonen. Upptäcktes då med glukosbelastning i ca v 28-30. Alla i Skåne gör testet i de veckorna. Blev en chock då eftersom jag inte tillhörde riskgrupp. Jag hade aldrig några problem av det men fick ju tänka på vad jag åt och onödigt oroande.

Nu hoppas jag att det blir bra resultat så jag får äta god julmat som alla andra. Nån mer här som haft GB?

Risken för att få igen när man blir gravid igen är större så därför jag får testa såhär tidigt (v 11 nu).

Håll tummarna för mig!

• EIJ90
    betula skrev 2021-12-15 22:23:41 följande:

Så fint o klokt igentligen! Låt oss glädjas tills någon bevisar oss motsatsen! Har kub på måndag och känner att nervositeten växer sig starkare för var sekund jag tänker på det.

Här är en till med kub på måndag. Börjar också bli nervös när jag tänker på det. Hoppas allt går bra :)
  • EIJ90

Varit på kub idag och fick sen en sprallig liten bebis. Jätteglad för det. Fick dock förhöjd risk på trisomi 21 (DS). 1/624, vilket jag själv inte tyckte lät jättedåligt men gränsen gick tydligen vid 1/1000 så fick bli nipt-test också. Drygt med svar om först ca 3 veckor. Så lite blandade känslor. Nackspalten var 1,8 mm så bör vara blodprovet som drar ner testet tänker jag. Risken för övriga trisomier såg bra ut. Fler som fått förhöjd risk men som ändå gått bra i slutänden? Vi hade tänkt berätta för familjen nu i jul men blir ju lite blandade känslor där också. Man vågar ju inte vara helt glad. Känner mig ändå inte superorolig men blir nog värre när man väntat någon vecka

• EIJ90
    betula skrev 2021-12-20 17:43:42 följande:

Fick 1:193 på downs idag. Jag blev jätteledsen o orolig medan maken tog det betydligt lugnare. Här är gränsen för nipt 1:200, så vi fick oxå nipt. Håller tummarna för båda våra bebisar! ?

Jag håller tummarna för oss båda! Konstigt att de har så olika gränsvärden. Oavsett är det ju väldigt låg risk. Men det är klart att man blir lite orolig ändå. Räknar man om det i procent så är det ju inte ens 1 % liksom. Bara jobbigt att man troligtvis får vänta så länge nu iom jul och nyår. De sa ca 3 veckor ev för oss. Kub känns verkligen som ett lotteri
  • EIJ90
    betula skrev 2021-12-20 18:11:45 följande:

Till oss sa de 1 arbetsvecka. Brev om allt är ok, telefon om något avviker. Är dock bortresta i mellandagarna så ev brev kommer kunna läsas först nästa år. Jättejobbig väntan nu just dessa dagar känner jag. Hade velat komma m glada nyheter på jul o nu kommer jag vara orolig och disträ istället

Mm. Vi tänkte ju berätta för familjen nu under jul. Nu blir det tråkigare att berätta eftersom vi inte vet om allt är bra.

Vi får vara tacksamma att det är många arbetsdagar dessa mellandagar ;)

Har du barn sedan innan? Jag har en son som snart blir 3 år. Minns dock inte vad jag fick i resultat på kub, mer än att det var låg risk. Vet du varför ditt resultat blev sämre?
  • EIJ90
    betula skrev 2022-01-02 21:39:23 följande:

Insåg att jag inte uppdaterat här med vårt nipt-resultat. Det visade iaf på normala antal kromosomer. Enorm lättad, milt sagt! Jag hade stort sätt ställt in mig på en sen abort, vilket kändes hemskt. Idag blev det istället att jag vågade göra en första beställning till bebisen. Ett gäng fina tygblöjor. <3

Så härligt att läsa! Vi väntar fortfarande på vårt svar på nipt. Oroligt tills man får resultatet. Hoppas allt ser bra ut för oss också
Svar på tråden BF juni 2022