Bebis knappt vaken
Att en fyradagars bebis sover mycket är inte konstigt- så länge det äter och inte är slött är det normalt. Min bebis är ca två veckor och om man räknar bort tiden han ammat så har han inte haft någon vakenstund som varit längre än 15 min idag.
Om ni ger ersättning till en fyra dagar gammal bebis är det inte lätt att få igång amningen.
Vad ger ni ersättning i för flaska? Använder ni en flaska som bjuder på motstånd? Eller är det som en vanlig vällingflaska- ett litet hål som ersättningen lätt rinner ut genom? I så fall är det inte konstigt om bebisen blir otålig vid bröstet!!!
Om brösten är såriga- använd multimams kompresser. De är bra och lindrar bättre än att smörja med kräm. Använd amningsnapp varannan gång för att låta brösten få vila.
Har bebisen rätt tag? Be om hjälp på en amningsmottagning eller på BVC för att se så att bebisen suger rätt. Man kan söka information på nätet också.
I början är man öm. Jag ammar tredje barnet nu och blev väldigt öm i början. Fick vara noga med kompresser för att inte bröstvårtorna skulle spricka av torrhet. Ömheten ska dock endast kännas när barnet tar tag och börjar suga- har den rätt grepp ska det inte göra ont hela amningen.