• Frisko

Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?

Hej! Från Ingenstans för ett par dagar sedan vägrade min bebis ta flaskan med ersättning. Hon har druckit ersättning sen hon föddes. Idag är hon 10 månader och dricker ungefär 4 gånger per dag, när hon vaknar på morgon, när hon ska sova på förmiddagen och eftermiddagen och sen inför kvällen. Däremellan äter hon lunch och middag. Såhär har det varit länge.

Men iallafall så kom detta plötsligt och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. På dagarna går det jättebra. Känns helt ok att vi tar bort flaskan på dagarna och byter ut mot mellanmål men däremot inför nattningen är det tufft. Hon skriker och skriker men tar inte flaskan och det är svårt att få henne till ro. Det slutar med att jag lägger henne i vagnen för att vagga henne och sen lyfta över henne till sängen. När hon har sina tupplurer på dagarna så är det inga problem att söva henne i sin säng? Jag har pratat med BVC flera gånger och de säger att hon förmodligen har haft ont eller blivit rädd i samband med drickandet i sängen och sedan fått för sig att hon inte kan dricka längre?

Jag vill också säga att hennes allmäntillstånd och allt som hör till är superbra annars. Jag har även bytt ut flaskan till en annan, testat pipmugg och även välling istället för ersättning men hon ska absolut inte ha flaskan (nappen på flaskan) i mun. Jag har även testat att ge henne vanligt vatten mitt på dagen från ersättningsflaskan för att se om hon vill ha utav flaskan och då vill hon jätte gärna ha utan problem.

Är det såhär hon vill ha det nu så är det givetvis helt okej. Men det är riktigt jobbigt och dränerande när det gick så lätt att lägga henne om kvällarna förr och om hon vaknade mitt på natten så var det bara att ge flaskan som trygghet igen. Nu har jag inget vilket blir skrik och panik för henne.

Snälla hjälp någon

• Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?
  • Anonym (Tre barn)
    Frisko skrev 2021-11-09 07:24:15 följande:

Känns läskigt att skippa flaskan när flaskan har varit hennes största trygghet (förutom oss förälder såklart), men det kanske är dags nudå. Ska verkligen testa det. Har du någon aning om det går bra att äta gröt flera gånger per dag? Jag tänker nu gröt till frukost och även till kvällsmål innan läggning?

Förstår det, verkligen! Kan flaskan med lite vatten i ge lite trygghet? Har hon gosedjur?

Gröt, det där är så olika. Min äldsta klarade inte av mycket av kraftiga produkter med sädesslag i som gröt på havre, vete, blev hård i magen. De andra två har klarat det fint! Så prova!
  • Anonym (Mamma)
    Frisko skrev 2021-11-09 06:17:35 följande:
    Det har gått så himla bra tidigare med ersättning, hon står sig hela nätterna och allt detdär så därför gick vi aldrig över helt med välling inför kvällen men däremot så testade vi välling för ungefär 3 veckor sedan och det tog hon med glädje också men efter ungefär 2 dagar så blev så himla hård i magen att hon inte kunde bajsa på flera dagar och då antog vi att det var vällingens fel. Det var fullkornsvälling 8 månaders tetrapack hon drack då. Vi kunde ju givetvis testa annan välling men vi blev bekväma och gick tillbaka till ersättningen. Idag tar hon inte vällingen i flaskan heller efter alla tester jag har gjort.

Angående resten av dagen så får hon burkmat/eller mat av oss både lunch och middag:) Men även där är det riktigt tufft att ge henne mat. Jag måste bete mig som en clown om hon ska få i sig maten. Detta är alltså mat jag vet hon älskar annars. Hon gör inga grimaser själv som om hon hade ont eller så.för rätt var det är så tar hon bara skeden.

Jaa bra idé med gröt! Ska jag byta ut middagen till gröt då eller ska hon få vanlig mat till middag och sen gröt precis innan läggning? Idag får hon en klämmis youghurt innan läggning, i brist på fantasi från mig då.. angående gröten där, ska jag köra på pulver gröt eller klämmis gröt då?
    Hon kanske har lite känslig mage då, men puréer kan man lätt mixa själv av grönsaker osv och en klick smör i för fettet. Nestlés välling som jag tänkte på är ett pulver man blandar, tetror blir väl också så dyrt i längden. Ni kan prova det längre fram isf för även om ersättning "funkar" så är det bra om hon får något stabilare med tiden. Även om hon säger nej till välling nu så får man prova lite då och då, ungefär en gång i veckan tills hon upptäcker att den inte är farlig.

Gröten tar man inför läggningen, istället för en flaska :) Så vanlig middag först och senare kommer gröten. Använd vanlig gröt, även där har vi använt Nestlé (olika barn föredrar olika märken), neutral smak. En klämmis är inte så mycket mat utan då skulle jag ha tagit två hellre.
  • Anonym (Mamma)

Och man måste så klart inte ge välling, men det brukar vara mer mättande än ersättning. Kan hon äta burkmat, gröt och annan riktig mat är det så klart bara bra.

• Anonym (N)

Jag fick gå upp med min äldsta när han blev 6,5 månader och mata han med gröt mitt i natten vilket jag lyckades få honom att sluta med vid 11 månader. Jag har använt sempers eller nestles pulver gröt och ibland blandat i lite yoghurt och mosat i frukt/bär. Vissa dagar har bara mina ätit gröt till alla måltider när de vägrat något annat. Hsr funkat bra! Klämmis går ju bra men tycker det i längden blir dyrt och har själv bara använt det när vi varit iväg.

• Frisko
    Anonym (Aaa) skrev 2021-11-09 09:23:44 följande:

Förstår helt och hållet! Funkar att ge henne vatten på flaska eller pipmugg på natten? Mest för övergången till att inte behlva något sådant som tröst? Annars testa snuttefilt, gosedjur? Har ni nattlampa? Hon kanske helt enkelt är mörkrädd när hon vaknar och därför har svårt att somna om? Min dotter tog till sig sitt favoritgosedjur där vid 10 mån. Hon har den än idag som 3åring när hon ska sova eller vila/mysa :)

Vi har alltid tagit pulvergröt :) antar att kämmisgröt också funkar dock! Det som är bra med pulvergröt är att man själv kan bestämma hur mycket som ska tillredas, utifrån vad ens eget barn behöver :)

Angående frågan om hur ofta man kan ge gröt. Har för mig att det är max 2 mål gröt och välling per dag. Främst utifrån barnets näringsbehov då.

Nej tyvärr det är som att hela flaskan är helt infekterat om nätterna. Har testat vatten, välling ersättning i olika flaskor och pipmugg på natten (dock tar hon allt detta gärna mitt på dagen vid mat som inget har hänt). Så det känns som att hon är fullt medveten om att det är natt nu och då ska hon inte ha något. Men ändå ligger hon där och bara skriker och gnäller. Men tar jag fram vagnen så vill hon gärna ligga där och somna. Dock är vagnen en bugaboo ergonomisk sittdel, och då känns det inte bra att hon ligger där hela natten. Så jag brukar låta henne somna till och sen efter 20-30 min lyfter jag över henne till sängen, vilket går också superbra. Jag har även märkt att hon gärna föredrar vagnen istället för sängen på kvällen och jag tänker att det inte är så bra då hon kan få det som vana att alltid somna där?

Nattlampa finns men har den inte tänt då jag har tänkt att hon kanske vaknar till mer? Men ska absolut testa och se om det ger en bättre effekt om den är tänd istället:)

Hon har en snutte som hon har sovit med sen i somras. Men man kanske ska slänga ner lite fler djur i sängen :?D

Superbra, hade den tanken också om gröten där, att man borde kunna ge 2 gånger per dag åtminstone:)
  • Frisko
    Anonym (Tre barn) skrev 2021-11-09 09:28:29 följande:

Förstår det, verkligen! Kan flaskan med lite vatten i ge lite trygghet? Har hon gosedjur?

Gröt, det där är så olika. Min äldsta klarade inte av mycket av kraftiga produkter med sädesslag i som gröt på havre, vete, blev hård i magen. De andra två har klarat det fint! Så prova!

Hon dricker gärna vatten ur ersättningflaskan (hon dricker annars ur pipmugg) mitt på dagen, men på nätterna är lixom flaskan så infekterat för henne att ingen dryck funkar haha! Hon måste vara så medveten om att det är natt att hon förknippar flaskan med något dåligt när det är mörkt!
  • Frisko
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-09 09:36:07 följande:

Hon kanske har lite känslig mage då, men puréer kan man lätt mixa själv av grönsaker osv och en klick smör i för fettet. Nestlés välling som jag tänkte på är ett pulver man blandar, tetror blir väl också så dyrt i längden. Ni kan prova det längre fram isf för även om ersättning "funkar" så är det bra om hon får något stabilare med tiden. Även om hon säger nej till välling nu så får man prova lite då och då, ungefär en gång i veckan tills hon upptäcker att den inte är farlig.

Gröten tar man inför läggningen, istället för en flaska :) Så vanlig middag först och senare kommer gröten. Använd vanlig gröt, även där har vi använt Nestlé (olika barn föredrar olika märken), neutral smak. En klämmis är inte så mycket mat utan då skulle jag ha tagit två hellre.

Tack för superbra tips!

Önska att BVC kunde bolla såhär som ni gör med mig också. Tack!
  • Frisko
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-09 09:37:49 följande:

Och man måste så klart inte ge välling, men det brukar vara mer mättande än ersättning. Kan hon äta burkmat, gröt och annan riktig mat är det så klart bara bra.

Ska testa ge välling här framöver. Det skulle verkligen underlätta, framförallt läggningen och även gärna på morgon får hon ta.

Jag får vara glad att hon tar all annan mat så länge
  • Frisko
    Anonym (N) skrev 2021-11-09 09:46:46 följande:

Jag fick gå upp med min äldsta när han blev 6,5 månader och mata han med gröt mitt i natten vilket jag lyckades få honom att sluta med vid 11 månader. Jag har använt sempers eller nestles pulver gröt och ibland blandat i lite yoghurt och mosat i frukt/bär. Vissa dagar har bara mina ätit gröt till alla måltider när de vägrat något annat. Hsr funkat bra! Klämmis går ju bra men tycker det i längden blir dyrt och har själv bara använt det när vi varit iväg.

Okej, visste du om säkert då att han var hungrig eller gjorde du så för att hitta någon slags tröst?:)
  • Anonym (N)
    Frisko skrev 2021-11-09 10:07:00 följande:

Okej, visste du om säkert då att han var hungrig eller gjorde du så för att hitta någon slags tröst?:)

Han var hungrig och ville inte längre ta ersättningen. Och vägrat välling. Tröst ger jag genom närhet och eventuellt napp :) Jag har oftast kunnat höra skillnaden på ledset skrik eller hungrigt skrik. Och nu med bebis nr 3 så är jag ännu mer säker :) men så är ju alla bebisar olika och man får testa sig fram tills man hittat något som funkar :)
  • Anonym (Tålamod)

Typiskt barn att ständigt ändra sig och behöva något annat.

En 10 månaders börjar ju bli stor, så det är ju inte alls märkligt med nya idéer från barnets sida

Slår också ett slag för gröt på kvällen. Och att det faktiskt finns rätt mycket att välja på.

Personligen har vi kört på berikad barngröt från Semper och ibland andra märken.

Klämmisarna har varit utmärkta till min dotter med liten aptit som mellanmål, men de är lite små för ett vanligt kvällsmål. Blir kanske lite väl dyrt.....

Testa hellre lite olika pulver och att blanda gröten lite mer vattning om detta uppskattas.

• Pascal

Sluta ge ersättning och gå över på gröt morgon och kväll tex, fruktpure till mellanmål också vanlig mat lunch och middag. Alla barn är ju olika men mina barn slutade med ersättning när de var ca 8 månader, slutade även äta på natten i samma veva. De är ändå ganska stora när de är 10 månader tänker jag och vill gärna utforska och undersöka konsistens, smak och lukt mm. Gör pinnar av tex banan, mjukt päron, bröd utan kanter mm och ge henne och se vad hon tycker om det :)

Gällande nätterna så brukar det tyvärr kunna vara en övergångsperiod där när de slutar äta nattetid och då man kanske får räkna med att få mindre sömn som förälder. Det är lite kämpigt men brukar gå över ganska fort ändå har jag upplevt i alla fall :)

Min yngsta var och är ganska hård i magen. Hon är 1.5 och får fortf en halv påse movicol dagligen. BVC har sagt till oss att det är rätt vanligt och ingenting att oroa sig över, att det brukar ge med sig ju äldre de blir. Kanske det är samma sak för din tjej? :)

• Anonym (Bea)

Kom att tänka på angående gröt: båda mina barn var riktiga storätare kring ett års ålder. Minns att vi åt lika stora grötportioner, jag och barnet. Man bara lassade in sked efter sked effer sked. Så bli inte förvånad om det rör sig om hunger. Såg att någon gav gröt även på natten tex.

Du frågade också hur vi nattade våra barn. Ingen av dem ville ha napp (men yngsta sög på tummen) och nattningen har varit svår, särskilt med äldsta. Har kunnat ta över en timme för henne att komma till ro när hon var i förskoleåldern. I ditt barns ålder somnade båda våra barn i vår famn och sen lade vi dem i sängen. Äldsta fick man gå runt med i famnen och hon vaknade ofta när man la ner henne i sängen och så fick man börja om... Hon vaknade ett par, tre gånger per natt när hon var runt året. Även som vaken, dagtid, ville hon vara intill oss föräldrar nästan hela tiden. Skrek när man la henne ifrån sig. En liten ängslig unge. Är fortfarande det.

Yngsta har alltid sovit bra.

• Sanlin90
    Frisko skrev 2021-11-09 10:00:34 följande:

Hon dricker gärna vatten ur ersättningflaskan (hon dricker annars ur pipmugg) mitt på dagen, men på nätterna är lixom flaskan så infekterat för henne att ingen dryck funkar haha! Hon måste vara så medveten om att det är natt att hon förknippar flaskan med något dåligt när det är mörkt!

Min tjej vägrade flaskan oxå ett tag runt 9-10 månader eller om det var tidigare, det var ungifär när hon började sova hela nätter och det gick upp ett ljus för henne att mörkt+flaska=sova, hon ville inte sova heöt enkelt
Svar på tråden Hjälp, 10-månaders bebis vägrar helt plötsligt flaskan?