• askyfullofstars

Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.

Hej.

Födde min dotter för 5 månader sedan och VARJE dag sedan dess har varit ett helvete känner jag. Redan på BB sov hon nästan ingenting efter födseln och så fortsatte det även när vi kom hem. Till råga på allt besökte koliken oss och gjorde vår vardag till ren misär som jag ännu inte återhämtat mig från. Anknytningen till dottern är otrolig dålig pga allt. Utöver detta har jag en 2 åring hemma som inte går på fsk pga RS viruset. Jag går UNDER.

Min tidigare räddning var att bebisen sov under natten med max 3 uppvak. Nu inatt var det 12 uppvak.

Jag orkar inte mer. Jag har ingen livslust. Vill inte ha kommentarer om att det är såhär det är att ha spädbarn, isf har ni aldrig haft kolikbebis som dessutom inte sover mer än 30 min på förmiddagen och eftermiddagen.

Nu har koliken försvunnit men hon är fortfarande så otroligt krävande, spyr hela tiden och sover ingenting.

Vad kan man göra? Mer än att dö långsamt varje dag?

• Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.
  • Goldskin

Vart är pappan i allt det här?

Har du någon på mvc du kan tala med?

Du får försöka att tänka att denna perioden är så kort.

Swish så är det över, ge det tid.

• Ljusrosa

Inte roligt att läsa ditt inlägg, förstår att du måste ha det jobbigt. Inte haft kolikbebis, men har 3 barn så förstår att det inte är lätt. Jag tycker att du borde sjukskriva dig, så att din partner eller någon annan vuxen kan hjälpa till.

Det är okej att be om hjälp! Det betyder bara att du vill att allt ska bli bättre för alla.

• S23

Se till att bli sjukskriven från föräldraledigheten så att barnets andre förälder kan vara hemma föräldraledig

• askyfullofstars
    S23 skrev 2021-11-09 13:23:01 följande:

Se till att bli sjukskriven från föräldraledigheten så att barnets andre förälder kan vara hemma föräldraledig

Detta gjorde vi en månad men vår ekonomi blev så drabbad att vi fick en ekonomisk kris istället. Min make tjänar uselt vilket innebär att hans FP är ännu sämre. Tyvärr måste vi ha råd att betala våra utgifter, vilket försvårar situationen ännu mer.
  • askyfullofstars
    Goldskin skrev 2021-11-09 13:06:52 följande:

Vart är pappan i allt det här?

Har du någon på mvc du kan tala med?

Du får försöka att tänka att denna perioden är så kort.

Swish så är det över, ge det tid.

Pappan tar barnen så fort han kmr hem och då är jag ?ledig? resten av dagen. Han börjar jobba tidigt och går upp vid 5 efter ha varit med bebisen till 00 ibland så han kan inte ta nätter vardagarna utan tar alla helger då jag får sova ut utan barn men trots det går jag under ändå.

Har en psykolog via BVC som jag går till. Har tid där idag! Hon är jättebra och hjälper mig förstå mina känslor kring allt. Har ju utöver detta så mkt skuldkänslor pga hur jag känner för bebisen men vad ska jag göra? Hon dränerar mig. Det är svårt att ta till sig ett barn som suger blodet ur dig.
  • askyfullofstars
    Ljusrosa skrev 2021-11-09 13:13:47 följande:

Inte roligt att läsa ditt inlägg, förstår att du måste ha det jobbigt. Inte haft kolikbebis, men har 3 barn så förstår att det inte är lätt. Jag tycker att du borde sjukskriva dig, så att din partner eller någon annan vuxen kan hjälpa till.

Det är okej att be om hjälp! Det betyder bara att du vill att allt ska bli bättre för alla.

Tack för omtanken!

Jag har bara min partner som avlastning. Vi sjukskrev mig en månad men då blev vi hårt drabbade i vår ekonomi istället då min makes fp är så oerhört dålig. Vi pratar nu iställrt om att jag ska återgå till mitt arbete i februari och han får ta över. Det känns bra men då kommer alla skuldkänslor över att jag hade en hemsk föräldraledighet och att jag ?ger upp?. Men vad ska jag göra? Varför sover inte barnet? Frågorna är så många, jag har testat allt. Ringde även BUM Idag men de säger att hon går upp i vikt och att det därför är osannolikt att de skulle vara ngt fel.
  • S23

Blir ekonomin bättre om du lägger föräldraledighet på tvååringen (om ni har dagar kvar) och är sjukriven från det så att pappan kan vabba för stora barnet?

• MtS19

Precis sådär va mitt första barn. Visste inte vad jag skulle ta vägen, men de blev bättre

• cosinus

Ammar du? Isf uteslut mjölk ur din kost. Helt. Det kan låta hemskt men jag lovar att ett barn som sover är värt det.

Har haft två barn som reagerat på mjölk med enbart magont och dålig sömn och det är tortyr. För mina barn har det blivit bättre typ ett dygn efter att jag tagit bort mjölk men det kan ta längre tid.

Ammar du inte så är det tjorvigare för då måste man tjata till sig mjölkfri ersättning (den är snordyr utan recept) och dessutom smakar den apa så det är inte säkert ett så stort barn tar det utan problem utan det kan kräva en del tillvänjning.

Nu kan för all del barn sova dåligt bara av sig själv också. Men är de konstant missnöjda och gråter innan de är helt vakna då brukar det vara någon form av fysiskt obehag. Vaknar de och gråter för att de är vakna ensamma är det en annan sak men det brukar de sällan göra 12 ggr på en natt.

Jag hade faktiskt även satt tillbaka 2-åringen på dagis några timmar i veckan. Störst risk för allvarlig sjukdom hos bebisar är om de är yngre än 2-3 månader (om de inte har andra riskfaktorer) och du behöver den avlastningen just nu. Det går inte att jämföra att ha en bebis med den problematiken ni har och en normal bebis. Har provat båda och det hade varit lättare ha 3 vanliga bebisar än en som aldrig är nöjd och sover.

• KJJ

Kan ni köpa in barnvaktshjälp? Eller finns det någon i er närhet som kan ta nattjour? Bara någon natt så att du vet att ni får sova ostört?

Svar på tråden Utbränd av min 5 månaders bebis! Orkar inte mer.